Pe Oana Paraschiv o stim cei mai multi de la matinalul de radio Cronica Carcotasilor. A ajuns acolo dupa niste ani buni in care a fost stirista pe undele aerului. La primul buletin prezentat in direct isi aminteste ca tremura atat de tare, incat abia putea citi randurile scrise pe o foaie, iar atacul de panica plutea suav pe langa ea. Relaxarea a venit cu timpul, radioul a devenit o parte importanta din ea si mediul in care se exprima cel mai bine. In prezent, alaturi de Mihai Gainusa, face Matinal Efervescent la National Fm.
”Am invatat ca e vorba despre emoție, despre sinceritate, despre deschiderea ta ca realizator in fata ascultatorilor tai. Cred ca trebuie sa fii onest. Sa nu iti fie teama sa te arati asa cum ești, pentru ca asta se simte”.
Vorbim cu Oana Paraschiv despre povestea ei de dragostea cu radioul, care a inceput in urma cu 20 de ani. Iar prima iubire, care nu se uita niciodata, a fost Radio Tineret Focsani.
Drumul pana in prezent la Matinal Efervescent
Povestea mea nu incepe neaparat cu “a fost odata ”, desi au trecut vreo 20 de ani si din acest punct de vedere, ar putea fi folosita expresia, insa nu ar fi tocmai corect. Povestea mea este in plina desfasurare si cred ca de acum devine si mai interesanta. E adevarat ca aveam cam 15 ani cand mi-a atras atentia radioul. Eram adolescenta, in clasa a IX a, colegi noi, cam timida pentru a lega foarte repede prietenii, iar acasa eram o rebela in relatia cu parintii. :) Asta insemna atunci sa stau in camera mea si sa ascult muzica. Descoperisem Radio Tineret Focsani.
Si, cumva, cred ca de aici a inceput totul. Imi placea sa imi folosesc imaginatia pentru ca vocile pe care le ascultam sa primeasca si o infatisare sau chiar o poveste. Totusi ramanea doza aia de mister care ma facea si mai curioasa. S-a intamplat pana la urma sa ii cunosc pe oamenii care lucrau acolo, sa vad cum se intampla lucrurile si chiar sa si particip la o emisiune. Cu aceasta preocupare mi-am trait anii de liceu. De fapt, descoperisem o stare.
A urmat facultatea cu perioada de practica si aici cred ca am avut noroc. Dupa ce am testat meseria de reporter, pe teren (fara sa ma impresioneze prea tare) am ajuns in redactia stirilor Kiss Fm, unde incepea pentru mine o frumoasa experienta. Am fost stirista cativa ani buni, dupa care am devenit partenera de matinal a baietilor de la Cronica Carcotasilor. Si am si ramas colega de emisiunea pentru unii dintre ei. :)
Acum povestea continua alaturi de Mihai Gainusa, la National Fm. De 3 ani realizam Matinal Efervescent, un produs care creste foarte frumos.
De ce radio
Pur și simplu radioul face parte din mine. Am constientizat cu adevarat asta in momentul in care am avut o perioada de pauza. Toti avem nevoie sa ne exprimam. Unii o fac prin pictura, alții prin muzica, cei mai mulți o fac prin scris. Eu fac asta prin intermediul radioului. Nu ma regasesc in altceva. Acest mediu are emoție, are adrenalina, iti ofera o oarecare intimitate cu cei care te asculta și ma lasa sa transmit exact ceea ce simt.
Primele vorbe la radio
Imi amintesc mai degraba emotia acestor momente. Pot sa iti povestesc despre primul buletin de știri prezentat in direct, cand imi tremurau atat de mult mainile incat abia puteam urmari randurile pe foaie sau de momentul cand m-am așezat "la butoane" și am fost la un pas de atac de panica.
Preocuparile inceputurilor
Ooo, crezi ca o sa avem timp sa vorbim chiar despre toate cate ma preocupau? :) imi faceam foarte multe griji la început. Am avut frici, mai dezvoltata poate cea de penibil și a existat și teama de a nu ii dezamagi pe oamenii cu care lucram. De aici s-au nascut dorinta de a invata și ambitia de a deveni foarte buna în meseria asta. Lucruri la care lucrez si astazi.
Greseli in aer
Daca ne-am ghida dupa un manual de specialitate cred ca fac greșeli in fiecare zi, doar ca nu cred ca e vorba despre asta. La radio nu trebuie sa faci lucrurile ca la carte. Oamenii nu au nevoie de texte pe care le-ai invatat bine și le dai mai departe. Asta am invatat, ca e vorba despre emoție, despre sinceritate, despre deschiderea ta ca realizator în fata ascultătorilor tai. Cred ca trebuie sa fii onest. Sa nu iti fie teama sa te arati asa cum ești, pentru ca asta se simte.
Brandul personal
Trebuie sa recunosc, m-ai prins ușor descoperita pe subiectul asta. Sigur in teorie putem dezvolta, dar eu nu sunt un exemplu practic. In momentul asta conteaza brandul personal in orice domeniu activezi. Și in mintea mea exista ordinea asta: brandul personal ar trebui sa fie rezultatul muncii tale. Greșit! Cine mai are timp sa aștepte atat? De asta sunt echipe de specialiști care te pot ajuta.
Alte proiecte pe langa radio
E clar pentru toată lumea ca radioul are locul lui special în viata mea. Totuși, pe langa asta, am vrut sa vad puțin lucrurile și din spatele camerelor sau a microfonului. Asa a apărut și al doilea job, ca producător pentru proiecte video în cadrul trustului Adevărul Holding.
Reclame, brand endorsment
Deocamdata nu e cazul. Dupa cum am stabilit nu am un brand puternic care sa ma aduca in situatia asta. :)
O privire peste peisajul radioului romanesc
Cred ca avem un peisaj radio foarte colorat :) și e foarte bine ca se intampla asta. In urma cu cativa ani erau tot mai multe persoane care sustineau si anunțau disparitia radioului. Ei, uite ca o duce foarte bine și acum. Radioul nu moare, in cel mai rau caz se transforma. :) E absolut firesc sa apară schimbari, iar cele mai multe din ele sunt pozitive. Avem producții mai bune, muzica mai buna și cred ca și ascultatorii știu mai bine ce vor de la radio.
Acum radioul este și vizual. Asta cred ca ii mai ia puțin din farmec. Se rupe ceva din intimitatea pe care tu o creezi cu ascultătorul, folosindu-te doar de voce. Cu toate schimbarile, radioul o sa fie mereu un mijloc cald de comunicare.
Ce asteapta ascultatorul roman
Cred ca ascultatorul de radio (cel de matinal) stie foarte bine ce vrea. Acum el are informatia, nu o mai așteapta la radio. O ia de pe net pana sa ajunga in masina, dimineața.
Cei mai mulți asculta in drum spre serviciu și au nevoie sa le transmiți o stare buna, o emoție, au nevoie sa se regăsească în ceea ce le oferi tu. Si foarte mulți vor sa participe si sa se implice.
De ce este nevoie la radio
Poate ca ar fi nevoie de mai mult curaj, de mai multa asumare din partea realizatorilor, de mai puține rețete aplicate sablon și de mai mult sentiment.
Calaul si salvatorul radioului
Radioul nu a fost ucis inca, dar pentru ambele roluri, cel al calaului și al salvatorului, exista un singur raspuns: oamenii de radio.
Radioul romanesc peste cativa ani
Nu cred ca pot sa fac o predicție despre viitorul radioului, insa imi doresc foarte mult ca și pentru generatiile urmatoare de realizatori acest fenomen sa devina o pasiune, nu doar un job.