Catalina Banuleasa: Ma astept sa apara insule temporare de siguranta si bine

Catalina Banuleasa: Ma astept sa apara insule temporare de siguranta si bine

Incepusem sa povestim cu Catalina Banuleasa, Co-founder @ Design Thinking Society, UX Google developer & Design Sprint Master, despre trenduri, dar contextul actual a schimbat cursul discutiei, iar Catalina si-a exprimat opiniile in legatura cu implicatiile crizei sociale cauzate de virusul binecunoscut. 

 

Context

Ma pregatisem sa vorbesc despre lucrurile care cred eu ca-s importante, ca trenduri, ca un umanist regasit ce sunt, as zice. Si ma refer la trenduri care tin de oameni, relatiile dintre oameni, lucrurile ce devin mai importante pentru oameni si pentru societate, emotii, dar si tehnologie si cum se vede treaba asta cu tehnologia in si pentru vietile oamenilor.

Adica urma sa vorbesc despre experientele care fac diferenta si pe care oamenii le cauta mai des, care sunt mai degraba offline, despre nevoia de deconectare de la online, pe care cativa o constientizeaza, multi doar ii vad cauzele. Despre offline living si ce inseamna digital wellbeing.  Despre AI, smart living, asistenti, voce si, poate neasteptat, arta imersiva si de ce este importanta.

Dar, cum am stat suficient, involuntar si neplanificat, pana sa raspund intreabrilor despre trendurile care se intrezareau la orziont, s-au creat altfel de contexte economice, foarte puternice, pesemne, pe care as zice ca nu le poti ignora cand vorbesti de trenduri.

Chiar daca, asa cum sunte definitiile acum, dureaza ceva, de la 1 an pana la peste 10 ani, pana ca niste comportamente/atitudini/metode sa devina un trend studiat, masurat si definit sau caracterizat, cred eu (si nu doar eu, sunt sigura) ca e important sa ne uitam, cand vorbim de trenduri, la ceea ce se intampla acum sub ochii nostrii, chiar aca nu era pe lista aia, desi o sa se lege de lista de mai sus multe lucruri.

Asa ca, desi mie inca mi se pare o gluma buna dintr-o posibila simulare, cu un designer amuzant (glumesc, mai preiau idei de la oameni celebrii cu umor bun), toata treaba asta cu Corona virus, pe langa tot impactul global economic, deja mult prea discutat, aduce probleme la care, na, sigur nu ne gandim in mod normal.

Si care, da, desi nu-mi place pentru ca suna asa oportunistic, pot deveni oportunitati. Si, de altfel, trebuie sa devina, pentru ca lucrurile se schimba si trebuie sa inavatam si sa ne adaptam. Doar ca, uneori, vine ditamai valul peste noi.

Pai, le iau pe rand, cele la care ma gandesc acum si pe care imi vine sa le mentionez:

Evenimente si festivaluri anulate – nu doar cele de acum, si cele de peste cateva luni. Mari. Desigur, mii de oameni la un loc, nu suna a bine. Acum. Dar iti dai seama ca, desi pe tine nu te-a impresionat sau afectat asta pana acum, poate chiar este ceva si un ceva care nu da semne sa dispara curand, cand festivaluri mari sunt anulate. Desigur, e si un alt indicator al impactului, insa nu vreau sa intru aici si acum in numarul de cazuri fatale.

Zboruri inch – NU: tari inchise. Fix asa cum suna.

Companii care isi anuleaza calatoriile, de orice fel. Plus intalniri de orice fel, cu orice oameni. Stai in casa sau nu mai iesi, “gen”. Plus treaa aia la care ravneam cu totii: lucratul de acasa. Ei, acum chiar o sa fie de acasa, nu din cine stie ce cafenele sau co-working fancy. Obligat fortat. Nu de tine, ci de inchiderea treptata a lor. Care inca suna o nebunie pe masura ce scriu, dar foarte probabil. Teatre inchise… Si, gata, ma opresc aici, pentru ca ar urma o lista logica cu alte institutii, care atrag dupa ele multe (cu panici incluse).

 

Back to normal

Dar, ce se intampla cand toate lucrurile astea se intampla odata, este ca, pe langa panica, viata continua. Mereu. Si cei care vor avea de castigat, sunt cei care se adapteaza. 

Adica inteleg. Contextul. Dar, dincolo de context, inteleg oamenii. Oameni care nu mai pot calatori. Nu doar in afara tarii, caci nici 1 Mai nu stiu daca o sa mai fie ce era in anii trecuti. 

Oameni care nu mai merg la festivaluri, oameni care nu mai pot consuma, oameni care nu mai merg la restaurante sau cafenele, dar care au inca bani sa consume (desigur si valoarea banului o sa fie poate factorul altor articole ale altor experti macroeconomici).

Oameni care vor avea in continuare nevoie de socializare, interactiune si de mai toate activitatile care genereaza hormonii aia care aduc bucurie, satisfactie, stare de bine. Care, cu atat mai mult o vor fi afectate.

