Dan Stoian și Victor Ionichi, artizani în animație și povestitori de soi: ”Se pot naște idei din cele mai banale lucruri”

Dan Stoian și Victor Ionichi, artizani în animație și povestitori de soi: ”Se pot naște idei din cele mai banale lucruri”

S-au cunsocut în facultate, pe când unul voia să devină scenarist și altul Director de Fotografie. Au trecut prin freelancing și studio, publicitate și televiziune, și-au sedimentat intențiile serioase pentru ilustrație și animație și au fondat Lea Studio. Dan Stoian și Victor Ionichi au pornit studioul în 2017, l-au dotat cu tehnologie de ultimă generație și apoi au început să caute clienți. Au scris mail-uri personalizate, au făcut prezentări, au căutat oameni și firme care ar fi putut fi interesate.

În primul an, a trebuit să muncim de dimineața până seara, fără profit, fără vacanțe și uneori și fără weekend-uri, povestesc Dan și Victor

Efortul a meritat, clienții au venit, iar animația și ilustrația sunt pe val în România, în ultimii ani. Care sunt factorii care au dus la popularitatea animației, cum a evoluat domeniul acesta, care sunt obstacolele de început pentru un studio mic, ce trenduri lasă în urmă artiștii români și care sunt cele care influențează dorințele clienților în ultima perioadă, explică Dan Stoian și Victor Ionichi mai jos.

 

Povestea Lea

Ne-am cunoscut în facultate, la UNATC. Unul visa să devină scenarist, altul Director de Fotografie. Ulterior, ne-am diversificat interesele. Ne-am format experiență prin muncă de studio și freelancing, în domenii precum publicitate, televiziune și animație și am cunoscut oameni din industrie. Apoi, am adus laolaltă toate aceste cunoștințe și am format Lea Studio.

 

 

Pasiunea pentru ilustrație

Victor Ionichi: Cred ca a fost momentul în care am văzut un showreel al celor de la Autodesk. Am rămas impresionat instant, așa ca am devenit curios sa aflu cum pot face și eu ce era acolo. La vremea respectivă foloseam aparate de filmat și lumini reale să obțin ceva vizual în mișcare, iar aceleași principii le-am regăsit și în varianta virtuală. Mai mult de atât, nu exista nicio constrângere pentru a obține cel mai mic detaliu din imaginea pe care o voiam, lucru care mă entuziasmează și acum.

Dan Stoian: Primul contact l-am avut în școala generala, când un prieten mai mare voia să reproducă reclama cu tirul de Crăciun de la Coca-Cola, în 3D Studio Max. Am încercat și eu și m-a prins imediat, chiar dacă nu mi-a ieșit nimic atunci. Am avut nevoie de multe tentative până să învăț serios și să ajung să fac și eu reclame.

 

Greutăți de început

Lea Studio a apărut în Mai 2017. Prima provocare a fost accesarea unei finanțări, care să ne permită dotările necesare. Odată ce am găsit-o, ne-am dotat studioul cu tehnologie de ultimă generație și ne-am putut concentra pe a doua mare provocare: găsirea clienților. În primul an, a trebuit să muncim de dimineața până seara, fără profit, fără vacanțe și uneori și fără weekend-uri.

 

Primul client

Primul client a fost British American Tobacco. L-am găsit imediat după ce am deschis firma. Era o animație internă, prin care își prezentau o nouă tehnologie. Nu putem intra în detalii, am semnat un contract de confidențialitate. Am pornit cu ceva emoții, fiind primul proiect și fiind vorba de o companie mare. Însă colaborarea a mers foarte bine, au fost mulțumiți de animație și ne-au comandat-o și pe a doua.

 

Procesul creativ

Totul pornește de la un brief, pe baza căruia facem un concept și un storyboard. Înainte să punem ceva pe hârtie, adunăm referințe și aruncăm idei, până când vedem potențial într-una dintre ele. Construim de acolo și găsim soluții împreună. Apoi, ne împărțim task-uri la care lucram individual și ne dăm feedback reciproc.

Inspirația poate veni de oriunde. Tot ce am văzut, citit, auzit, trăit poate fi ilustrat și animat. Se pot naște idei din cele mai banale lucruri, combinate între ele și privite din perspective diferite.

