Dacă 2019 a început cu un hype de investiție mărită în zona de digital, Mihaela Bourceanu, Client Service Director, Mercury 360, crede că 2020 va atrage din ce în ce mai multe branduri spre brand experience în lumea reală, deoarece conexiunile cu audiența sunt mai emoționale și mai semnificative, urmând să fie declinate abia ulterior în online.
Referindu-se la influential marketing, Mihaela pune degetul pe rană și acceptă premisa ca acest trend să rămână unul doar cu beneficii în zona de entertainment, și mai puțin în cea de loialitate de brand pe termen lung.
”E fun să vedem brandurile împreună în postări de Valentine’s, dar ar fi cu adevărat fain să vedem inițiative comune pro-educație (inclusiv financiară), pro-acceptare socială, pro-culturalizare.”
În continuare, Mihaela vorbește despre importanța de a observa și fructifica trendurile în loc să le anticipezi eronat, despre dorința de a trăi mai liber și mai sănătos în România, și performanțele generației Z, dincolo de prejudecăți.
Trenduri în 2020
2019 a fost pentru noi, ca pentru majoritatea industriei, o continuare a lui 2018, un an în care am dus mai departe poveștile începute, am crescut branduri, am crescut vânzări și oameni. În 2020 continuăm cu aceleași gânduri și ne dorim ca, dincolo de vânzări, să creștem inițiativele brandurilor de a face bine, ale consumatorului de a-și exercita puterea pe care o are în mica să comunitate, dar și în societate.
Am văzut mult “descoperă”, mult “bucură-te”, am generat “cumpără acum”, dar am văzut și crescut mult “hai că se poate”, “tu ce părere ai?”, semne că atât brandurile, cât și agențiile se adaptează agil nevoilor oamenilor.
Mi-ar plăcea să apară eforturi comune ale brandurilor competitoare de a dezvolta societatea, și nu doar business-ul propriu. E fun să-i vedem împreună în postări de Valentine’s , dar ar fi cu adevărat fain să vedem inițiative comune pro-educație (inclusiv financiară), pro-acceptare socială, pro-culturalizare.
Anul 2020 va fi al…
2020 va fi. Cu sau fără prorocirile noastre. Cum spunea colega mea Sonia din Outbox, ajută mai mult să observi și să fructifici trendurile în loc să le fals-anticipezi.
Am încredere că 2020 poate fi mai bun decât 2019 dacă ne facem jobul cu responsabilitate, plăcere și mintea deschisă.
Cel mai enervant trend din 2019
Cel care va continua și în 2020, influential marketing, cel pe care îl folosim deja cu toții, care pare că aduce rezultate pe termen scurt, poate activa oamenii, dar, din păcate, în felul în care este tratat în prezent nu reușește să construiască branduri. Ce-am putea face însă ar fi să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului și să utilizăm acest canal de comunicare drept canal de entertainment, fără a ne aștepta să genereze brand trust și loialitate pe termen lung.
Eco, egalitate de gen, GDPR, încălzirea globală
Dorința de a trăi mai liber și mai sănătos în România depinde în continuare de capacitatea financiară a individului și de nivelul de educație al acestuia, ambele fiind condiții obligatorii, așa cum arată studiile. Un venit suficient de mare poate genera un comportament sănătos (atât individual, cât și din punct de vedere al impactului asupra societății), doar atunci când există și conștientizarea reală a acestei nevoi.
Din această perspectivă, comportamentul brandurilor este esențial. Cu cât vom avea mai multe produse bio, eco la prețuri accesibile pe rafturi în toată țara, mai puține “punguțe” în magazine, cu cât comportamentul de reducere a impactului negativ asupra planetei va fi comunicat, dar mai ales pus în practică de către producători și branduri, cu atât mai conștienți vor deveni și consumatorii.
Implicarea brandurilor în politic
Implicarea politică a adus în rare cazuri beneficii brandurilor care și-au spus părerea sau au susținut în orice fel stânga sau dreapta, chiar și centrul modern. Pericolul de a fi judecat, chiar dacă intenția a fost bună, e mult prea mare pentru a merita riscurile.
Burnout-ul în România
Din ce în ce mai des research-urile ne prezintă timpul ca fiind resursa cea mai importantă, cel puțin pentru generația pe care o targetează majoritatea brandurilor, 25-40. Avem în portofoliul agenției branduri care încurajează healthy living, timp pentru tine, șamd, dar, de cele mai multe ori, înșiși oamenii din spatele brandurilor sunt în aceeași situație de a nu le mai ajunge cele 24 de ore ale unei zile. Nici nouă nu ne ajung la Mercury, însă încurajăm puternic colegii să-și organizeze timpul în cel mai eficient și confortabil mod cu putință, avem nevoie de oameni sănătoși și fericiți cu jobul, dar și cu timpul care le rămâne printre proiectele agenției.
Influencers, big/small data, podcast, bugete
Adapt or die, reinvent or die. Susținem orice inițiativă sau canal nou de comunicare cu oamenii pe care ni-i dorim alături de brandurile agenției, atât timp cât aceste tool-uri permit comunicarea într-un mod relevant și constructiv pentru ambele părți (brand și consumator).
2019 a început cu un hype de investiție mărită în zona de digital & influential marketing, cu o goană după views & likes. Din fericire, acest lucru s-a echilibrat pe parcursul anului, ne mândrim cu clienți smart care sunt conștienți de importanța interacțiunii cu audiența în lumea reală, de aceea reușim să construim împreună activări de brand, fără a forța push-ul către digital.
2020 va atrage din ce în ce mai multe branduri spre brand experience în lumea reală (și bugetele aferente) deoarece aceste episoade stârnesc emoții puternice în rândul audienței, devenind ulterior content și în alte canale de comunicare.
Civil media
Avem nevoie de astfel de comunități cu voce puternică, independente, create ca urmare a unui scop comun, însă exemplele existente sunt puține. Mă bucură însă că avem o mișcare ONG-istică din ce în ce mai activă ce reușește, unindu-și forțele, să genereze impact în societate și să acopere de multe ori locurile libere lăsate de stat sau branduri. De exemplu, Asociația Inima Copiilor a reușit cu sprijinul nostru, al altor colegi din industrie și al unor branduri, să salveze sute de vieți de copii născuți cu malformații congenitale la inimă. Prietenii noștri de la Help Autism, alături de alte ONG-uri ce luptă pentru acceptarea și susținerea familiilor care au un membru cu tulburări din spectrul autismului, au reușit prin munca de ani de zile să obțină generarea unor legi cu impact pozitiv. Itsy Bitsy au obținut o zi liberă pentru o viață de familie mai sănătoasă. Toate acestea și multe alte astfel de inițiative îmi dau încredere că viitorul poate fi mai bun.
Colegi din generația Z
În urmă cu câțiva ani eram foarte sceptică, îi priveam și interpretam că fiind superficiali, with the culture of immediacy, iresponsabili. În ultimii doi-trei ani, am avut onoarea de a întâlni Gen Z-ers super implicați, foarte responsabili, infinit mai bine pregătiți decât eram noi la vârsta lor, plini de resurse și hotărâți să genereze work excepțional. Asta cere, pe de altă parte, maximă deschidere din partea angajatorului în a-și asuma inovare, cu tot ceea ce presupune aceasta, inclusiv eventualele pierderi ce pot apărea atunci când decizi să eviți calea bătătorită și să deschizi drumuri noi.