Munca lor vibrează a joc și joacă și fix din cauza asta e greu să îți rămână indiferentă. Poate suna naiv, așa cum și ideea unui joc de-a v-ați ascunselea sună pentru unele urechi. Pe când, pentru altele, funcționează ca usa unui dulap catre Narnia – Cine nu-i gata, îl iau cu lopata!
Când s-au întâlnit erau Constantin Cojocaru și Loreta Isac - Cojocaru, doi oameni din departamentul de grafică al MTV, fiecare folosind tot ce avea la îndemână pentru a se lăsa inspirat și a se cunoaște în moduri noi într-un context creativ. Între timp, după mai multe experimente de angajare și freelancing, au devenit CoLor, un studio-casă pentru un duo creativ care se joacă de-a ilustrația și animația, cu rezultate care îți clătesc ochii în calupul de reclame TV sau în scroll-ul de pe facebook. În doi stau conectați la scena internațională de grafică și se iau la joacă cu trendurile, dându-le forme noi prin stilul lor personal.
Întâlnirea
COnstantin: Ne-am cunonscut 2005 când lucrăm la MTV. Inițial lucrăm în departamente diferite, dar treptat ne-am intersectat în departamentul de grafică.
LOReta: Eu eram graphic designer, deși făceam animație. Constantin era în echipă și făcea mai multe lucruri, de la montaj până la revista MTV. Pe atunci MTV-ul era undeva în zona Aurel Vlaicu, într-un soi de hală, și era așa, ca într-un film românesc, să zicem ‘Moartea domnului Lăzărescu’.
Când mă gândesc acum, totul era foarte ciudat acolo, se întâmplau tot felul de lucruri. De la modul în care se făcea managementul, până la vizitele mai marilor de la Londra, care până la urmă cumpărau grafica și animațiile făcute de noi. Sau cel puțin așa mi se spunea. A fost primul meu job, după ce m-am întors din Belgia, unde învățasem cam tot ce mi-a dat aripi în toate demersurile mele de până acum.
Înainte de CoLor
CO: Înainte de a forma o echipă am lucrat ca freelanceri, dar și ca angajați full time. Eu m-am format lucrând în televiziune ca generalist 3D.
LOR: După un an și jumătate de MTV, am intrat în publicitate ca art director. Eram curioasă să văd cum se lucrează în fiecare domeniu creativ. După aproape 8 ani de publicitate am avut o perioadă de freelancing ca illustrator. Deși, în paralel cu ce făceam, am avut mereu proiecte personale.
Pasiunea pentru ilustrație & animație
CO: În MTV inițial am lucrat pe partea de print când livram lunar revista MTV. Făceam și partea de DTP, cât și cea de layout / creație. Nevoia de trecere de la print la 3D și animație a venit treptat, iar tranziția a fost alimentată și de curiozitate și de mediul în care lucram. M-a ajutat și faptul că în acel mediu erau oameni pe care îi apreciam și îmi doream să fac măcar o părticică din ce făceau ei.
LOR: A venit natural. Eu am făcut liceul de artă, la secția de grafică de șevalet, apoi am urmat facultatea de artă din Iași, tot la secția de grafică. Am avut norocul ca perioada de formare a fost axată pe studiul desenului de mână. Apoi, când am descoperit noi moduri și tehnici de a privi lucrurile, mărturisesc sincer că pupilele mele au început să se dilatate ca la o pisică. Iar asta în mare parte și datorită profesorului de la foto-video, Matei Bejenaru. Era singurul meu sprijin real din noua constelație în care mă învârteam pe atunci fascinată, dar puțin confuză.
Pasul următor a fost să aplic pentru Erasmus, la secția de medii digitale și atunci s-a produs o schimbare de 360 de grade, datorită abundenței de lucruri la care am avut acces în Belgia, dar și libertății din cadrul facultății. Asta m-a determinat să îmi doresc să mă cunosc mai bine într-un mediu creativ. Iar pasiunea a crescut tot mai tare. Profesorii din Hasselt, după ce mi-au dilatat ochii complet, cu informațiile și comunicarea lor minunată, m-au trimis înapoi în țară cu o listă de întrebări la care urma să mi raspund înainte să fac pasul spre emigrare (sau cel puțin așa îmi doream atunci).
Relația cu profesorii a rămas vie și, după ce m-am întors în țară, mă întrebau mereu: Cum se lucrează în televizune? Cum e în publicitate ? Tu cum ești? Dar părea că își dau singuri răspunsuri doar urmărindu-mi activitatea și realizând că au aprins o pasiune a cărui foc nu s-a stins nici azi.
