A ajuns la radio din primul an de facultate, in urma cu vreo 13 ani. La unul online. Acolo s-a aprins flacara iubirii de radio si pe undele aerului a facut bani de buzunar pentru cheltuielile sale de student. Acum, Sebastian Cotofana face diminetile blana celor care il asculta la Pro FM, unde se distreaza in fiecare zi alaturi de colega sa de butoane, Madalina Petre.
In afara de om de radio, Sebastian este si creator de continut online. S-a apucat de vlogging și are deja aproape de 300 de mii de subscriberi pe canalul sau de YouTube, numit Coțofan. Tot online produce și Politia Muzicii, in care analizeaza cu haz videoclipurile artistilor romani.
”Cea mai mare provocare pentru mine este sa gasesc echilibrul intre publicul de online si cel de radio, este ca mersul pe sarma. Un subiect normal in online poate fi sensibil la radio, unul de la radio poate fi total neinteresant in online. Poate deveni derutant cand vrei sa le faci bine pe amandoua, cand vrei sa gasesti echilibrul”
Despre radioul romanesc, caci acesta face obiectul principal al discutiei de astazi, Sebastian Cotofana crede ca are nevoie de o scoala specifica care sa formeze noi voci. Si este de parere ca un radio poate fi unul puternic doar daca are multi bani.
Inceputurile la radio
Primele amintiri legate de radio sunt de cand eram copil, cand la micul dejun, inainte ca eu si sora mea sa mergem la scoala, tata asculta Sky FM, radio din Constanta. Mai tarziu, tin minte ca mi se parea fascinant ca puteam vedea emisiunea lui Andrei Gheorghe de la PRO FM, in timp real, pe Pro TV. Totusi, nu am dezvoltat atunci o pasiune pentru asta.
Am ajuns la un radio online in anul I de facultate, pentru ca cineva mi-a zis ca am voce buna. Imi placea ideea si castigam si o parte din banii de buzunar. Ma plateau cu 500 lei. Acum am “Dimineata Blana”, la Pro FM, Cu Madalina Petre, fosta Veverita la Maruta. Ne distram in fiecare dimineata, radem, cantam, vorbim cu ascultatorii si invitatii. Copii mari.
Radioul si celelalte proiecte
Nu fac doar radio. Fac putin din mai multe. Vlogging pe canalul meu de YouTube care ajunge imediat la 300k subscriberi, social media, advertising in cadrul agentiei ontheroof pe care o dezvolt alaturi de cativa prieteni si unde lucram cu cativa clienti seriosi, tv de fiecare data cand am ocazia, desi nu am avut pana acum un proiect major in tv. Am YouTube-ul si celelalte platforme, am proiectul personal de mancat sanatos si facut sport, pe care il vad ca pe un job si care consuma timp si resurse exact ca un job.
Cred ca radioul mi se potriveste acum, facand asta in fiecare zi am invatat mult si am inceput sa fiu bunicel. Imi place ca radioul ma aduce printre oameni si ma mentine actual pe subiectele cu adevarat relevante pentru societate.
Cea mai mare provocare pentru mine este sa gasesc echilibrul intre publicul de online si cel de radio, este ca mersul pe sarma. Un subiect normal in online poate fi sensibil la radio, unul de la radio poate fi total neinteresant in online. Poate deveni derutant cand vrei sa le faci bine pe amandoua, cand vrei sa gasesti echilibrul.
Prima emisiune la radio
Incepand cu 2007 am prezentat stiri la radio, iar prima mea emisiune a fost in vara lui 2012, de la miezul noptii, la Radio ZU. Faceam niste transmisii live din Costinesti, se auzeau pe radio concertele din discoteca de acolo. Nu faceam mare lucru, vorbeam o jumatate de ora pana incepea concertul, apoi pazeam mixerul pana la 6 dimineata, in cazul in care cadea transmisiunea, sa pun o piesa, doua.
Dar asta nu prea se intampla, spre dezamagirea mea. Eu imi doream sa pice, in felul asta mai apucam si eu sa vorbesc, sa exersez. Singurii care picau erau ochii mei, imi picau in gura de somn. Dar am invatat mult atunci, trebuia sa incep de undeva.
Preocupari de început
Ma interesa doar sa fiu din ce in ce mai bun, a doua zi cand ascultam inregistrarea sa fiu mai multumit de mine decat in ziua precedenta. Aveam emisiunea de noapte, de la 1 la 3, imi distrugeam noptile si viata sociala, dar eram fericit, pentru ca faceam ce imi placea. Familia, prietenii, colegii erau mandri de mine si asta ma facea sa merg mai departe.
Cred ca radioul era la fel ca acum, poate era putin mai hype pentru ca YouTube-ul inca nu isi luase avantul de azi, nu existau toate aplicatiile de muzica de astazi, astfel incat lumea sa aiba o alternativa la indemana. Dar asta nu inseamna ca moare radioul. Daca maine faci ceva bestial la radio, o sa se propage oricum pe toate celelalte canale. De fapt, online-ul ajuta radioul, deci cred ca radioul poate fi mai puternic acum, daca e facut cum trebuie.
