Brandurile, in mare lor majoritate, si-au adaptat comunicarea. Dar adaptarea aceasta trebuie realizata zi de zi. Ceea ce a fost relevant saptamana trecuta, nu mai este saptamana aceasta, spune Ximena Cilibiu, Managing Partner Digital Wand. Estimarile ei merg pana in iunie. Iunie, crede ea, va reprezenta un prag psihologic pentru toti.
Cred ca succesul campaniilor pe care le realizam acum, precum si abordarea agentiei din aceasta perioada va impacta viitorul business-ului nostru, al tuturor. Cumva am constientizat ca daca ajutam, NE ajutam. Aplaud pe aceasta cale toate companiile si toti oamenii din industrie care sunt alaturi semenii lor.
Despre adaptare si praguri psihologice, invataturi din criza de acum 12 ani si felul in care zilele acestea se masoara umanitatea, povesteste Ximena in randurile urmatoare.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Cand ati inceput sa observati impactul in business
Am inceput sa discutam intern despre scenariile posibile atat din punct de vedere business, dar si social, inca din prima saptamana a lunii martie, avand doar informatii legate de situatia din China pe atunci.
Din fericire, majoritatea serviciilor noastre sunt in zona digitala iar business-ul nostru nu a suferit major deocamdata, asa cum am vazut la colegii din sfera BTL. Deocamdata.
Din punctul meu de vedere, efectul a ceea ce experimentam noi de o luna in Romania, il vom resimti in maxim o luna de acum incolo. Cu cat aceasta situatie se va prelungi, va fi si mai dificil sa ne revenim. Sa ne revenim noi ca natiune. Un pericol care nu are efecte imediate este foarte greu de acceptat de catre societate.
Optimismul nostru este moderat. Am gandit strategii pe 3, 6 si 9 luni.
Ne vom considera foarte norocosi daca nu vom lua masuri de reducere a echipei. Asta in conditiile in care volumul nostru de munca a crescut cu aproximativ 30% in luna martie si pentru urmatoarele 2 luni.
Strategia de criza pe termen scurt & mediu
Prioritatea noastra au fost oamenii. Sa fim in siguranta. Am intrat in izolare chiar de miercuri 10 martie, imediat dupa inchiderea scolilor. Planul nostru agreat cu doua zile inainte era sa facem un test si sa lucram de acasa cu totii incepand de joi. Dar ne-am adaptat rapid. Strategia agentiei pe termen lung a fost si este sa creeze unituri si echipe care sa lucreze remote, in primul rand responsabil. Vrem sa fim pregatiti de modificarile care vor veni odata cu maturizarea Generatiei Z. Avusesem asadar incercari in aceasta directie, cu toate ca ne place la noi la birou.
Prioritatea noastra vor fi oamenii. Din toate punctele de vedere.
Am stiut ca prima saptamana de lucru de acasa este definitorie pentru perioada urmatoare. Ne-am mobilizat, ne-am organizat in a forma rapid un mind set specific fara a ne iesi prea mult din ritm: meetinguri dimineata, statusuri, discutii video, de cele mai multe ori. Si tot procesul acesta a venit cu provocari legate de copii, pisici, spatiu de birou etc.
Ar fi fost mai dificil sa schimbam ulterior comportamentele deja create. A fost cea mai dificila saptamana. Asta pentru ca, chiar daca exprimarea mea in acest interviu este mai degraba rationala si poate parea rece, agentia noastra are un spirit familial.
Am tras unii de altii in luna aceasta astfel incat am ajuns sa ne gasim un ritm comun de lucru eficient pentru toti cei implicati. Si functionam optim. Dar da, e dificil si implica foarte multa organizare, intelegere, empatie, implicare si responsabilitate. Si cu cat stam in situatia de #wfh, cu atat devine mai dificil emotional, cel putin.
Cumva stim cu totii ca daca pastram acest ritm, gasim oportunitati de business, care ne ajuta pe noi toti, ca echipa. Cei care au gandire antreprenoriala si o aplica in aceasta perioada cred ca ca sunt cei mai castigati.
Strategia de criza pe termen scurt se adapteaza de la saptamana la saptamana. Aceasta are ca si obiective sa ne respectam promisiunile de termene limita in benchmark-urile agentiei, sa fim flexibili si sa ne sustinem unii pe altii. Si aici nu ma refer doar noi intre noi, cat si la partenerii nostri, fie ei clienti sau furnizori.
Ne adaptam, in fiecare zi. Chiar si colegii care erau responsabili mai mult cu actiunile offline s-au adaptat la mediul digital si ofera suport celorlalti. E munca in echipa pe bune si sunt mandra de noi.
Strategia de criza pe termen mediu are ca si motto “First survive, then grow” (preluat de la Mihai Tataru).
Planurile noastre concrete se bazeaza pe servisarea impecabila a clientilor existenti si pe implementarea a catorva solutii tehnologice pe care Senior Interactive Group le-a dezvoltat la nivel international, care credem ca pot sa ajute business-ul local, mai ales in aceasta perioada. Revenim curand cu vesti.
