La o lună de la suspendarea cursurilor fizice, agenția Cursuri Creative face o primă analiză a evoluției training-urilor din această perioadă și o compară cu un traseu extrem de roller coaster. Asemenea celorlalți furnizori de training din piață, agenția s-a confruntat cu reacții diverse din partea cursanților și a partenerilor de afaceri.
Acum aproape o lună, anunțul unei iminente pandemii a determinat toate agențiile de training care livrau cursuri în format fizic să treacă la o formă online de predare. Cursuri Creative a fost printre primele agenții care au anunțat trecerea la formatul de predare live, prin platforma Zoom.
“Cursurile noastre erau deja disponibile în acest format pentru persoanele care nu locuiau în București și nu doreau să se deplaseze. Problema a fost să îi convingem pe cei care erau deja înscriși la cursurile în format fizic să își modifice opțiunile. Din fericire pentru noi, am reușit să facem acest lucru în proporție de 90%. Restul au amânat participarea la training până la ridicarea restricțiilor sau au decis să se retragă de teama unei iminente crize financiare și dorința de a-și conserva economiile.”, povestește Bianca Preda (managerul agenției).
Resetare în 5 zile
În numai 5 zile de la anunțul noilor prevederi legislative, agenția a reușit să transfere în format 100% online cursurile, cu tot ceea ce implică acest lucru.
“Setarea unui sistem de transmisiune live care să ne asigure calitatea conexiunii, trainingul lectorilor pentru a se familiariza cu platforma, comunicarea one 2 one cu toți participanții înscriși ne-a adus, după prima săptămână, la zi cu pregătirile, dar ne-a pus în fața unei noi situații. Lipsa înscrierilor pentru următoarele training-uri. Brusc, niciuna dintre campaniile noastre nu mai funcționa. A trebuit să regândim total sistemul de comunicare. Ne-am dus către client cu un mesaj care să îi dea încredere și să îi explice beneficiile unui curs în contextul actual. Mesajele comerciale pur și simplu nu au mai funcționat.”, mai spune managerul Cursuri Creative.
Promisiunea cursurilor gratuite
Orientarea către client a permis echipei agenției să își dea seama într-un timp scurt care sunt temerile oamenilor din această perioadă. Printre cele mai întâlnite topic-uri enunțate de cei care au renunțat la un program de training au fost următoarele:
- Nu mă simt confortabil să fac un curs online, prefer atmosfera din sală
- Spațiul de acasă nu îmi permite să particip pentru o perioadă lungă de timp la un curs online
- Situația economică incertă mă determină să anulez planurile de a participa la un curs
- Toate agențiile internaționale oferă cursuri gratuite. Voi de ce nu faceți la fel?
“Preocupările oamenilor s-au schimbat radical, era normal ca și apetitul pentru învățare să reflecte acest nou comportament. De aceea, am reacționat și noi prin diminuarea costului pe participant cu echivalentul economiilor pe care le-am făcut prin predarea online. Nu mai plătim săli de curs și coffee break, prin urmare am transferat această ecomimie către cursant, prin aplicarea unei reduceri de 25% din prețul cursului. Cei care s-au retras au primit banii înapoi, dar recunoaștem că acest efort a pus presiune asupra bugetelor noastre.”, povestește Bianca Preda.
Comunicarea reactivă a fost singura care a adus beneficii agenției. Restructurând aproape zilnic mesajele, Cursuri Creative a reușit să țină pasul cu noile preocupări ale clienților săi.
- Au fost lansate cursuri noi – Workshopul de contabilitate în criză este unul dintre primele module apărute în portofoliul agenției. Un expert contabil predă noile prevederi legale în domeniul fiscal pentru cei care trebuie să ia măsuri rapide pentru restructurarea business-urilor.
- Cursurile vechi au fost adaptate – Cursurile de marketing digital sau cel de organizare de evenimente au înglobat module noi, legate de funcționarea acestor domenii în perioada pandemiei.
- Au fost lansare produse gratuite – Trainerii agenției au contribuit la un ebook care poate fi descărcat gratuit cu sfaturi și practici în domeniul comunicării. Ghidul de promovare online pentru afaceri mici este creat tocmai pentru business-urile mici care nu mai au acum atât de multe resurse pentru a investi în contractarea agențiilor.
“În această perioadă am avut parte și de surprize. Tot mai multe persoane vor să se mute la țară și să facă agricultură pentru consum propriu. Schimbul radical al priorităților ne duce în zona de consum și ne resetează așteptările. Prin urmare, boomul vânzărilor a fost pe zona de agricultură ecologică, unde am înregistrat creșteri ale numărului de persoane înscrise.”, povestește Bianca.
Diversitatea portofoliului a devenit, în ultima lună, un avantaj pentru agenția de training, reușind să se echilibreze printr-un shift al priorităților destul de abrupt.
Declinul cursurilor corporate
În primele două săptămâni de la primul anunț de lock down, companiile cu care Cursuri Creative avea contracte în derulare au înghețat toate programele și au anulat planurile pe termen lung. Indiferent de dimensiunea companiei, mesajul a fost același: ne auzim după criză. Spre deosebire de cursurile open, cele in house au fost oprite sau amânate până la o dată ulterioară.
“Înainte de a ne afecta criza economică ne-a afectat panica.”, spune Bianca.
Business-ul, mereu surprinzător
Asemenea sloganului de țară, business-ul în training a devenit o surpriză chiar și pentru o echipă care activează în domeniu de peste 10 ani. Lipsa de predictibilitate este atât de mare, încât deciziile se iau în fiecare zi. Dacă în mod normal acest lucru ar intra în categoria “dezavantaje”, acum flexibilitatea unei afaceri a devenit cel mai mare avantaj al său.
“Anul acesta ne pregăteam pentru aniversarea de 10 ani de activitate a agenției. În acest context, este destul de probabil să serbăm și reinventarea ei pe noi principii de funcționare. Morala pandemiei, așa cum o vedem noi după o lună, este că ne-am apropiat mai mult de publicul nostru, am fost obligați să îl înțelegem mai bine și ne-a orientat cu forța spre digitalizare.”, a mai spus managerul Cursuri Creative.
Repornirea motoarelor
După prima lună, lucrurile au început să funcționeze pe noi principii. Cei care stau în casă au început să se gândească la un nou job sau o activitate care să le aducă venituri, iar trainingurile au reintrat în atenția oamenilor. Faptul că se susțin online este deja o realitate. Weekend-urile încep să semene cu cele de dinainte de pandemie, cu un program de training constant și grupe de oameni care sunt obișnuiți să interacționeze online.
“Zoom este noul nostru cuvânt preferat. A luat locul Coffee break-ului. Relaționarea s-a schimbat, suntem mai autentici în discuții și mai vulnerabili, dar abia aici se vede umanitatea. Noi, ca agenție, vom da în acest weekend diploma cu numărul 2000. Ea va fi transmisă online. Acest eveniment spune multe despre modul în care ne restructurăm și vrem să rămânem aici pentru a spune povestea încă 10 ani post pandemie.”, este mesajul echipei agenției.