[Trenduri 2020] Dumitru Slonovschi: Cred că lupta se va da pe „atingerea” consumatorului fără a-l invada

[Trenduri 2020] Dumitru Slonovschi: Cred că lupta se va da pe „atingerea” consumatorului fără a-l invada

Trendurile au obiceiul de a dispărea, de a se adapta sau de a renaște, după ce toți au cam uitat de ele. Era un timp când reclamele spuneau povești. Acele reclame vechi de prin gazete, cu un limbaj care acum ni se pare arhaic, dar pe care am vrea să-l stăpânim la fel de bine, cum o făceau predecesorii noștri publicitari. Numai că n-avem noi atâta melodie în cap. Astăzi, le-am îmbrăcat în „storytelling-uri” și le transmitem mai departe pe la media online, pe rețele sociale și pe alte platforme care au „smart” în denumire. Și, cică, funcționează. Așa spune Dumitru Slonovschi, fondator Magenta Consulting. Storytelling, PR, comunicare indirectă și multe date – acestea vor fi la putere în viitor, crede el.

Dumitru e un om periculos: știe să facă marketing fără a apela la rețelele sociale! Cum? Ne povestește detaliat pe blogul său: slonovschi.com. Dar, mai întâi, să vedem ce ne-a istorisit despre trendurile anului în interviul ce urmează.

 

Marketingul în 2019

Probabil că, ceea ce m-a marcat cel mai mult este schimbarea de paradigmă totală în marketing. Aici mă refer anume la faptul că o bună parte din marketing s-a transformat în vânzări. Când se vorbește despre marketing, mai frecvent se are în vedere digital marketing care, la rândul său, are un scop clar - conversie și lead. Încerc să scriu mult despre acest lucru și să insist că promovarea on-line se transformă în vânzări din cauza accesibilității la platformele de promovare și ușurința de a învăța cum să o faci. Dar acesta nu este neapărat marketing.

Marketing, în termeni de imagine, sau acel unic element pe care consumatorul îl va ține minte, avem tot mai puțin și mai puțin. Foarte rar vedem campanii de imagini, care ne explică valoarea brandului sau ce este un brand.

Se consolidează ideea că produsul este mai presus decât consumatorul. Oferta de produse unice este mai dificilă, iar ca să-l impresionezi pe consumator cu ceva e tot mai greu.

 

Să dispară!

Mi-ar plăcea să dispară acest marketing superficial și să se investească mai mult în marketingul strategic.

Mulți dintre specialiștii de marketing, cel puțin din Moldova, nu fac marketing, dar se ocupă de social media ads, bazat pe intuiție. Nu se investește în strategii de marketing, market research, focus groups etc. Bugetele se aruncă orbește pe campanii on-line. Însă, clienții simt deja acest lucru, ei nu vor să fie tratați ca un portofel de bani, dar vor să li se comunice o informație utilă și autentică. De mult timp îmi doresc ca acest lucru să dispară și să revenim la good old marketing strategic. 

 

Trenduri în 2020

Eu cred că lupta se va da pe „atingerea” consumatorului fără a-l invada. Acele 30.000 de mesaje pe care le vede zilnic se împart cu alte mii de companii care plasează promo, exact ca și tine, iar mai des auzim cum consumatorul deconectează promo pe on-line.

Storytelling, PR și comunicarea indirectă vor prevala în viitor. Astfel, drumul parcurs de o companie de a ajunge la consumator se va schimba. Consumatorul va căuta produsul.

Cred că, în viitorul apropiat, se vor inventa produse bazate pe date. Din păcate, cercetările nu pot să ofere răspuns la întrebarea - care este produsul perfect sau ce-ai vrea nou? Consumatorul nu vrea să se gândească ce ar vrea mai nou, dar, în același timp, așteaptă să fie mirat și copleșit.

Așadar, cele mai bune produse se vor elabora în funcție de datele care nu țin neapărat de produs nemijlocit, dar se referă la stilul de viață, atitudini etc. Astfel, profesia de psiholog va deveni oportună în marketing, unde anumite psihotipuri elaborate ar demonstra ce-și dorește consumatorul. Am în vedere aici că acel TV sau Telefon se va elabora în funcție de stilul de viață, necesitățile psihologice etc.

Mai mult decât atât, avantajele sau problemele pe care le vor rezolva produsele noi nu vor mai fi fizice, dar psihologice, precum frustrările, fricile etc.

 

Eco, egalitate de gen, GDPR, încălzirea globală

Încălzirea globală este un fenomen cunoscut în Moldova, iar să fii eco e o stare tot mai populară. Un studiu recent implementat de Magenta ne-a demonstrat acest lucru. Apar tot mai multe inițiative sustenabile, eco, produse plastic-free, restaurante care oferă reduceri pentru cei ce vin cu caserola proprie pentru take away etc. Chiar dacă sunt inițiative de PR, le încurajez și prefer să și merg acolo unde sunt implementate și sunt sigur că în 2020 vor apărea și mai multe inițiative, mai ales în afacerile orientate spre millennials.

 

Responsabilitatea civică & politicul

Tema politicii este foarte sensibilă în Republica Moldova. O spun și ca reprezentant al unei companii care realizează inclusiv cercetări politice. Poți fi criticat (fără sens) chiar dacă o faci pentru organizații internaționale, care oferă aceste date tuturor partidelor existente în Moldova.

Orice opinie publică te poate cataloga drept pro-european sau pro-estic (apropo, această divizare a societății este un succes de marketing politic, pentru ambele tabere). Și se vor găsi și dintre cei care te vor face să suferi pentru oricare dintre ele. Nu cred că afacerile locale sunt gata să ia o poziție, mai ales că își pot pierde cam jumătate din clienți din orice tabără.

 

Evoluția pieții

Tind să cred că va continua trendul produselor fast-fashion, fast-products, în care procesul de promovare va fi bazat pe bugete enorme on-line pentru a genera conversii și lead-uri, iar procesul de demodare va dura 3-6 luni.

În paralel, se va dezvolta și conceptul de slow-fashion & products, unde consumatorii sunt mai educați și caută produse durabile, autentice, produse sustenabile, din materiale organice și nu depind de tendințele actuale, produse care vor avea mai mult storytelling, PR și investiții în brand.

Un alt trend, care sper că va fi mai popular, este transparența sau sinceritatea cu care companiile vor comunica cu consumatorii săi.

O definiție a procesului transparent, care mi-a plăcut ar suna cam așa: „măsura în care o companie își împărtășește liderii, angajații, valorile, cultura, strategia, procesele de business și rezultatele sale cu publicul său”. Există branduri, de exemplu, care au mers și mai departe. Acestea oferă clienților săi transparență chiar și pentru costuri de producere și pentru costuri administrative, deoarece consideră că oamenii trebuie să știe pentru ce plătesc.

 

Proporțiile bugetelor

Mai mult în publicitate și mai puțin în research. Dar parțial va merge și în product development și îmbunătățirea produsului, pentru a fi mai competitivi.

 

Digital

La moment, nu văd un efect negativ. Sunt mai multe reguli de urmat și oamenii își oferă datele personale mai greu, dar ele oricum se colectează, însă într-un mod mai etic.

 

Influencers

Pe piețe mici, precum e Moldova, și nu doar, se trece de la staruri influenceri la persoane mai puțin cunoscute, cu un număr mai mic de followers, însă care au o relație mai apropiată și mai autentică cu ei, ceea ce conduce la un impact mai mare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related