[Trenduri 2020] Eugen Predescu: Oamenii isi doresc brand-uri umanizate, iar noi inca mai avem de lucrat la partea aceasta

[Trenduri 2020] Eugen Predescu: Oamenii isi doresc brand-uri umanizate, iar noi inca mai avem de lucrat la partea aceasta

Intr-un singur minut, sunt 3.8 milioane de cautari pe Google, 1 milion de logari pe Facebook, 4.5 milioane de vizualizari video si 46.000 de postari noi pe Instagram. Acesta este puterea si modul de multiplicare a trendurilor, crede Eugen Predescu, CEO Canopy. In acelasi timp, spune ca trendurile nu pot deveni universale.

Considera ca anul 2020 va fi al digitalizarii, prin realitate augmentata, roboti si chatbots, iar trendul dominant va fi al comunicarii bidirectionale intre branduri si clienti.

Mai departe, Eugen taxeaza mirajul ca toti putem fi influenceri sau vloggeri, fara idei de content sau timp investit, si se distanteaza de hate-ul inevitabil, dar irelevant si nejustificat, pe care fiecare campanie il primeste in online.  

Cat despre trendurile din afara la care inca mai avem de lucrat, Eugen aminteste:

"Brand avatars sau personificarea brand-urilor. Oamenii isi doresc brand-uri umanizate. In 2020, consumatorii vor acorda mai multa atentie brand-urile care vor comunica prin intermediul unor personaje virtuale și avataruri, cum sunt Alexa, Siri sau chiar George."

Discutia continua si atinge puncte precum burnout-ul in Romania, comunitati construite in jurul unor valori sanatoase si generatia Z in comunicare.

 

Cum se nasc trendurile?

Este destul de dificil de identificat punctul in care un trend se naste, indiferent de domeniul la care ne referim. In momentul in care ceva este adoptat rapid in masa de catre public, atunci stii sigur ca a devenit un trend. Din punctul meu de vedere YouTube-ul ne indica destul de usor cand un concept sau un produs devine trend. Si nu ma refer doar la categoria “Trending”. Din punctul meu de vedere orice video cu peste 1 milion de vizionari are la baza sau determina un trend.

Mi se pare incredibil ca oricine poate determina trenduri, fie ca vorbim de o persoana cunoscuta, de o persoana anonima, de grupuri de persoane influente sau microcomunitati. Odata cu evolutia tehnologiei, indiferent de vizibilitatea ta, indiferent de conceptul pe care il gandesti, oricat de complex sau simplu ar fim poti crea un trend. Cateva exemple in acest sens ar fi Greta Thunberg, Slime, Spinners, Tesla - electric car. Toate sunt concepte atat de diferite si totusi toate au determinat trenduri.

La cat de rapid se schimba totul, la cat de mult content se creaza, la cat de ancorata este tehnologia la tot ce se intampla in jurul nostru – in fiecare minut sunt 3.8 milioane de interogari in motorul de cautare Google la nivel mondial, iar 16% din ele nu au mai fost facute niciodata - trendurile devin accelerat independente, dar nu cred ca pot deveni universale. Daca ne uitam la zona de marketing, am fost fani print, fani tv, fani desktop, acum suntem fani mobile. Oare ne vom opri aici? Sigur vor aparea noi tehnologii si vom vedea ca mobile first a fost doar un trend.

In luna Iunie, anul 2017, cuvantul “spinners” a fost in top 10 termeni din punct de vedere interogari in Google la nivel mondial. Spre sfarsitul anului 2017 nimeni nu mai era interesat de jucarie. Daca vorbim de conceptul de mobile first, acesta este top of mind de peste 4 ani pentru oamenii de marketing. Un an poate fi mai mult decat durata de viata a unui trend sau doar perioada de inceput sau confirmare a acestuia. Un lucru e cert, un trend nu poate ajunge universal valabil. 

 

Trenduri in 2020

Trendul care va continua mult timp de acum inainte este comunicarea bidirectionala dintre brand si client. Vremurile si canalele de comunicare s-au schimbat, la fel si asteptarile clientului. Daca pana sa se dezvolte era digitala, clientul nu putea comunica unui brand, ceea ce era destul de frustrant pentru el, acum este ceva natural si se asteapta sa i se comunice inapoi. Si nu numai sa i se comunice, ci sa fie ascultat si luat in considerare. Mi se pare un mare avantaj pentru ambele parti. Feedbackul de la client este unul din elementele de care trebuie sa tii cont atunci cand vrei sa aduci imbunatatiri asupra brand-ului.

Mi-ar placea sa dispara comunicarea care nu transmite niciun mesaj. Brand-urile ar trebui sa se focuseze mult mai mult pe storytelling daca vor sa-si formeze o comunitate. Un alt aspect pe care l-as aprecia ar fi sa dispara mirajul ca toti putem fi influenceri sau vloggeri, chiar daca nu avem idei de content sau chiar daca nu investim timp in asta. Sunt cazuri care ma contrazic, dar tind sa cred ca sunt exceptii. Eu inca sunt uimit cat de bine a prins conceptul Mukbang Eating. Pentru cei care nu sunt familiari cu el, cautati pe YouTube si vedeti vizionarile.