Cum au reactionat clientii
Majoritatea clientilor cu care lucram sunt multinationale si au reactionat la fel de rapid precum am facut-o si noi. Ne-am adaptat si ne adaptam.
Proiectele care au avut componenta de BTL s-au amanat sau s-au anulat. Cele care erau majoritar cu componenta digitala s-au adaptat la context migrand in zona de online aproape exclusiv.
Am generat insa si proiecte noi, care nu erau in planul de comunicare initial. Abordarea noastra ca si agentie este de a oferi clientilor solutii care se bazeaza pe provocari de business; solutii pe care traduc in campanii tactice.
Pe brandurile pentru care facem comunicare si in Social Media sau PR ne-am adaptat tonul vocii, am creat noi ocazii de comunicare si consum adaptate conditiile de distantare sociala. In absolut toate ocaziile de comunicare incercam sa fim alaturi de consumatorii nostri, printre care, uneori, ne aflam si noi, prin intermediul brandurilor pe care le gestionam, sa fim empatici (vizual si textual), sa cream topicuri conversationale care sa ajute oamenii-consumatori in aceasta perioada. Fara a exagera in niciun fel. Sa fii diferit, intr-un mod echilibrat, cu mesaje de sustinere cred ca e abordarea potrivita in aceste zile.
Cred ca succesul campaniilor pe care le realizam acum, precum si abordarea agentiei din aceasta perioada va impacta viitorul business-ului nostru, al tuturor.
Comunicarea brandurilor: un ghid etic
Cred ca e important ca brandurile sa fie autentice, sa ofere mesaje de sustinere. Si da, in masura in care o pot face, sa ajute. Sa ajute societatea in care traim.
Dupa o luna de #stayhome si #workfromhome, deja se simte un val de anxietate, temeri, poate depresii, oamenii vor incerca sa gaseasca scuze sa iasa afara si da, deja, probleme financiare. Cred ca “bun simt” si “echilibru” este ceea ar trebui sa vizeze brandurile. Tacerea sau ignoranta nu sunt o optiune.
Ce fac brandurile
Brandurile, in mare lor majoritate, si-au adaptat comunicarea. Dar adaptarea aceasta trebuie realizata zi de zi. Ceea ce a fost relevant saptamana trecuta, nu mai este saptamana aceasta. Putem estima pana in iunie. Credem ca iunie va reprezenta un prag psihologic pentru toti.
Sunt multe companii care au ajutat, au donat si au facut acest lucru discret.
Cumva am constientizat ca daca ajutam, NE ajutam. Aplaud pe aceasta cale toate companiile si toti oamenii din industrie care sunt alaturi semenii lor.
Cum ar trebui sa iasa din armoteala
Estimez ca va exista o amorteala. Nu o percep acum. In mod gresit, pentru efecte imediate (reducere costuri), dar cu impact major, de lunga durata, companiile vor taia bugetele drastic. Din experienta anilor trecuti, vor fi costurile de marketing si comunicare. Si se vor repeta greselile trecutului. Justificarea va fi ca a scazut productia, ca se dau oameni afara. Da, just, dar facandu-te invizibil iti va fi aproape imposibil sa iti revii si sa iti poti reangaja oamenii si asa greu de gasit.
Primele campanii din izolare
Cred ca vor fi in primul rand modulare, utile, amuzante si educationale, adaptate contextului. In cazul in care campaniile sunt unele promotionale, atunci se va acorda mai multa atentie retailului online, integrari cu e-comm si mobile delivery.
Efectele asupra business-ului de marcom
Cred ca toti vom iesi schimbati din aceasta criza. Ca oameni si ca business-uri. Cred ca eficienta va veni din digital, care intr-o mai mare sau mai mica masura facea parte din strategia de comunicare a brandurilor. Companiile care au investit in crearea de baze de date de consumatori sunt cele castigate. Se vor realiza campanii de loializare care sa ofere consumatorilor produse si mesaje personalizate pe nevoile lor.
Brandurile care isi vor opri toate actiunile de comunicare in aceasta perioada, le vor relua la un moment dat. Poate in iunie, poate in iulie. Si vor dori sa le implementeze. Cu agentiile care au dat oameni afara ca nu au avut cu ce sa sustina cheltuielile si daca se poate, de pe azi pe maine. Iar agentiile isi vor prioritiza partenerii la bine si la greu. Cel putin asa este etic.
Nu ar fi oare ocazia de a ne lua mai mult timp sa pregatim campaniile in aceasta perioada si atunci cand pericolul o sa treaca, si o sa treaca, sa evitam sa replicam reteta “pe genunchi”?
Cred ca implicarea oamenilor profesionisti, cu experienta in business este cruciala (atat in comunicare, cat si in marketing). Companiile si agentiile care vor alege din punct de vedere costuri o alta solutie, vor avea numai de pierdut pe termen mediu si lung. Unii dintre noi am invatat din criza din 2008.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.