Oamenii și afacerile pe care le conduc ar trebui să pună umărul la a face lumea mai bună. Căci cu atâtea canale de comunicare, cu mulțimi creative, cu probleme care așteaptă să fie rezolvate, e păcat să nu încerci. Să mergem acolo unde își petrece timpul publicul țintă. Spre Tik Tok? Da, dacă în acel loc se grămădesc consumatorii noștri. Nu știm dacă vom ajunge să vedem și politicieni acolo, schițând mișcări din alea geometrice, dar brandurile ar trebui să aplece capul și să intre în joc. Asta sugerează Lia Pogolșa, director KmZero Agency.
De ce ne-am fâstâci să fim funny? De ce să nu ne adaptăm la cerințele și/sau preferințele publicului? De ce să nu creăm comunități și să schimbăm lumi? Toate aceste întrebări, care sunt mai degrabă retorice, ne duc în direcția esenței mesajului pe care vrea să-l transmită Lia mai departe. Multe DE CE-uri, dar și mai multe „pentru că, deoarece, fiindcă, de atâta”, în articolul ce urmează.
Rezumat 2019
Știi starea vremii când cerul este acoperit cu nori și iată, iată credem că poate vine ploaia?
Sau când se anunță ninsori, vreme urâtă și tot echipajul deja a cheltuit bugetele și a făcut curățare de oraș, dar la noi încă niciun fulg nu a ajuns? :)
Cam așa am simțit eu 2019. Multe teste, multe platforme, multe schimbări și migrare de pe o platformă pe alta, pentru consum de conținut diferit. Nimeni nu poate prezice exact ce se va întâmpla în domeniul de marketing anul acesta. Eu doar am testat și am câteva concluzii.
Cel mai remarcat lucru a fost creșterea rapidă a descărcărilor aplicației TikTok și consumul de content video de pe această platformă. A fost un semn pentru afaceri, care au început să-și pună întrebarea: cum putem vinde produsele noastre pe limbajul înțeles de utilizatorii acestei platforme? Acolo găsești video-uri cu milioane de vizualizări și alte sute de mii de comentarii. Totul e mai simplu și mai ușor, chiar și pentru înțelesul celor mici. Atât de simplificată poate fi calea de a ajunge la consumatorul real. Te mai gândești dacă merită să fii mai simplu? Try TikTok.
Trenduri 2020
Anul a început foarte activ și va fi anul mișcărilor, anul în care vom pune accent și vom dedica mai mult timp și buget pentru content marketing și creare de video content. Marketerii susțin că video marketingul va fi cel mai important instrument pentru crearea de conexiuni umane semnificative, ceea ce și în 2019 a persistat, însă în 2020 va lua amploare. Cu atât de multe aplicații și platforme care ar crea un video în 2020, este un moment ideal pentru a oferi un refresh acestui format de conținut pentru orice afacere. Țin să menționez că vom migra de la mic la mare pe TikTok, unii pentru have fun, alții pentru a atrage atenția și a-și manifesta unele talente. De ce nu?
Instagram va rămâne o platformă interesantă pentru afacerile care încă nu au înțeles jocul cu povești, poze, LIVE și video seriale pe IGTV. Comunicarea personalizată prin chat bot rămâne în implicarea lor. Eu am început anul 2020 în mișcare, prin diferite colțuri ale lumii, cunoscând poveștile altor #MameDigitale și ajutându-le să-și lanseze sau dezvolte proiectele pe online, prin intermediul #KmZero.
Eco, egalitate de gen, GDPR, încălzirea globală
Dacă să vorbim despre aceste subiecte la un loc, atunci da, Social Media a avut un rol important de informare și conectare a lumii întregi. Asta va fi și trendul pentru 2020. Oamenii din online se vor conecta în evenimente private și proiecte sociale care vor schimba lumea. Fiecare poate începe să schimbe ceva în localitatea lui și poate informa, educa și sensibiliza publicul. Companiile vor merge pe calea de a crea câteva proiecte sociale, care vom ajuta implicarea și conexiunile între consumatorii săi. Aici revenim la importanța comunităților cu aceleași interese și valori. E foarte important ca fiecare afacere să-și răspundă la întrebarea DE CE? Ce și cum vindem e mai ușor de spus și transmis, însă DE CE facem ceea ce facem și care este misiunea noastră cu aceste produse/ servicii, uneori nici proprietarul nu-și poate răspunde.