 

Anul 2020 va fi al…

Anul 2020 va fi al exploziei tehnologice. Deja observam cum companiile apeleaza din ce in ce mai mult la roboti, brand-urile se focuseaza pe realitatea augmentata si chatbots, iar consumatorii isi doresc solutii digitalizate pentru aproape orice. 

 

Cel mai enervant trend din 2019

Nu cred in trenduri enervante. Un trend este in fond tot un trend si trebuie sa inveti sa il adopti daca vrei sa iti atingi audienta. Nu e loc pentru respingeri si nici timp, pentru ca odata cu trendul se schimba si comportamentul consumatorului si stim cu totii ca acest lucru inseamna timp si efort. Nu stiu daca este neaparat un trend, dar pentru mine, ca om de marketing, este frustrant sa vad cum pentru orice campanie, indiferent de client, este imposibil sa nu apara hate in social media, desi reactiile nu au nicio legatura cu campania, produsele, serviciile, brandul sau valorile inaintate.

 

Eco, egalitate de gen, GDPR, încălzirea globală

Observam din ce in ce mai multe campanii de marketing puternice in aceste directii si cred ca dupa valul acesta urmeaza sa vedem si cateva schimbari comportamentale cu un impact destul de mare in societate si mediu. Toti vrem sa avem clienti mai “frumosi” si atunci avem o deschidere mai mare spre educare, spre crearea unui mediu mai bun si incercam sa crestem prin puterea exemplului. Ca efect pe care il vom vedea destul de puternic in 2020, se vor construi tot mai multe comunitati in jurul unor valori sanatoase. Consider ca se va pune destul de mult accentul pe apartenenta la grup si dorinta de implicare.

 

Implicarea brandurilor in politic

Cum spuneam anterior, exista tot mai multe campanii axate pe miscarile din mediul in care traim si cred in continuare ca brand-urile se vor implica. Imi place ca am devenit constienti de ceea ce se intampla in jurul nostru si ca actionam in sensul acesta. Vedem ca dreptul la vot devine mult mai popular si toata mobilizarea si informarea vine cu o mare pondere si din mediul online, vedem tot mai multe branduri personale sau business-uri care se implica in aceasta directia, iar rezultatele din punct de vedere mobilizare si implicare nu au intarziat sa apara.

 

Burnout-ul in Romania

Se dezbate aceasta problema, insa nu la un nivel atat de mare pe cat ar trebui. Pe noi ne preocupa starea de bine a oamenilor din echipa, tocmai de aceea organizam sedinte frecvente in care discutam diverse probleme pe care le avem si venim cu solutii pentru rezolvarea lor. Suntem foarte organizati cu privire la orele de lucru pe care fiecare angajat le are, astfel incat sa existe un echilibru. Pana la burnout, mai este inca o etapa si anume placerea de a munci. Mi se pare foarte important sa dai ocazia oamenilor sa aiba activitati variate prin care sa creasca ca team players si branduri personale.

 

Influencers, data, podcast, bugete

In ceea ce priveste bugetele, observ un trend in crestere atat in randul clientilor nostri, cat si la nivel de piata. Clientii incep sa inteleaga din ce in ce mai mult importanta si impactul pozitiv pe care il are marketingul asupra brand-urilor lor. Daca pana acum ne raportam la marketing ca un cost, acum il vedem ca un generator de venituri.

Legat de celelalte trenduri, eu cred ca sunt in plina ascensiune. Influencer marketing nu mai este deja o noutate, iar in curand podcast-urile nu vor mai fi o nisa. 

 

Trenduri din afara

Brand avatars sau personificarea brand-urilor. Oamenii isi doresc brand-uri umanizate, iar noi inca mai avem de lucrat la partea aceasta. In 2020, consumatorii vor acorda mai multa atentie brand-urile care vor comunica prin intermediul unor personaje virtuale și avataruri, cum sunt Alexa, Siri sau chiar George. Amazon este pe cale sa duca acest concept la alt nivel, iar brand-urile trebuie sa poata tina pasul cu acesta.

 

Generatia Z in comunicare

Vom avea parte de o schimbare masiva in ceea ce priveste comunicarea si nu numai. Generatia Z este una vocala, reala si sincera. Ne asteptam sa mergem in directia unei comunicari mai deschise si mult mai clara, lipsita de erori. In plus, si noi ca angajatori trebuie sa ne adaptam cerintelor acestei generatii. Trebuie sa ne asiguram ca le oferim libertate de exprimare si vedem o cerere tot mai mare pe partea de flexibilitate a programului, lucru pe care il vad tot ca pe o forma de libertate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related