S-ar părea că trendurile pentru toți au fost sau sunt aceleași. Dar focusul e diferit la fiecare. Unii se grăbesc să scoată în evidență platformele populare, unde să ducem clienții de mânuță, dacă-i brand cu public acolo: brandurile ar trebui să fie mai transparente, mai deschise publicului, mai prietenoase cu consumatoriii săi. Alții cred că în date e puterea, în analiză, în cercetare. Toate-s vechi și nouă toate, vorba lui Eminescu, dar când sunt privite cu alți ochi, trendurile lui 2020 prind noi contururi și nuanțe.
Diana Gheiceanu, project manager și copywriter la Agenția digitală GoSocial, spune că, așa cum toată comunicarea se concentrează pe rețelele sociale, ar trebui să existe un filtru al calității postărilor. Pe de o parte, ar fi bine ca ceea ce apare în fața ochilor să aibă gust estetic, mai ales când are și „pecetea”: sponsorizat. Pe de altă parte, pentru amuzamentul general al comunităților, e bine să existe și perlele unor specialiști în ale hype-ului.
Mai departe Diana povestește despre cum a simțit pe propria piele GDPR, despre influencerii omniscienți, despre Elon Musk și brandingul personal și ce are în comun Mark Zuckerberg cu cărțile de parenting.
La modă în 2019
Algoritmuri noi adoptate de Facebook, care, după părerea mea, a pierdut mult față de Instagram și TikTok. Apropo, pare-se toți vor evada curând pe TikTok. Trăim vremuri accelerate, exact ca și feed-ul acestei platforme. LinkedIn ia amploare, având o mulțime de posibilități atât pentru branding personal, cât și pentru companii prezente pe Social Media.
Start-up-urile cresc ca ciupercile după ploaie, în sensul bun al cuvântului. Acestea pun la dispoziția tuturor, de la simple consumers la Businesses și Governments tot mai multe aplicații, soluții IT etc., care ușurează munca marketerilor.
S-a remarcat și Tesla. Brandingul personal a fost întotdeauna înaintea brandului „real”. Elon, oh, viața mea. :D
Să dispară
Mi-ar plăcea să dispară toate postările care nu au gust estetic din punct de vedere gramatical și vizual. Aș vrea să apară un tool care ar putea aproba postările - un fel de quality testing, deși ar dispărea perlele și nu am avea ce discuta în cadrul grupelor tematice. :D
Rămâne în 2020
Sunt sigură că marketing-ul situațional va rămâne în top. Este practic cel mai interactiv tip de content.
Aproape fiecare agenție digital încearcă să-și creeze propria școală online, astfel ridicând reputația angajaților, dar și a agenției propriu-zise. Îmi place acest trend, însă nu-mi place că fiecare al doilea, care a citit vreo două cărți de marketing, se crede Digital Budha și organizează traininguri. Come on, cum poți avea 23 de ani și vrei să-i înveți pe oamenii din afaceri cum să creeze o strategie de business super mega ultra eficientă? E, cel puțin, aberant.
La moment, TikTok adună lauri din topul platformelor sociale. Am ezitat mult timp să-mi fac un profil, iar acum m-am prins că fredonez ziulica întreagă piesele de acolo. Pentru cunoscători: I can take your man if i want to. ;))
Trenduri noi
Autenticitate și integritate în detrimentul perfecțiunii. Un fel de transparență totală, comunicare deschisă și conținut relevant, ceea ce contează mult pentru consumatori - brand trust.
Un alt trend, dar mai mult necesitate, este adaptarea mobile. Toți au mobile, toți stau cu nasul în ecranele telefoanelor, începând cu copiii, prin urmare, afișarea produselor sau serviciilor mobile-friendly amplifică impactul și crește conversiile. Toți sunt fericiți.
GDPR & încălzirea globală
Cum m-am simțit eu? Atacată din toate părțile! Mai ales în cazul GDPR-ului. Trebuie să lucrezi cot la cot cu juriștii și cu IT-iștii. Clienții de azi (inclusiv eu) sunt foarte protectivi la capitolul date personale și e ceva absolut normal. Mă pun în pielea lor să mă asigur că e tot corect din punct de vedere legal și cibernetic. Însă, sunt de părerea că, atât timp cât deținem un telefon mobil, datele noastre personale nu pot fi protejate.
Încălzirea globală am simțit-o cu vârf și îndesat. Adică, uite ce primăvară frumoasă am avut iarna asta! Dacă cei din sudul țării au mai văzut puțină zăpadă, noi, ăștia din centru, culegeam ghiocei. Încălzirea globală e o preocupare la nivel mondial, trăim fenomene meteorologice extreme. Am observat un fel de marketing situațional pe baza acestor catastrofe climatice. Și, părerea mea, stop it, guys! E în afara oricăror norme umane.
Responsabilitatea civică și politicul
Așa cum ziceam mai sus, marketingul situațional e la putere. Responsabilitatea civică la noi e axată mai mult pe personalități recunoscute în societate. Pot enumera practic 2-3 branduri care-și etalează responsabilitatea civică și într-adevăr o promovează, adică e infiltrat adânc în ADN-ul lor, nu de ochi frumoși. Mai avem de lucrat la acest capitol.
Sunt o persoană apolitică și, chiar dacă văd campanii politice, le evit. Oricât de wow ar fi acestea. Taică-meu a zis cândva: politica e o curvă, fii cât mai departe de ea. Și, așa cum sunt un copil ascultător, asta și fac, deci nu pot spune nimic mai mult la acest subiect.
Așteptări
Să ne trezim din somnul cel adânc și să dăm naștere unui nou trend: conținut calitativ, de valoare. Puțin, dar bun. Mai răruț și mai drăguț.
Cred că va crește volumul de postări contra cost, respectiv și banii încasați de părintele Mark..
Proporțiile bugetelor
Acestea vor crește, nu suntem în recesiune - pe Social Media vor mai crește, deja simțim acest lucru. Dat fiind faptul că s-au dezinstalat mulți piloni pe care se afișau bannere, cred că va scădea bugetul pe offline.
Digital
Comunicarea nu e afectată de reglementări, modul în care stochezi datele clienților tăi este afectat, astfel încât trebuia să organizezi o revoluție în companie.
Comunicarea e mai mult afectată de regulile Facebook-ului. Aceștia au o tonă de reguli pe care nu ar trebui sa le încălcăm, atunci când scriem o simplă postare. Mark ne-a dat inițial atâtea oportunități de promovare, ca la urmă tot el să ni le ia. Cu o mână te bate și cu alta te mângâie, ca un părinte ce nu a citit cărți de parenting.
Influencers
Influencerilor li s-a îngroșat pielea încă de prin 2018. Brandurile mari din RM nu optează pentru influenceri, doar cele mici și medii au tendința să o facă. Influencerii chiar ar trebui să-și aleagă 1-2 nișe pe care să se axeze și să nu mai promoveze totul câte în lună și în stele. Măi, nu poți fi expert în ingredientele din cremele de față, medicamente pentru copii, metal forjat sau credite ipotecare. De fapt, o parte din vină e a consumatorilor - ei cred, adică noi credem, în aceste tendințe. Tendințele vin și pleacă, însă fiecare trebuie să-și cunoască necesitățile reale și stilul.