S-ar fi distrat mai bine daca ajungea intr-un radio profesionist in urma cu 15 ani. Pentru ca atunci nu exista atat de mult business in aceasta industrie, iar prezentatorii isi permiteau sa fie mult mai autentici. Andrei Lăcătuș, cunoscut ca Shurubel, asculta radio cand era mic, cu castile in urechi, sub plapuma. Iar cand a pasit pentru prima data intr-o statie de emisie adevarata s-a indragostit iremediabil de radio.
A depasit perioada in care era ”crud”, iar de ceva vreme aprofundeaza puterea storytellingului pe undele radio. A inteles ca meseria sa este, de fapt, una mult mai provocatoare decat credea. De 5 ani, Shurubel este realizator de matinal, iar acum face emisiunea de dimineata de la Virgin Radio, alaturi de Bogdan si Ionut.
Incercam, impreuna cu ascultatorii, sa dam sens lucurilor care ni se intampla zi de zi si incercam sa o facem cu cea mai buna si pozitiva energie posibil. Asta e cel mai important lucru pe care l-am invatat pana acum in viata. N-ai cum sa dai gres daca ai energia aia buna. Si chiar asta e sloganul nostru: “energia aia buna”.
Shurubel povesteste in continuare despre radio si despre toate lucrurile pe care le-a invatat de cand este on air.
Primii fiori ai iubirii de radio
La 11 ani am castigat un radio portabil trimitand intr-un plic niste capace de bautura racoritoare si atunci m-am apucat de cel mai rebel lucru pe care il facusem in viata mea pana la momentul respectiv. Adica ma punea tata la culcare, iar eu pe sub plapuma imi puneam castile si ascultam Lectii Particulare cu Dr. Cristian Andrei si mai apoi, tarziu in noapte, il prindeam pe Vlad Craioveanu cum facea revista presei porno si alte tampenii necenzurate la care radeam de ii trezeam pe ai mei.
Apoi ni s-a instalat o statie de radio in liceu si mergeam in pauze sa pun muzica si sa vorbesc la microfon, desi nimeni nu intelegea ce zic, fiindca pe holuri se auzea cu un mare ecou. Facea parte dintr-un proiect ProFM, care se numea Profm’sCool, iar noi, liceenii, eram invitati si in emisiunea cu acelasi nume care se difuza seara la ProFM. Emisiunea era realizata de Escu si Bogdan Nicolai.
Cand am intrat prima oara in studioul lor de radio si l-am vazut pe Escu facand emisiunea aia ca si cum ar fi fost cel mai lejer si frumos lucru din viata lui, mi-am zis “daca vreodata in viata mea o sa pot sa fac ce face omul asta si sa fiu si platit pentru asta, inseamna ca am pacalit sistemul”. Asa m-am indragostit de radio.
Acum au trecut aproape 13 ani de cand sunt platit pentru asta, iar de cinci ani fac matinal. Tot ce pot sa zic e ca sistemul m-a “pacalit” pe mine si m-a atras intr-o lupta continua de a fi mai bun si de a intelege meseria asta frumoasa care e muuult mai complexa decat am crezut eu vreodata.
Storytelling la radio
Ce nu stiam eu cand eram copil e ca de fapt pe mine m-a atras dintotdeauna arta de a spune povesti. Radioul a fost prima forma sub care am intalnit eu arta asta si habar n-aveam atunci de ce mi-a placut asa de mult. Am realizat apoi ca radioul are un sentiment de “acum si aici” pe care nu l-am mai vazut nicaieri. E ca si cum s-ar juca un episod din Friends in masina ta in fiecare dimineata iar tu poti sa intervii si sa-i furi din mancare lui Joey. E greu sa bati senzatia asta si da dependenta de ambele parti.
Prima emisiune, primul invitat
Prima emisiune a fost la ProFM Campus, un radio pentru studenti cu sediul intr-un club din campusul universitar Regie, din Bucuresti. Se numea Music Mess, pentru ca impletea muzica si mesajele venite prin (atentie!) Yahoo Messenger. Primul invitat a fost Alex Velea, care tocmai scosese Yamasha si parea un tanar cu un viitor fain in muzica. :)
Preocupari de inceput
Eram in facultate deci ma bucuram ca am un job atat de cool si ca am ceva banuti de cheltuiala. Cred ca ma preocupa mai mult agatatul fetelor seara in clubul unde aveam studioul. Poate de asta furam semnul de la toaleta fetelor in serile de club si il lipeam mereu pe usa studioului nostru. Serios vorbind acum, nu ma gandeam inca la cat de mult poate un om de radio sa schimbe starea ascultatorilor si la puterea pe care o are. Faceam totul instinctiv si brut si poate asta era tot farmecul.