 

Stilul personal

Fără să vrei, îți dezvolți un stil personal. Chiar dacă respecți reperele unor trenduri, le execuți în felul tău.

 

Clienți

Clienții noștri vin din publicitate, branding, IT. Beneficiarii sunt diverși, de la companii care vor să se promoveze cu un content original care să capteze atenția; producători care vor să-și prezinte produsul prin experiențe CGI, în loc de media tradiționale; sau clienți care au nevoie de materiale create de la zero, care să dea o față unor servicii greu de reprezentat. Cu toții au în comun dorința unui content surprinzător, neconvențional, fără constrângeri și adaptabil la orice stil, pe o plajă extinsă de reprezentări, de la realist la abstract. Animația și ilustrația vin în întâmpinarea nevoilor lor.

Totul se întâmplă B2B/H2H. Nu am investit în SEO și ad-uri pe Google și Facebook. Am scris mail-uri personalizate, am făcut prezentări, am căutat oameni și firme care ar fi putut fi interesate și le-am împărtășit pasiunea noastră. Totodată, suntem prezenți și pe social media, unde tindem sa dăm un aer fun postărilor. 

 

Proiecte de care sunteți mândri 

Suntem fericiți că am lucrat la mai multe proiecte care au avut un scop nobil. Animații care promovau programe universitare, sau altele care semnalau și veneau cu soluții pentru probleme legate de mediu.

De asemenea, un proiect de care suntem mândri este unul dintre primele, care a constat în vizualizarea unor ochelari pentru dentiști, dezvoltați de un producător britanic - Bryant Dental. Ce-l face deosebit pentru noi e felul în care a evoluat, de la primele schițe până la conținutul pentru un site întreg și încă câteva video-uri pentru prezentările lor. A fost un efort susținut și am fost foarte mulțumiți de rezultat.

 

Artiști pe care îi urmăriți 

În România sunt mulți ilustratori și animatori care ies în evidență. Încercăm să-i urmărim pe cât mai mulți dintre ei, sa fim la curent cu ceea ce se întâmplă în domeniul nostru. Unii sunt oameni alături de care am lucrat, cu alții poate vom lucra pe viitor. Ne bucurăm mereu să descoperim oameni talentați. Printre ei: Radu Popovici, Bogdan Nedelcu, Matei Monoranu, Șușnea Virgil, Valentin Petuhov, Adrian Cojocaru, Elena Ciolacu, Laura Pop și aceștia sunt doar câțiva.

 

Trenduri în ilustrație & animație 

Pe nișa pe care o urmărim, am observat în ultima perioadă o întrepătrundere a elementelor de design cu CGI-ul. Forme abstracte și texturi neobișnuite creează mizanscene pentru ca produsele să iasă în evidență. Chiar și marile branduri adoptă un stil experimental în felul în care se promovează, prin imagini care parcă te fac să vrei sa le atingi și care te uimesc prin discrepanța dintre felul în care sunt redate și mișcarea lor.

 Tot aici am include și o tendință spre stilizare, spre deosebire de urmărirea cu ardoare a realismului din trecut. Depășirea Uncanny Valley a lăsat loc pentru modalități de exprimare mai libere și personale.

 

Cum a evoluat domeniul în România

 Influența digitalului și accesibilitatea datorată computerelor personale performante au dus la evoluția domeniului. Cererea clienților pentru materiale animate a crescut, așa că a apărut și oferta. Partea bună e că au apărut profesioniști capabili să ducă la bun sfârșit atât proiecte pentru clienți din România, cât și din străinătate.

S-au înființat studiouri, s-au dezvoltat colaborări între animatori, chiar putem spune că s-a format o comunitate prietenoasă. Partea mai puțin bună e că nu există o industrie suficient de mare cât să se facă producții mari în mod constant - lungmetraje, serii animate, sau VFX.

 

Popularitatea ilustrației 

Cererea din ce în ce mai mare pentru conținut vizual (în mișcare) a contribuit la creșterea popularității. Animația și ilustrația îți permit o libertate și un control mult mai mari decât filmarea și fotografia. Cele mai mari avantaje sunt că poți să faci orice - de la desene până la imagini foto-realiste - și clientul știe încă din etapa de pre-producție ce o să primească. Dezavantajul e, uneori, timpul de execuție.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related