2020 în web design. Ceriza Petrescu: Un mix între vechi și nou, între “tried and tested” și experimental

2020 în web design. Ceriza Petrescu: Un mix între vechi și nou, între “tried and tested” și experimental

Deși Ceriza Petrescu, Website designer & developer, vorbea despre trendurile în web design, ni s-a părut că titlul se potrivește foarte bine pentru ceea ce trăim acum: un test colectiv în desfășurare. Sperăm că la capătul lui ne vom regăsi sănătoși cu toții. Până atunci, încercăm să mergem înainte, adaptându-ne la noul context. Ceriza vorbește în rândurile de mai jos despre trendurile în web design, de la dark mode, meniurile hamburger, white space, la emotional design. 

 

2020: Mix între vechi și nou

Oamenii creează trendurile. Ele încep din pasiunile noastre, din simțul estetic al unor grupuri creative, iar acestea, mai apoi, se înrădăcinează în cultura mainstream. În web design, trendurile sunt dictate, în egală măsură, de noile tehnologii, cât și de reapariția unor stiluri față de care suntem nostalgici. 

Inovația este susținută de emulație, astfel încât, companiile mari precum Apple sau Google sunt mereu printre cele care stabilesc direcțiile anuale, iar designerii mai mici sunt cei care duc trendurile mai departe. 

În ultimii ani, trendurile ajung să treacă prin etapele de creștere, viralizare și adoptare mult mai rapid, în mare parte datorită accesului facil la informații din întreaga lume, dar și cu ajutorul rețelelor de socializare.

Chiar și în web design, unde schimbările sunt mai lente (trendurile rămân valabile 2-3 ani), se poate observa o accelerare. Astfel, 2020 se prezintă ca un mix între vechi și nou, între “tried and tested” și experimental.

 

Trenduri în 2020

În primul rând, vedem o creștere destul vizibilă a preluării funcționalităților de la aplicații și adaptării acestora la website-uri. Un exemplu foarte popular este deja celebrul “Dark Mode”, care oferă utilizatorilor posibilitatea de a citi mai ușor conținutul online în condiții scăzute de lumină. Pe viitor, aș vedea această preferință de interfață ca o caracteristică default a website-urilor, pe care să o poți opri și porni, la nevoie, direct din meniul principal. 

Cu inspirație din zona mobile vine și trendul meniurilor simple pentru variantele desktop ale website-urilor. Astfel, avem platforme online care optează din ce în ce mai mult pentru “hamburger menu”: o simplă iconiță ce deschide calea către structura complexă a paginilor. 

Un trend care a început spre finalul anului 2017 și continuă chiar și astăzi este cel al elementelor cu gradient. În web design, gradientul revine o dată la câțiva ani, deoarece este o tendință foarte versatilă: de la logo-uri la background-uri sau butoane, toate dau un aer modern oricărei pagini online. Mai mult, gradientul poate fi realizat din nuanțe ale aceleiași culori sau din culori diferite, în funcție de nevoile fiecărui brand în parte. 

La polul opus, sunt web designerii care îmbrățișează direcția “white space”, cu spații mari între elementele grafice și texte sau cu borduri albe, ce conferă contur și o încadrare mai clară conținutului. 

O altă direcție apărută la finalul anului 2019, care acum începe să-și intre în drepturi, este cea a elementelor de design “hand drawn”: schițe sau desene imperfecte, dar care dau website-urilor o tentă extrem de personală, aproape imposibil de copiat. Un exemplu foarte bun în această direcție este designul website-ului celor de la MailChimp. 

Fonturile mari, combinate cu web design-ul minimalist câștigă și ele teren, mai ales în zona magazinelor online. Deși tendința la nivel local este de a aborda un design mai clasic, mi-aș dori să văd că și piața din România merge în direcții mai îndrăznețe. 

Microinteracțiunile și “emotional design” promit să crească în 2020, tendința fiind folosită cu succes de web designerii care se concentrează pe usability/UX. Tot în această categorie intră și animațiile, care, spre deosebire de cele din anii precedenți, sunt acum activate de interacțiunea utilizatorilor (la un hover al cursorului de mouse sau un click).

 

Supra-aglomerație

În același timp, ne confruntăm și cu un trend cu efect negativ asupra utilizatorilor. Prin adăugarea bannerelor și ferestrelor ce anunță politica de cookies, multe website-uri din România au ajuns supra-aglomerate.

Pop-up-urile sunt un “rău necesar”, dar, atunci când acestea sunt implementate fără a lua în considerare experiența utilizatorilor, nu trebuie să ne mire că aceștia pleacă mai repede de pe site. Din păcate, nu există o soluție universală pentru această problemă, pop-up-urile trebuind ajustate în funcție de specificul fiecărui website în parte și luând în considerare instrumentele de marketing deja integrate.

 

Trenduri care nu au ajuns încă în România

Pentru că trendurile sunt generate de oameni, există elemente care nu sunt întotdeauna adoptate și la nivel local. O tendință care nu a ajuns, încă, să fie acceptată în România este brutalismul - un stil al design-ului digital care, intenționat, încearcă să arate învechit, nedecorat sau brut. Elementele unor astfel de website-uri sunt fie aruncate la întâmplare, fie structurate precum paginile HTML de la începuturile internetului.

 Chiar și așa, piață web design-ului românesc nu este sub nicio forma în urmă, developerii români adoptând foarte repede tendințele funcționale. O bună parte din website-urile create de dezvoltatorii de la noi au aplicat rapid template-uri responsive și chiar mobile-first, trenduri ce au devenit între timp standarde de design în industrie. 

Anul 2020 se anunță, încă de la început, efervescent. O mulțime de trend-uri și idei noi sunt disponibile pe piață și pot constitui oportunități perfecte pentru web designerii care au curajul să le propună clienților. Și chiar dacă la prima vedere aceștia din urmă se dovedesc mai reticenți, pe parcurs, vor dori că platformele lor să se plieze noilor direcții din piață și să le ofere utilizatorilor finali experiențe online fără cusur.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related