Superputerea marcomului este adaptarea, iar în noul context procesul de transformare a industriei a început deja, crede Roxana Memetea, Managing Partner DDB&Tribal Worldwide Romania. Va urma o criză economică, spun cei cu care am vorbit în cadrul seriei Noul Context, și, oricât de incert, un După la care sperăm cu toții.
Este foarte greu să știm sau să prezicem exact cum se vor desfășura lucrurile, dar intuiția noastră ne spune că dacă vom avea rabdare si vom depune eforturi suplimentare, vom avea mult de lucru în perioada următoare.
Roxana explică mai jos care este strategia pentru această perioadă, ce se întâmplă cu proiectele, care sunt alternativele din izolare, cum se văd până acum efectele asupra businessului.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Când ați început să observați impactul în business
Așa cum era de așteptat, impactul în business s-a observat încă din prima săptămână cu decizii ale autorităților care au dus la anularea sau amânarea proiectelor contextuale (filmări, evenimente, activari de brand).Mai mult, cei care nu joacă în categoriile esențiale (retail, delivery, pharma, îngrijire personală, telecom) au avut tendința de a ieși din joc.
Între timp, advertiserii și-au dat seama cât de important e să te adaptezi în timp real și și-au redirecționat eforturile către implicare socială (contribuții financiare sau diverse donații), comunicare directă empatică și educațională cu consumatorii, mai ales prin intermediul canalelor de social media.
Strategia de criză pe termen scurt & mediu
De work from home nu mai vorbim, că deja este mainstream. Primele măsuri au fost crearea de celule de criză pentru clienții afectați în mod direct de acest fenomen, cărora le-am propus idei și suport prin care să se adapteze rapid la noua situație, să reacționeze în timp real, să fie deschiși și empatici cu clienții lor și să-i asigure că suntem în această situație împreună. Practic, să ne protejam brandurile pentru care lucram zi de zi, astfel încât lucrurile să meargă înainte în linie cu noile vremuri pe care le trăim.
În plus, am venit proactiv cu analize complexe interne și internaționale privind noul tablou al comunicării, analize pe medii, comportamente ale consumatorilor, mesaje etc.
Cum au reacționat clienții
Am simțit o flexibilitate imensă din partea clienților, mai mult ca oricând le-am demonstrat faptul că suntem parteneri și că luptăm împreună pentru același scop: binele brandurilor pentru care lucrăm cu pasiune zi de zi. În cele mai multe domenii s-a făcut digital shift imediat, cu focus pe comunicarea directă în social media sau delivery/e-commerce.
Proiectele în desfășurare
Am decis împreuna cu clientii în timp real anularea unor proiecte contextuale care presupuneau eveniment sau filmare în această perioadă. O mare parte din proiecte au fost amânate, iar la altele lucrăm chiar acum pentru a ne asigura că acestea sunt adaptate contextului. De exemplu, anumite filmări care erau programate, evident au fost anulate, dar campaniile continuă cu soluții creative realizate cu TVC-uri minimaliste din imagini de stock cu mesaje adaptate pe emoția și relevanța momentului. Mai mult, anumite lansări ce erau programate în lunile mai, iunie au fost schimbate cu o strategie adaptată pe noul comportament al consumatorului care va fi schimbat după această perioadă.
Comunicarea brandurilor: ghid etic
Colegii din departamentul de social media de la Tribal chiar au făcut un mic ghid etic de comunicare în această perioadă de care noi ținem cont, iar feedback-ul asupra acestuia de la colegii din industrie este unul foarte bun.
Am observat branduri care au avut ce să spună în acest context, dar și branduri care au profitat de context și au fost amendate de public. Ca impresie generală, nu ne îndepărtăm de comunicările pe care le au toate țările în perioada aceasta: accent pe siguranță, informație și CSR.
Ce urmează
Uitându-ne la consumul de media putem să și presupunem ușor cum vor comunica brandurile: în social media și pe TV, cu mesaje adaptate contextului #stauacasa și cu focus mare pe e-commerce.
Primele campanii făcute în acest context cred că vor fi un test pentru toată industria, în special la nivel de feedback, dar și la nivel de măsurare a eficienței.
Efectele asupra business-ului de marcom
Magia marcom-ului a fost mereu puterea de a se adapta în orice context și cred cu tărie că procesul de tranformare a industriei a început odată cu această criză, astfel încât impactul să fie unul cât mai mic. Cu siguranță va urma o criză economică, este foarte greu să știm sau să prezicem exact cum se vor desfășura lucrurile, dar intuiția noastră ne spune că dacă vom avea rabdare si vom depune eforturi suplimentare, vom avea mult de lucru în perioada următoare.
Inițiative comune la nivel de industrie
Am apreciat și sprijinim organizațiile de profil din industria noastră din care facem și noi parte, privind inițiativele și măsurile pe care le propun, astfel încât să trecem cu bine peste această perioadă grea.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.