[Radio Love] Ionuț Rusu: Tinerii sunt vinovati de salvarea radio-ului

[Radio Love] Ionuț Rusu: Tinerii sunt vinovati de salvarea radio-ului

Ionut Rusu a ajuns, in urma cu doi ani, la “Razi cu Rusu si Andrei” de la Kiss FM. De fapt, el merse la casting pentru o alte emisiune, insa Andrei Ciobanu, care il stia din spectacolele de stand-up comedy, a propus sa-i fie coleg de matinal.

Inainte de a face radio, Ionut a fost concurent la IUmor, unde numarul sau din preselectii, cu rugaciuni din toate zonele tarii, s-a viralizat cu 12 milioane de vizualizari pe YouTube. Pe langa realizator de matinal la radio, este inca actor de stand-up si creator de continut online. Realizeaza clipuri scurte cu personaje sau subiecte in voga si le posteaza pe canalele sale de social media.

De cand este la radio, Ionut Rusu aduce si in aer partile comice ale realitatii curente romanesti, o sursa nesecata de inspiratie pentru orice realizator de emisiune sau actor de stand-up.

“Faptul ca ne putem exprima liber, fara sa avem vreo constrangere de orice natura, ne aduce o satisfactie enorma. Pe radio sunt eu, nu exista niciun script, nu exista nicio directie, suntem noi si ascultatorii intr-o conversatie joviala, ca intre prieteni”.

La inceput de drum pe undele radio, Ionut Rusu povesteste despre prima sa emisiune, greseli facute in aer, dar si invataturi ale radioului. Si crede ca oamenii de radio de generatie noua au reusit sa aduca si public tanar pe FM, iar asta nu este tocmai usor.

 

Vizitele la bunici si radioul

Prima imagine care imi vine in cap atunci cand vine vorba despre radio este sigla Radio Contact, bine-cunoscuta imagine cu acel delfin. A fost primul post de radio pe care l-am ascultat, insa, din pacate, se intampla destul de rar fiindca in zona din care provin nu existau atat de multe frecvente radio la vremea respectiva. Astfel ca, ascultam radio-ul doar cand plecam la drum lung, in rest ne multumeam cu casete.

Apoi, au patruns usor-usor majoritatea radio-urilor si pe meleagurile de unde provin, iar drumul meu spre scoala sau spre bunici, pe care ii vizitam destul de des, era acompaniat de vocile de la radio. De mic mi-a placut sa ascult muzica ce se difuzeaza pe radio-urile comerciale, ceea ce mi-a facilitat acomodarea la noul loc de munca.

Am ajuns la radio in urma plecarii predecesorului meu, sa zicem asa. Locul respectiv era pe punctul de a ramane vacant, asa ca Andrei Ciobanu, colegul meu din fiecare dimineata, m-a propus pe mine pentru o proba. Ne cunoscusem cu cateva luni inainte si i s-a parut avusem o “chimie” aparte. S-a dovedit ca avea dreptate pentru ca ne completam foarte bine, fiecare dintre noi avand o personalitate diametral opusa fata de a celuilalt. In opinia mea, asta face ca un duo sa functioneze.

 

De ce la radio

Probabil ati auzit de multe ori acest cliseu, si anume “Nu eu am ales meseria aceasta, ea m-a ales pe mine.” L-ati auzit din nou acum. Nu m-am gandit niciodata ca am abilitatile necesare pentru a modera o emisiune, asa ca atunci cand a aparut aceasta oportunitate am avut sentimente amestecate.

Pe de o parte, eram extrem de mandru pentru ca mi s-a deschis aceasta poarta la care nu multi au acces, iar pe de alta parte, au inceput sa apara o gramada de temeri in privinta performantelor pe care le voi avea. Aparea deseori gandul ca nu voi face fata, dar am vazut totul ca pe o provocare si ca pe un mod de a evolua pe diferite planuri, cum ar fi disciplina, dictia, spontaneitate etc.

Un sentiment aparte pe care mi-l ofera radio-ul este acela ca imi da posibilitatea sa imi expun opinia despre un anume subiect intr-un mod comic, emisiunea fiind una de divertisment. Faptul ca ne putem exprima liber, fara sa avem vreo constrangere de orice natura, ne aduce o satisfactie enorma. Pe radio sunt eu, nu exista niciun script, nu exista nicio directie, suntem noi si ascultatorii intr-o conversatie joviala, ca intre prieteni. 