Cu toate astea, când m-am întors în țară, am ales să fac un master în București. Pe atunci, în 2010, la Design se crease o secție de medii digitale și de animație, care a murit în fașă imediat după ce am intrat eu la master. Desi eram 4-5 în cadrul secției, aflasem după 2 luni că profesorul care urma să fie coordonator pe partea de animație nici nu acceptase oferta, deci nu aveam coordonator. Am rămas doar 2 elevi, eu și un coleg bun pe 3D, care ținea cursurile de animație introductivă în 3D. Și uite așa m-am trezit că aveam un profesor coordonator care era bun doar pe design tipografic și, ca urmare, nu puteam vorbi cu el decât despre liniile drepte din compoziție, nu și despre scenarii și tehnici de animație.
Totul devenise stresant pentru el și pentru restul colegilor lui care țineau alte cursuri. Erau panicați că nu mă cunosc, că nu mă educaseră ei de la început, încât într-un final am înteles că urma să trec peste incompetența lor și să-mi văd de treabă, învățând să îmi coordonez singură proiectele, cu amintirea focului aprins în Belgia.
Pe scurt, am urmărit în mod constant toate festivalurile la care mai apoi m-am și dus, am încercat mereu, pe lângă statutul de angajat, să îmi duc ideile și proiectele personale până la capăt, ca apoi să le expun într-o formă expozițională. Hai că m-am cam lungit, dar m-am și răcorit.
Fructificarea pasiunii
CO: Animatia a fost ca o scânteie. Am realizat destul de repede că lucrurile nu sunt mereu statornice, și nici pixelii.
LOR: Fructificarea pentru mine a venit odată cu inițierea proiectelor personale, dar și prin colaborări de nerefuzat, cum ar fi ilustrațiile de carte, podcasturile și editorialele, chiar dacă erau pe bani puțini. Satisfacția este enormă, dar pe parcurs mi-am dat seama că mediul cultural nu poate fi sustenabil. Iar eu le voiam pe amândouă.
Pe parcurs mi-am dat seama că chiar dacă fac proiecte comerciale, e loc să mă implic puțin mai mult. Clienții nu știu întotdeauna foarte bine ce este un stil de ilustrație/ animație, așa că încerc de fiecare dată să le propun chestii pe care le-aș prezenta chiar și pentru The New Yorker, unde a publicat și Steinberg și unde visez să public și eu într-o zi.
Îmi țin pasiunea la zi printr-o listă permanentă de proiecte personale și de festivaluri, în care să interacționez cu vizunea globală a industriei, nu doar cea locală. Dar planurile astea se susțin doar prin siguranța financiară pe care ușor-ușor am încercat să ne-o creăm.
Studioul
CO: Studioul a apărut în momentul în care ne-am dat seama că putem colabora și putem mixa cunoștințele noastre dobândite de-a lungul timpului. La formarea noastră ca echipă a contribuit și renunțarea la orgoliile personale. Fiecare avem caractere diferite, dar am învățat că argumentarea joacă un rol esențial.
LOR: Studioul, gândul în sine, s-a născut în capul meu fix când ne-am cunoscut, doar că el s-a închegat în timp și datorită experienței diferite pe care ne-o tot împărtășeam după o zi de lucru. Concretizarea unui spațiu, a unei camere doar a noastre, a făcut ca lucrurile să se precipite. Până atunci lucram greu, separat, dar încercam să închegăm relații cu oameni și clienți, însă din postura de freelanceri.
Procesul creativ
CO: Procesul creativ începe întotdeauna cu o idee, o cafea, o schiță și un moodboard agreat de amândoi. De obicei la fiecare proiect nou ne setăm și o provocare, o tehnică nouă, ceva neexplorat până în momentul respectiv, astfel încât la finalul proiectului să fim mulțumiți și de rezultat, dar și de faptul că n-am mers pe aceleași cărări deja bătătorite.
LOR: Pe partea experimentală și artistică, ne dăm o libertate destul de mare când vine vorba de idei și de negocierea lor, până să le vedem că iau forma incipientă. Poate merge mai greu, dar având în vedere că nu vrem să ne limităm libertatea, dar nici plăcerea de a le face, le lasam să se fructifice de la sine.
Pe partea comercială, procesul creativ vine în urma briefului. Încercăm să propunem în special toate lucrurile care ne plac și pe care le putem face în timpul promis fără compromis. E o abordare din care am învățat că organizarea e foarte importantă, deși datele se schimbă ușor de la un proiect la altul.
