[fresh x design] Alecsandru Grigoriu: Am fost luat prin surprindere de prea multe ori sa inteleg cat de vitale sunt insight-urile de la utilizatori

[fresh x design] Alecsandru Grigoriu: Am fost luat prin surprindere de prea multe ori sa inteleg cat de vitale sunt insight-urile de la utilizatori

Cunoaste-ti consumatorul. Aceasta este cea mai importanta invatatura pentru un designer, crede Alecsandru Grigoriu, Delivery Manager (Former Lead UX Designer) @Grapefruit. Oricat de pixel-perfect ai construi o campanie, interfata, site sau platforma, daca nu este validata cu utilizatorii, treaba de designer inca nu este terminata. Alecsandru experimenta inca din liceu cu desenul si apoi Corel Draw/PhotoPaint, iar in timpul facultatii si al masterului si-a dat seama ca vrea sa combine partea de tech cu cea creativa. Si asa s-a indreptat spre UX Design. 

De cativa ani, se vede o preocupare pentru dezvoltarea de produse digitale proprii pe piata romaneasca — atat in randul companiilor software, cat si agentii, start-up-uri, chiar si celor freelance. 

Clientii au devenit mai atenti de ceea ce tine de digital ceea ce e un lucru foarte bun pentru piata si consumatori. Clientii trec printr-un nivel nou de maturizare. E de bine.

Cum a evoluat piata, in ce fel s-au schimbat nevoile clientilor, ce vor consumatorii si cat de critice sunt noile generatii, care sunt trendurile de design in 2020, povesteste Alecsandru mai jos.

 

Inceputul in design

Ca designer experimentam in liceu intai cu Corel Draw/PhotoPaint si dupa cu Adobe Photoshop. Mai devreme de atat mazgaleam tot ce prindeam si reproduceam cat mai multe personaje din desene animate. In facultate am inceput sa ma pozitionez ca designer mai mult (prin proiecte freelance si voluntariat). Momentul decisiv a venit dupa absolvirea studiilor de master la Facultatea de Informatica. Am vrut sa combin atat partea tech, cat si partea creativa, iar ce am inteles atunci despre UX Design mi s-a parut cel mai potrivit. Acum cand ma uit in trecut a fost o decizie inspirata.

 

Învățături 

Cea mai importanta invatatura adunata este urmatoarea: utilizatorul final mereu te va surprinde — poti gandi pixel-perfect ("la virgula") fiecare campanie, interfata, site sau platforma, dar daca nu este validata cu utilizatorii care chiar consuma livrabilele tale, treaba ta inca nu este terminata. Am fost luat prin surprindere de prea multe ori sa inteleg cat de vitale sunt insight-urile de la utilizatori/consumatori.

 

Piata in 2020

Observ o continua preocupare pentru dezvoltarea de produse digitale proprii — atat in randul companiilor software, cat si agentii, start-up-uri, chiar si celor freelance. Ma astept in 2020 ca trend-ul sa accelereze si sa auzim din ce in ce mai multe lansari de produse digitale in Romania. Vorba 'ceea: It's a good time to be in digital.

 

Provocari & obstacole

In continuare consider ca respectarea unui proces user-centered ramane provocarea/obstacolul principal. Factorii sunt diversi: de la resurse calificate, pana la bugete alocate, pana la intelegerea deplina din partea clientului a nevoilor de audit, strategie, research, testare cu utilizatorii. In acelasi timp ramane important ca UX/product designeri, sa continuam sa promovam astfel de procese.

 

Cum s-au schimbat nevoile clientilor

Clientii au devenit mai atenti de ceea ce tine de digital ceea ce e un lucru foarte bun pentru piata si consumatori. Ma bucur mult sa vad din ce in ce mai multe cerinte care pun accent pe digital marketing, pe partea de user experience, si oferire de solutii customer-facing. Clientii trec printr-un nivel nou de maturizare. E de bine.

 

Consumatorii plictisiti

Atat timp cat investesti in descoperirea nevoilor consumatorilor/utilizatorilor, sa le intelegi durerile si frustrarile, medii de unde provin si obiectivele lor si sa construiesti in jurul acestora, mereu vei gasi ceva cu care sa atragi atentia. Tool-uri precum user research si definirea de personas ne ajuta sa descoperim din timp oportunitati de a atrage utilizatorii in conversia dorita. 

 

Simtul critic al noilor generatii

Cu siguranta. Mai ales ca intra in contact cu mediul digital de la o varsta foarte mica. Copiii pot fi factori de decizie pentru achizitiile parintilor in materie de digital, adolescentii pot fi indrumati sau iau in considerare parerile influencerilor pe care ii urmaresc, adultii tineri iau in considerare mai mult review-urile (fie clasicele rating-uri sau recenziile de pe Youtube).  

 

Ce s-a intamplat important in design în 2019

Pentru 2019 au prins teren din ce in ce mai mult tool-urile de prototipizare (de la Figma, la Adobe XD pana la WebFlow, Sketch sau InVision Studio). Practic nu ai o scuza sa nu prezinti un design folosind un tool de prototyping. S-a cam dus era screenshot-urilor. Se migreaza spre cat mai multa interactivitate pe partea de comunicare idei si asset-uri si sunt convins ca aceste tool-uri si altele noi care o sa apara vor investi in si mai multa functionalitate.

Recunosc ca as vrea sa dispara incet, incet trend-uri precum parallax sau background-uri video. Au fost fun la inceput, dar acum se folosesc doar pentru a adauga un iz de wow fara a lua in considerare practibilitatea (timp de incarcare, experienta pe site propriu-zisa etc.)

 

Trenduri

La nivel de trend-uri cred ca vor continua si confirma partea de smart-tech (ganditi-va la Smart Home sau Internet of Things sau Wearables). Au inceput sa devina din ce in ce mai accesibile produsele pe care le poti configura, proiecta si dezvolta.

Cel mai subestimat trend pentru 2020 il consider partea de "design system". Companiile inca nu vizualizeaza importanta unui sistem modular care-ti permite sa scalezi componente de design si experiente mult mai rapid, optimizand costurile si timpul de implementare. 

Pentru mine cel mai enervant trend a fost revenirea Vine-ului sub forma TikTok-ului. It was fun the first days, dar dupa o perioada tot ce auzeam in jurul mereu erau If you're happy and you know it sau Nu-mi trebuie scoala si nici facultate. Stiti la ce ma refer.

 

Eco, egalitate de gen, GDPR, încălzirea globală & design

Cred ca in momentul de fata doar partea de GDPR ce a devenit o prioritate pentru o perioada scurta in Romania pentru ca atingea un punct sensibil in randul companiilor — controlul & amenzi zvonite. Prin urmarea, ca designeri, a devenit mai provocator sa integram partea de acorduri in interfete pastrand in acelasi experienta cat mai user-friendly.

Consider ca restul subiectelor (eco, egalitate de gen, incalzirea globala) au parte de o atentie sporita in afara tarii noastre, dar nu au inca o voce suficient de puternica in Romania pentru a atrage o dorinta impunatoare de schimbare, grija si acceptare. Inca predomina un val de mentalitati invechite. Exista intr-adevar initiative si povesti de succes, dar inca suntem "late bloomers" la acest capitole. E ca in terapie: constientizarea e una, restructurarea e alta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related