 

Prima emisiune, emotii si insomnie

Prima mea emisiune a avut loc pe data de 8 ianuarie, 2018, cu niste emotii crunte. Nu am dormit toata noaptea, am ajuns la radio cu o ora si jumatate inaintea inceperii emisiei si mi-am repetat constant toate povestile mele de viata care mi se pareau amuzante. Nu stiu daca am scos 50 de cuvinte in ziua aceea.

Primul invitat a aparut undeva la vreo doua saptamani dupa debutul meu si e vorba de Costel, unul dintre cei mai iubiti comedianti din tara. A fost relativ usor, fiindca interactionam mai usor cu oameni din domeniul in care ma invarteam eu, plus ca ne cunoscusem inainte. Asta mi-a dat incredere. Prima piesa difuzata a fost, daca imi aduc bine aminte, Mi Gna de la Maitre Gims. Imi amintesc ca noi o difuzasem pentru prima oara la radio, iar apoi a devenit hitul primaverii. 

 

Ce te preocupa cand ai inceput

Singurul lucru care ma preocupa la inceputuri a fost sa nu dezamagesc oamenii. Aveam deja o comunitate in mediul online destul de numeroasa, care avea asteptari de la mine, iar, pe langa asta, publicul radio-ului din care fac parte urma sa auda pentru prima oara in 3 ani o voce noua in matinal. Am avut mici obstacole in momentele respective, dar m-am redresat pe parcurs. 

 

Greselile de inceput

Am facut toate greselile posibile. De la vorbitul prea incet in microfon, emotiile care se simteau in glas, pana la abordarea unor tematici de prost gust, utilizarea unui limbaj nepotrivit pentru radio etc. Sunt erori pe care le-am comis si inca le comit. Dar a disparut frica de a gresi, ba chiar o fac cu inima deschisa pentru ca simt ca sunt inteles de ascultatorii nostri si e cel mai bun mod de a evolua.

 

Invataturile radioului

Am invatat ca vocea transmite mult mai mult decat am crezut. Mi-am dat seama ca nu trebuie neaparat sa vezi o persoana ca sa iti creeze o stare anume. Oamenii rezoneaza cu realizatorii de radio atata timp cat cuvintele folosite, abordarea, tonalitatea sunt asemenea unei discutii prietenesti. Atata timp cat reusesti sa ii faci pe oameni sa inteleaga ca esti de al lor, intrunesti calitatile unui realizator bun. Asta e opinia mea. 

 

Brandul personal și omul de radio

Conteaza intr-o masura destul de ridicata. Asta pentru ca ascultatorii rezoneaza cu oamenii de la radio, si nu neaparat cu radio-ul in sine. Cata vreme publicul percepe moderatorii ca fiind talentati, si postul de radio este perceput ca unul de calitate. Invers nu functioneaza.

Nimeni nu va asculta un radio de prestigiu, dar cu oameni nu foarte competenti ca prezentatori/dj. Un astfel de brand se construieste prin inovatie. Sa faci ceea ce nu au facut sau fac altii. Odata ce te diferentiezi de ceilalti, atragi atentia asupra ta. Iar asta e ceea ce eu numesc o constructie de brand.

 

Temele pe care le abordezi

Realitatile cotidiene romanesti sunt, dupa parerea mea, cel mai savuros subiect din lume. Nicaieri nu gasesti evenimente atat de interesante, atat de pline de umor si de talc cum gasesti pe plaiurile noastre. Incerc sa gasesc partea comica acolo unde exista posibilitate, iar in ce priveste subiectele serioase, ma multumesc doar sa le relatez si sa-mi las colegul sa le dezbata.:)

 

Proiecte, preocupari, like-uri din afara radioului

“Meseria” mea de baza, sa-i zicem asa, este aceea de creator de continut online. Realizez diverse clipuri scurte pe care le postez pe toate platformele de social media, iar asta m-a adus si in vizorul celor de la radio. Pe langa asta, sustin spectacole de stand-up comedy, unde ma confrunt cu feedback-ul live din partea publicului si asta ofera o satisfactie aparte.

