Zilele acestea, suntem atenti la nevoile fiziologice, de securitate si de apartenenta. Restul s-a mutat online. Dar nu chiar orice poate face trecerea in virtual, spune Ileana Sebe, Director General Executiv | Next Advertising. Sunt multe afaceri care nu se pot muta imediat in online si chiar daca exista acolo, nu pot prelua tot business-ul din offline. In plus oamenilor le-au scazut salariile, isi folosesc veniturile disponibile pentru cumparaturile de baza, aminteste Ileana.
Asta este strategia pe termen scurt. Suntem prezenti in ce se intampla social, in fiecare zi si ne adaptam in functie de acest lucru. Am lasat viitorul pentru mai tarziu
Despre adaptarea la acest nou prezent, de tipul fiecare zi cu fiecare zi, piramida lui Maslow, viitor fara o linie clara a orizontului si efectele crizei in marcom, povesteste Ileana Sebe in randurile de mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Impactul in business
In prima jumatate a lunii martie. Au inceput sa apara semne ca se amana campanii, ca nu mai putem filma, a trebuit sa revizuim content planuri pentru social media, iar unele proiecte s-au pus direct on hold.
Din 11 martie lucram de acasa, initial am zis ca cine vrea poate sa mai vina la birou, iar dupa doua zile am revenit si am inchis biroul. Asa ca din acel weekend toti am stat acasa. Ne-am organizat cu partea de comunicare, noi nefiind deloc o companie #workfromhome. Ne-a luat o saptamana sa ne acomodam cu webex-ul, a fost putin haos la inceput. Dar oricum era prima saptamana si totul era pe acomodare.
Biroul de acasa al Ilenei Sebe
A doua saptamana a fost mult mai grea, si stresul exterior mai mare cu multe alte proiecte care s-au amanat/anulat. In plus, tensiunea de acasa si acomodarea la un stil de viata, care nu stim cat va dura.
Mi-am adus aminte de acest lucru pe care l-a spus Oana Pellea mai demult ‘viata e pe zile’, acum e mai adevarat ca oricand, facem planuri ‘one day at a time’.
Asta este strategia pe termen scurt. Suntem prezenti in ce se intampla social, in fiecare zi si ne adaptam in functie de acest lucru.
Am lasat viitorul pentru mai tarziu.
Cum au reactionat clientii
Clientii care fac parte din grupuri internationale au fost mai clari cu planurile lor pentru luna aprilie, pentru ca stiau din celelalte tari, unde s-a restrans business-ul, ce impact va avea acest lucru si asupra lor.
Altii au luat decizii de pe o zi pe cealalta si sunt mai reactivi la ce se intampla in fiecare zi.
Avem si un client al carui business a explodat, in sensul bun si greu. E vorba de Bringo. Lucram la foc continuu, totul este in expansiune, in dezvoltare, se fac angajari de oameni, se optimizeaza timpii de livrare, se fac toate ajustarile necesare pentru a fi de ajutor, in siguranta, in acest moment.
Proiectele in desfasurare
Comunicam in acest moment contextual, am revizuit in ultimele saptamani mesajele pentru a fi relevante cu ce se intampla zilele acestea si le vom adapta asa si in continuare.
Speram sa nu dureze foarte mult, incercam sa ne pastram optimismul, dar un optimism-realist. Astfel, proiectele care s-au amanat ar trebui lansate imediat ce se amelioreaza situatia.
Avem si cateva pitch-uri in desfasurare, proiecte ce ar trebui lansate in a doua jumatate a anului. E mai dificil sa ne ocupam si de acestea in contextul dat, dar pare ca ne descurcam. Chiar astazi am avut prima prezentare de pitch online. Si a mers bine.
Comunicarea brandurilor
Sa comunicam relevant pentru acest moment, ceea ce e firesc in orice moment, cu atat mai mult acum. Sa transmitem mesaje realiste, dar sa ne pastram si o doza de optimism. Toata perioada asta va trece, va lasa urme in viata oamenilor, dar de trecut va trece si viata va reintra intr-un normal. Desigur nu stim cum va arata acest normal, pentru ca nu putem controla nimic in acest moment, in afara de propria noastra reactie la ce se intampla.
Acum mai mult ca niciodata brandul ar trebui sa se comporte ca o persoana, autentic si cu grija fata de comunitatea din care face parte.
Fiecare a facut ce a putut mai bine in contextul dat. Eu nu stiu care e contextul la fiecare.
Dar ce am incercat noi este sa ne folosim bunul simt si sa judecam prin prisma acestuia fiecare bucata de comunicare.
Cum ar trebui sa iasa brandurile din perioada de amorteala
Eu nu simt o amorteala, mai degraba o rearanjare. Unii pur si simplu nu au ce face, nu au ce comunica in acest moment. Business-ul lor nu se preteaza tehnic sau ca produs la contextul actual. Altii si-au pus on hold acele proiecte care nu pot fi relevante in contextul actual si trebuie sa gandeasca o alta strategie. Sunt convinsa ca o sa urmeze multe campanii tactice care vor fi relevante pentru perioada in care traim.
Primele campanii din izolare
Pai deja putem observa in comunicarea din social media cum arata primele campanii. Ele vorbesc insightful despre moment, despre nevoile de baza ale oamenilor. Ne-am intors la baza piramidei lui Maslow, suntem atenti la nevoile fiziologice, de securitate si de apartenenta.
Efectele crizei in business-ul de marcom
Depinde de cat de mult va dura carantina. Inchiderea magazinelor do-it-yourself, casa & gradina, a mall-urilor are un impact mare in scaderea business-ului. Sunt multe afaceri care nu se pot muta imediat in online si chiar daca exista acolo, nu pot prelua tot business-ul din offline. In plus oamenilor le-au scazut salariile, isi folosesc veniturile disponibile pentru cumparaturile de baza.
Adaptarea
Depinde de business-uri, unele sunt mai flexibile si se pot adapta imediat, la altele va dura mai mult. Din ce observam la clientii nostri toti s-au miscat foarte repede si au luat decizii de pe o zi pe alta, si-au schimbat strategiile pentru a fi relevanti cu situatia pe care o traim. Iar noi am fost atat reactivi, dar si proactivi la aceste schimbari.
Am considerat ca e important ca brandurile sa nu intrerupa complet comunicarea in aceasta perioada, pentru ca sunt multe mesaje contextuale, care pot ajuta comunitatea creata in jurul brandului in social media. E bine sa ramai in atentia oamenilor, intr-un mod care sa tina cont de emotiile momentului, sa nu dispari cu totul si apoi sa apari ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat.
De asemenea sunt proiecte care s-au tot amanat din lipsa de timp si acum poate exista timp pentru a fi pregatite si lansate cand se va termina carantina.
Initiative la nivel de industrie
A fost un volum de munca enorm in ultimele trei saptamani, eu nu am avut timp de discutat la nivel de industrie pana acum. Ne vom intalni saptamana aceasta sa discutam despre cum ar putea fi cu adevarat relevant un festival ca Effie in acest context.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.