Greseli, reprosuri si altele
Nu cred ca am facut greseli, neaparat. Imi reprosez ca n-am incercat mai devreme sa inteleg mai profund meseria, sa inteleg de ce unele lucruri se spun intr-un fel si altele altfel sau sa studiez mai mult ideea de storytelling. Pe de alta parte, insa, in primii ani, cat am fost “crud” in radio, am trait intens fiecare secunda in afara lui, iar asta e bine, fiindca un dj de radio care nu traieste nu prea are ce sa povesteasca. Toate s-au intamplat la timpul lor pana la urma si o sa scriu un bildungsroman despre asta la un moment dat.
Brandul personal si omul de radio
In Romania radioul e un joc al momentelor memorabile si al realizatorilor memorabili. Asta pentru oamenii sunt atrasi de personalitati puternice, evident, dar si pentru ca masuratorile de audienta se fac la telefon cu intrebarea “Ce post de radio ascultati?”. Poate e surprinzator pentru unii, dar nu avem un sistem electronic de masurare a audientei. E vorba de ce iti amintesti ca ai ascultat saptamana trecuta, saptamana asta, ieri, azi.
Intr-o lume in care 4-5 radiouri comerciale mari au cam aceeasi muzica, un realizator cu cifre bune e unul care iese in evidenta si care face/spune lucruri memorabile. Nu am o reteta despre cum se creste brandul personal, dar eu incerc sa spun ce simt, asa cum simt si am o incredere uneori stupid de mare in parerile mele. In felul asta, daca nu iese bine in audiente, macar m-am simtit bine facand-o.
Ce faci acum la radio
La Virgin Radio, in emisiunea matinala, suntem trei prezentatori in jurul varstei de 30 de ani. Asta inseamna ca am trait niste viata pana acum, dar inca nu suntem suficient de maturi incat sa o luam prea in serios.
Cred ca incercam impreuna cu ascultatorii sa dam sens lucurilor care ni se intampla zi de zi si incercam sa o facem cu cea mai buna si pozitiva energie posibil. Asta e cel mai important lucru pe care l-am invatat pana acum in viata. N-ai cum sa dai gres daca ai energia aia buna. Si chiar asta e sloganul nostru “energia aia buna”.
Alte proiecte
Fac o emisiune pe YouTube, care se numeste Intreberi, in care beau bere si raspund la intrebari (d’uh!). Orice intrebari, de la “cum sa ma las de fumat” pana la “cum sa fac in asa fel incat sa ma placa tatal iubitei mele”. M-am apucat si de un podcast, fac sketch-uri, urc pe scena la Open Mic-uri de stand-up, prezint evenimente, sunt ambasadorul voluntarilor din Romania pentru Euro 2020. Si, pe langa toate astea, ma gandesc serios daca sa imi fac sau nu cont pe TikTok.
Reclame, brand endorsment
Am tot facut si nu ma feresc de ele. Mi se pare ca, in online, creatorii de continut au nevoie de sponsorizari ca sa se sustina, dar e responsabilitatea lor sa nu isi bata joc de urmaritorii lor pentru a face bani si e tot responsabilitatea lor sa isi aleaga asocierile dupa niste principii morale sanatoase. Am refuzat pana acum campanii la branduri care tineau de jocuri de noroc si branduri de tigari.
O privire de ansamblu asupra radioului romanesc
Cred ca peisajul radio din Romania a trecut foarte mult in partea de bussiness iar asta inseamna ca cifrele si audientele afecteaza intr-o mai mare masura autenticitatea si stilul oamenilor de radio. Nu pot sa zic ca ma enerveaza dar cred ca m-as fi distrat mai mult daca as fi lucrat in industria asta cu 10-15 ani mai devreme.
Ce vor ascultatorii
O sa las studiile sa spuna unde asculta oamenii radio si ce isi doresc sa auda, dar pot sa zic totusi un singur lucru. Ascultatorul de radio in 2020 e la acelasi nivel cu realizatorul. Noi, la Virgin Radio am avut momente in care am ramas masca ascultand povestile unor ascultatori care au fost spuse foarte inteligent, cu umor si cu sentiment. Oamenii au transmis! Cred ca interactivitatea cu ascultatorii trebuie sa creasca si emisiunile sa fie mai mult despre vietile lor, decat despre vietile prezentatorilor.
De ce este nevoie la radio
1. De o generatie noua, de niste pustani cu personalitati puternice si sete de storytelling.
2. De mai multe radiouri care nu traiesc pentru a face audiente mari si bani, dar pana atunci m-as multumi si cu un sistem electronic de masurare a audientei.
Povestea continua
Cand au aparut serviciile de streaming online, am avut pentru o clipa senzatia ca radioul o sa aiba soarta ziarelor pe hartie, dar mi-am revenit repede. Radioul n-a murit si nu cred ca o sa moara niciodata iar ceea ce il salveaza e fix sentimentul de “aici si acum” despre care vorbeam mai sus. Senzatia ca traiesti de fiecare data o poveste pe care ti-o spun parca prietenii tai intr-o conferinta pe telefon.
Radioul romanesc peste cativa ani
Mult mai reality show. Mult mai digitalizat. Mult mai interactiv si usor accesibil.