 

Reclame si brand endorsment

Nu am o problema in a-mi asocia numele cu brand-urile in general. Asta fiindca nu am indemnat niciodata la consumul unui anume produs, ci doar l-am facut vizibil. Am incredere ca publicul spre care tind are capacitatea de a discerne intre ceea ce e bine pentru ei si ceea ce e rau.

De obicei, colaborez cu brand-uri care se integreaza bine in ideile mele de script pentru diverse clipuri. Asa ca, indifferent cu cine colaborez, aportul pe care il aduc eu produsului este strict insertia in clip. De aici inainte, publicul decide daca va consuma sau nu acel produs.

 

O privire de ansamblu asupra radioului romanesc

Radio-ul este prezent pe toate platformele in ziua de astazi, ceea ce este absolut normal. Lumea evolueaza, iar odata cu ea radio-ul si televiziunea trebuie sa se adapteze. Au inceput transmisiunile in sfera online, emisiunile sunt inregistrate si oferite spectatorului ca podcast-uri, ceea ce face totul mult mai accesibil pentru public.

Cu toate astea, majoritatea oamenilor asculta radio-ul in masina, in drum spre serviciu, acesta fiind unul din putinele lucruri care nu s-au schimbat si care ma incanta. Toata viata am asociat radio-ul cu plecarea la drum, e ca un fel de companion. Ma enerveaza, in schimb, faptul ca inca nu exista acoperire pentru radio-urile comerciale in toata tara, iar unii oameni se simt nevoiti sa asculte putinele posturi care emit in localitatile cu pricina.

 

Publicul de radio

Publicul se adapteaza in functie de actualitate. Nu e neaparat o schimbare, ci mai degraba o raliere in jurul trend-urilor din prezent. Daca inainte limbajul formal era utilizat mai mereu in sferele audio-vizuale, astazi consumatorii se regasesc mai degraba in moderatorii care au un mod de exprimare colocvial, asta dandu-le senzatia de apropiere fata de cel din spatele microfonului.

Asa cum am spus adineauri, masina este locul in care se asculta cel mai des radio-ul si cred ca asta nu se va schimba prea curand. Oamenii asteapta ca radio-ul sa le ofere informatie si entertainment. Unii vor sa asculte mai multa muzica, altii vor sa auda stiri sau numere de umor, gusturile difera. Insa tot ceea ce vor oamenii de la radio se incadreaza in cele doua mari categorii. 

 

De ce este nevoie la radio

Ca toate celelalte structuri din tara noastra, radio-ul are nevoie de investitii. Cu toate ca, de acasa pare ca aceste companii dispun de fonduri considerabile, adevarul este ca bugetele nu sunt la nivelul celor din alte tari cu populatie chiar mai mica decat Romania. Ar fi ideal sa se investeasca mai mult atat in oameni, cat si in aparatura, asta daca radio-ul vrea sa tina pasul cu avantul tot mai mare pe care il ia internetul.

 

Salvarea radioului

Radio-ul este intr-o perioada de reimprospatare, in pofida a ceea ce se spune. Noua generatie de moderatori/dj a reusit sa aduca si publicul tanar pe FM, iar asta nu e usor. Toate schimbarile care au avut loc in acest domeniu in ultima perioada se datoreaza tinerilor, pe care ii consider “vinovati” de salvarea radio-ului.

 

Radioul romanesc peste ani

Nu stiu daca va fi asa radio-ul peste cativa ani sau daca doar eu imi doresc asta, insa ceva imi spune ca vom ajunge in punctul in care vom putea alege ce emisiuni vrem sa ascultam. In genul platformelor Netflix si HBO GO, doar ca pe FM.

Poate parea un concept futurist, dar eu cred ca va veni ziua in care radio-ul ne va permite sa ascultam matinalul la ora 8 seara printr-o simpla apasare de buton. Sau sa asculti programul de noapte in plin dimineata.

Iar, in acel moment, toata lumea va fi multumita, atunci chiar se va plia totul pe preferintele oamenilor. Nu stiu daca se va intampla in 10 ani sau 50 de ani, dar am incredere ca se va produce aceasta schimbare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related