Responsabilitate civică & politicul
Nu sunt omul care să-și exprime o părere despre tot de ce întâmplă în politică, însă pot spune cert că acolo unde ei nu pot rezolva ceva, pe online și cu puterea influencerilor totul se rezolvă. Acolo unde mesajul lor nu ajunge, prin toate canalele TV, radio și bannere stradale, ajunge prin social media. Așa că orice întrebare, sondaj sau propunere se poate decide la maximă audiență și cu publicul din online.
Oricine pe online poate porni un challenge și poate deveni mai virală mișcarea și mai sinceră intenția când mesajul comunicat e simplu și atrage oamenii pentru o contribuție socială. Oamenii și companiile se vor implica în proiecte de responsabilitate civică, doar dacă vor avea un lider care să gestioneze aceste mișcări pe online. Din păcate lideri mai puțini în politică sunt, mai mulți se regăsesc pe online și ei încearcă să dea maxim efort pentru contribuția fiecăruia, crescând comunități de oamenii, care îi urmăresc și susțin. Găsiți așa lider și în 2020, schimbați prin acțiuni sociale cu implicarea tuturor. Creați campanii cu impact social la nivel național și internațional.
Evoluția pieței
Nu aștept să se întâmple ceva mai deosebit decât ceea ce deja simt că e pe val. Împrumutăm tehnici și instrumente, facem share de experiențe cu alți experți și gândim mai BIG, cu un impact mai mare.
Cel puțin eu așa mi-am planificat strategia companiei și după această strategie merg și cu clienții mei. Vreau ca fiecare proiect în care suntem implicați să răspundă la întrebarea DE CE. Aceasta nu este despre a face bani prin afacerea mea. Este rezultatul. Este o credință, o cauză, o misiune. Este motivul pentru care ai creat această companie și ceea ce vrei să lași în urma celor care vor consuma produsele sau vor beneficia de servicile tale. Prin KmZero vreau să influențez sute de mii de oameni pentru o mișcare, pentru o schimbare, pentru creșterea personală și pentru contribuție.
2020 va fi anul în care stabilim obiective clare și avem tendința să schimbăm lucrurile făcute pe online, care la rândul lor vor schimba oamenii. Vrem să vedem o piață care contribuie reciproc pentru crearea unei comunități și o cultură pe care s-o oferim ca toți consumatorii să simtă asta.
Proporțiile bugetelor
Clienții KmZero au bugete diferite și public țintă diferit. Dacă vorbim despre un client care dorește să se promoveze doar pe piața unei țări, atunci vom investi acolo unde audiența sa petrece mai mult timp. Așa că, fiecare colaborare începe cu analiza publicului țintă și a concurenților săi. Depinde și de bugetul său. Uneori cu un buget mic, nici pe o singură platformă nu ai suficient ca să faci o concluzie.
Când lucrăm cu clienții a căror audiență este prezentă peste tot, aici bugetele mari aduc și rezultate mari. Dar focusul cel mai mult îl fixăm pe Google Adwords, Facebook și Instagram.
Influencers
A fost și va rămâne și mai solicitată această metodă. Rămâne doar să alegem acel influencer care să se ajusteze cu valorile comunității noastre. Avantajul lor este că vor crește considerabil comunitățile în 2020. Afacerilor le rămâne doar să decidă cu cine doresc să colaboreze pe termen mai lung.
În loc de concluzii
Reach-ul organic nu moare, el se schimbă. Lumea caută o schimbare.
Începe această schimbare de la tine. Începe să fii util. Crează video pe nișa ta, fă podcasturi și ai grijă să dai valoare prin conținutul pe care îl publici.
Eu personal am început anul 2020 prin teste și prin a-mi schimba valorile mele în așa fel încât să creez un mediu sănătos al afacerilor pe online. :)