Greseli in aer
Greselile pe care le face orice tanar cu personalitate. Am fost incapatanat, orgolios. Din fericire, nu am avut nimic de pierdut, am avut noroc sa fac alegerile cele mai bune. Pentru a fi un bun realizator cred ca e nevoie sa fii deschis sa inveti si sa accepti sfaturile altora cu mai multa experienta, chiar daca nu iti convine ce auzi uneori. Am fost mereu ascultator, chiar daca prima reactie era sa comentez.
Oricum, mi-am ascultat mereu instinctul. Trebuie sa fii sincer cu tine, sa corectezi, sa exersezi, sa reusesti sa simti ce ii atinge pe oameni, sa ramai aproape de omul de rand, e periculos sa traiesti intr-o bula. Trebuie sa fii mereu pozitiv, sa fii de treaba. Sa urmaresti show-uri cu adevarat mari, din strainatate, ca sa vezi ce fac mai bine ei. Oricum, eu inca invat, inca nu am controlul absolut asupra mea. Cred ca sunt un bun realizator, dar nu unul foarte bun inca.
Interesele de acum
In general, ma preocupa subiectele care pot fi o sursa de fun, care dau startul glumelor, cele care pot starni ascultatorii sa participe, sa povesteasca, sa isi spuna si ei experientele. Exista o multime de moduri in care poti aborda un subiect, depinde de inspiratie, de pregatirea lui.
Brandul personal si omul de radio
Eu mi-am construit brandul personal intai in jurul muzicii, prin intermediul Politiei Muzicii. Ascult multa muzica, simt ce prinde la public si ce nu. Cred ca am ceva credibilitate in sensul asta. Insa cred ca am reusit sa transmit si mesaje consistente despre educatie, originalitate, umor. In general, am incercat sa fiu fun, si la radio,si pe net. Nici foarte mascarici, nici sa pozez in erudit.
Nu cred ca e momentul sa ma iau prea in serios, evit sa intru in subiecte politice sau tragice. De fapt, incerc sa fiu cat pot de natural si de sincer, in anumite limite. Un brand solid se construieste in timp, cu seriozitate si constanta, insa totul se poate prabusi intr-o secunda, daca nu esti echilibrat.
Reclame, brand endorsment
Fac destul de mult endorsement, dar nu prin intermediul radioului, ci prin YouTube, Instagram, Facebook. Am colaborat cu multe branduri: Netflix, Lidl, Coca-Cola, PlayStation, Gillette, Starbucks, Huawei, Old Spice, Oral-B, CiniMinis, Pizza Hut si asa mai departe. Mi-ar placea sa adaug portofoliului si un brand auto.
O privire de ansamblu asupra radioului romanesc
Pe cat este de clar, pe atat este de blurry. Piata e in continua schimbare, dispar oameni si apar foarte greu altii. Radiourile se adapteaza la noua ordine a showbizzului, cu tot ce inseamna net, vlogging, retele sociale, platforme muzicale. Ma enerveaza ca nu am timp, nu pot sa ma ocup 100% doar de radio, de emisiunea mea, nu reusesc sa dau totul pentru ca emisiunea sa fie asa cum mi-as dori.
Singurul care a ramas la fel este OMUL. Ascultatorul sincer care te poate face sa razi cu doua vorbe, sau te poate face sa plangi cu povestea lui. Emotia radioului e aceeasi.
Ascultatorul roman de radio
Nu cred ca s-a schimbat fundamental ascultatorul, cum spuneam mai sus. Cel mai mult ne asculta dimineata din masini, e clar. Nu reusesc mereu sa imi dau seama ce isi doresc sa asculte. Unii vor mai multa vorba, altii mai multa muzica. Unii vor glume, altii subiecte sociale si politice. E greu sa le faci pe toate, de aceea cred ca s-a nisat destul de mult piata.
De ce este nevoie la radio
De oameni pregatiti, de o scoala de radio. E foarte greu sa gasesti tineri pe care sa ii formezi. E nevoie de oameni specializati pe radio, atat la microfon cat si in birouri, in contextul concurentei puternice. E nevoie de multi bani ca un radio sa fie puternic.
Who killed the radio
Nu a ucis nimeni radioul, cantecul spune ca “Video killed the radio star”. Eu cred ca video will save the radio star. Alaturi de muzica. Uite, podcasturile. Sunt la moda, dar sunt, de fapt, emisiuni ca la radio, dar cu video.
Radioul romanesc peste cativa ani
Cred ca vor disparea unele posturi, se vor intari cele puternice deja. Dar nu cred ca vor fi schimbari radicale. Nu moare radioul. Lucrurile functioneaza, mecanismele exista. Poate ca lumea va asculta mai mult radioul prin net decat prin FM, odata cu tehnologia in masini.