Lucrăm și separat, asta pentru că fiecare e specializat diferit. Eu sunt pe 2D și ilustratie, iar CO e pe 2D si 3D. Avem și joburi cu taskuri separate, cum ar fi: ilustrația de produs și vizualizarea 3D.
Trenduri / vs / stil personal
CO: Suntem la curent cu ce se întâmplă în jurul nostru în materie de stil și tehnici de comunicare. Ne place să credem că stilul abordat de studioul nostru este fresh și contemporan. Nu încercăm să fim doar în linie cu trendurile, ci, în același timp, vrem să le provocăm, să aducem stilul nostru în prim plan.
LOR: Echilibru există din recomandările pe care le facem și care vin dintr-un gust și o cultură personale. Dar avem și obiective comune vizavi de unde vrem să ajungem ca stil, lucrând în echipă.
Proiecte comandate
Ne mândrim cu fiecare proiect. Totuși, printre cele care ne-au rămas întipărite se numără animația pentru Tartelicious - brutăria căreia i-am inițiat noi proiectul pentru că are o poveste care ne-a inspirat și campania de pediatrie pentru Regina Maria lucrată împreună cu CAP si Format Studio, a cărei implementare a fost pe toate mediile de comunicare - print, online, dar și tv. Clienții vin din recomandări, dar și din promovarea din mediul online. Ne încurajează să vedem că munca noastră se face remarcată.
Clienții
Vor cât mai multă animație pe bani cât mai puțini. Iar asta ne determină să fim mai selectivi și să ne intre în mână doar proiecte pe care sa le lucrăm cu drag și mulțumire.
Libertate creativă
Clienții vin la noi pentru că văd ce facem și simt că nevoia lor de comunicare ar fi reprezentată perfect de stilul abordat de noi. Din acest punct de vedere simțim că avem libertata deplină din punct de vedere estetic. Pentru noi este important să ne păstram această libertate, mai ales că nu vrem să facem compromisuri - să lucrăm doar de dragul proiectelor bifate și atât. Am refuzat întotdeauna proiecte pe care nu am avut timp să le facem
Proiecte personale
Un proiect personal este jucăria și lampa HOPA, pe care am realizat-o în 2017. Am participat cu ea la RDW apoi la Viena Design Week. E un proiect experiment, nu ține de animație și ilustrație ci de o altă curiozitate a noastră asupra formelor. Deci la studio o să ne găsești făcând și alte lucruri, hehe.
Promovare
Momentan promovarea ocupă un interval orar destul de restrâns și se rezumă la postări pe facebook, instagram și participarea la evenimente. Ne dorim ca într-un viitor nu foarte îndepărtat să cerem socoteală departamentului de marketing care se comportă de parcă nu există - desigur, el chiar nu există.
Clișeele în ilustrația made in RO
Zona de ilustrație este îmbogățită constant cu nume noi care abordează stiluri diferite, dar și subiecte. Faptul că nu sunt încă atât de mulți ilustratori/animatori ca în alte metropole mai dezvoltate ne face să nu simțim încă apariția clișeelor. Este loc de dezvoltare și fiecare artist încearcă să-și etaleze individualitatea.
Clișee pentru noi sunt imaginile cumpărate de pe băncile de imagine.
Cu ochii pe
Urmărim lucrurile absolut geniale ieșite de pe porțile studiourilor romanești precum Studioset, Carioca, Framebreed, Daniel and Andrew, dar și feelanceri deja consacrați în domeniu: Saddo, REG, Alexa Sârbu. Aș menționa colaborarea Mariei Surducan cu Studioset, Opinci. E impresionant!
Focus pentru 2020
Principala noastră preocupare în 2020 va fi promovarea într-un mod mai organizat. Va trebui să depășim perioada în care doar postăm pe facebook și instagram. Interacțiunea directă cu potențiali clienți și participarea la evenimente de business este o latură pe care am evitat-o din considerente de timp, dar și pentru faptul că nu ne simțim pregătiți / confortabili cu acest gen de abordare directă. Totuși suntem conștienți că în dialog apar adesea nevoile de comunicare și putem veni în întâmpinarea lor.
Totodată am început și proiecte care se întind pe termen lung, pe youtube, din zona de animație educațională. Pe lângă comunicare, din punct de vedere tehnic, considerăm că dezvoltarea vă continua pe partea de animație, dar și programare pentru AR și VR.
Sperăm să fim sustenabili ca un boutique de animație. În mod special ne dorim să atragem noi clienți prin următoarele proiecte pe care urmează să le finalizam.