Asa ca o sa apara alte contexte: cele in care intelegi cum se modifica contextul, dar nevoia ramane si cum poti tu, ca furnizor de ceva, sa te duci lateral. Caci, nu degeaba tot repetam noi, cand vorbim de revolutionari: de multe ori ne limitam singuri industria in care actionam si daca ai o sala de sport, poate esti in zona traitului sanatos si nu a salilor de sport.

Asta pentru o anumita audienta, bula. Daca extindem bula si ne uitam insa la panici mai mari, apare nevoia de baza de a avea cum sa te aprovizionezi fara sa dai in distopii de genul magazine inchise si oameni care isi dau in cap pentru mancare.

 

Schimbari

Ma astept  sa vad urmatoarele lucruri:

Cum pot lucra totusi cu oameni, echipa mea, de care am nevoie, dar intr-un cadru sigur. Si, de fapt, cum ne adaptam rapid, plug and play la lucratul de acasa, atunci cand poate doar 40% au latopuri. Da, inca se intampla, nu este o gluma proasta, asa cum credeam eu ca este acest virus.

Cum putem continua sa avem copii care continua sa invete,  mvai si asta imi place tare, mai ales pentru educatia si sistemul nostru de invatamant? Ma astept sa incep sa vad miscari in zona asta care sa ii ajute si pe altii sa mai inteleaga ca home schooling poate nu e ceva atat de blamat si nici nu inseamna ca iti izolezi copilul. Ci o faci responsabil si, poate, chiar sper eu, mult mai bine.

Servicii de home-reca.  O crestere a jocurilor si a reconectarii cu bucuria jocurilor. Mai mult accent pe comunitati. O revizuire a lucrurilor importante in viata, care, post criza corona virus, o sa duca si mai multa presiune pe trendurile deja vazute la orizont - mind being si digital wellbeing.

Ma mai astept sa apara insule temporare de siguranta si bine. In afara oraselor mari. Adica un fel de rehab, care suna hipsteresc pana de curand, proabil o sa sune logic si normal in cazurile astea.

Ma astept sa vad o provocare majora a modului de a se face management in companii. Pai, da, cand nu ai angajatii mereu sub atenta ta supraveghere, atunci o sa apara lucruri. Bune. Care, la fel, post criza, o sa puna presiune si mai mare, de data asta si demonstrata, pe vechile moduri, pe alocuri ineficiente de lucru si management.

Si ma astept sa vad, sper din tot sufletul, sa vad companii care se misca si cu care incep discutiile de genul asta, cum ne schimam, caci trebuie, nu cum paralizam de panica, toata infrastructura si alte lucruri care, pe termen scurt, par sa arda. Pentru ca, pe termen mediu, o sa fie dureros. Odata ce iesim, nici nu stim cum, dar destul de sifonati, dupa povestea asta, care a inceput candva si nu stim cand s-a intamplat deodata.

Sunt deja initiative si discutii si se agita spiritele, dar, asa cum am spus in ultimele zile, acum e agitatia de inceput a unui mecanism care trebuie sa incepe sa functioneze, desi nici macar nu apucasem sa il testam: statul acasa, care doare, angoasa necunoasterii, care doare si mai tare, iminenta izolarii, care este doar o chestiune de tine si, cu toate astea pe cap, peste proabil altele de dinainte, viata va continua, iar business-urile vor fi nevoite sa se adapteze si sa se reorienteze, reinventeze.

 

Trenduri

Trendurile de care urma sa scriu si despre care voi reinventa articolul asta, dupa ceva vreme:

1. Physical experience. Putem observa nevoia crescândă a consumatorilor de experiențe reale și de implicare fizică atât în lumea digitală cât și în cea reală.

2. Mind Care. Scopul acestei tendințe este realizarea așa-numitei bunăstări mentale în cadrul societății. Include toate activitățile legate de categoria largă de sănătate mintală

3. Offline Living. Se concentrează pe limitarea utilizării tehnologiei și îmbrățișarea vieții în afara lumii digitale.

4. Digital Wellbeing. Suntem din ce în ce mai conștienți de influența negativă pe care tehnologia o are nu numai asupra sănătății noastre, ci și asupra mediului. JOMO (Joy of Missing Out) sau detoxifierea digitală este una dintre modalitățile de a menține un echilibru între lumile online și offline.

5. Presiune peer to peer si recunoastere sociala

6. Implementing AI. Acest trend respectă implementarea AI în cadrul soluțiilor bazate pe i.a. big data și rețele neuronale, care deocamdată rămân în stadiul incipient al dezvoltării.

7. Smart Living. In cadrul acestui trend, soluțiile bazate mai ales pe noile tehnologii susțin viața noastră de zi cu zi, ușurându-le.

8. Immersive Art. Din ce în ce mai des tehnologia întâlnește arta. Rezultatele sunt soluții care permit utilizatorului să se implice pe deplin în experiențe.

9. Voice Technology. Asistenții vocali sau chat-urile sunt deja implementate în anumite industrii (de exemplu, FMCG), dar dezvoltarea acestei tehnologii va intra în toate domeniile vieții noastre.

10. Virtual Assistants. Acest trend indică un rol din ce în ce mai mare al asistenților virtuali (i.e. Siri sau Google Assistant) care devin un element inerent al vieții umane, ceea ce face viața de zi cu zi mai ușoară.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related