Goran Mihailov pare nedezlipit de aparatul pe film de la gat, cu care trage intr-una prin oras sau pe la filmari. Il stiti, cel mai recent, dupa spoturile regizate pentru Sprite, cel cu haterii, OLX sau Rompetrol. Are si 2 filme facute, Wedding Duet si Natura Umana, dar inca nu le-a urcat pe net, pentru ca locul de vizionare al lor nu e acolo. Ultima perioada a fost super incarcata pentru el, dat tot l-am prins la o cafea, undeva pe acoperisul StudioSet.
“In general, cand sunt proiecte mai multe incerc sa mixez oamenii, in asa fel incat ei sa nu fie foarte obositi. Probabil ca o medie de 2-3 proiecte pe luna ar fi ideal, dar de multe ori depinde si de context, se intampla ca ele sa se amane din diverse motive si apoi sa se suprapuna unele cu altele”, spune Goran Mihailov
Am retinut pasiunea lui Goran pentru psihologia din spatele personajelor, fiind convins ca unde nu e suflet si dedicatiune, e vai de poveste / scenariu. Ii place sa se bage in vintrele scripturilor primite pana le rezolva si e de parere ca discutiile cu actorii inainte salveaza mult timp pe platou. De aia, in ultima perioada lumea il cauta in special pentru spoturile care implica ceva mai mult dialog. Si ca sa nu lungim vorba, ii gasesti proiectele pe site-ul lui si pe vimeo.
Cate ore te gandesti pe zi la ceea ce faci
Cred ca meseria asta e un mod de a trai. Mereu incerc si imi place sa gasesc personaje, povesti, cred ca fiecare are ceva ofertant de spus daca stii cum sa-l asculti. De multe ori ma gandesc la o secventa obsesiv, incerc sa fac cat mai mult research, sa ma pun in situatia personajelor, sa incerc sa vad povestea din cat mai multe unghiuri diferite, sa ma gandesc la cum transpun asta vizual etc.
Reusesti sa te mai si relaxezi sau vezi unghiuri de filmare peste tot?
Mai mult ma gandesc la poveste si la personaje, in general sunt mult mai atent la emotie decat la unghiuri, forma si chestii tehnice. Cred ca forma vine intr-o etapa ulterioara, cand incerc sa structurez totul intr-o anumita forma narativa. Initial ma gandesc foarte mult la psihologia din spatele unor personaje. Cine este omul ala, ce face si apoi incerc sa gasesc formula prin care pot sa transmit vizual acel sentiment.
De obicei, cand am o am o situatie intr-un spot intr-o anumita zona pe care mi-e greu sa o inteleg, incerc sa ma documentez, sa vad ce fac alti oameni pusi in situatia respectiva. De foarte multe ori imi este util researchul de content pe net, toate tipurile de content, unde poti gasi foarte multe lucruri care sa te inspire. Totusi, ma simt norocos, mie nu mi se pare ca muncesc. E ciudat ca zic asta, dar nu vad ce as putea face mai placut decat sa pot sa ma gandesc la o poveste, iar apoi sa o pun in imagini pas cu pas.
Ce ai filmat in ultima perioada
A fost o perioada in care am avut foarte multe proiecte, o perioada de scripturi misto pe care nu am putut sa le refuz. Mi-am dorit mult sa le fac, desi mi-am dat seama ca va fi foarte intens. Am avut 5 proiecte mari la final de an, toate spoturi pentru campanii mari, unele grele, cu provocari, zile si nopti de filmare cu multe questuri de rezolvat.
Unul dintre ele a fost spotul Sprite Haters, la care am avut un timp scurt de pregatire si nu am avut prea mult timp de ezitare, a trebuit sa fim concisi in ce facem. Proiectul mi-a placut foarte mult, consider ca a fost o mare provocare pentru ca nu lucram cu actori, ci cu oameni reali alesi in urma unei preselectii online.
Un alt proiect la care s-a muncit foarte mult a fost spotul Rompetrol EfixS, aici a trebuit sa filmam o masina pe soselele unui oras care sa para inghetat si pustiu, in timp ce in realitate era decembrie, luna cadourilor si a traficului out-of-control in Bucuresti, a decoratiunilor de Craciun peste tot - dar imi place sa simt presiunea asta, cred ca si de aici se nasc idei si momente care conteaza. Am facut aproape o saptamana de prospectie, noapte de noapte, cautand idei si solutii pe fiecare departament. Alaturi de Studioset, prin Calin Bogdacenco (VFX supervisor) care a supervizat pas cu pas proiectul, am reusit la post-productie sa integram niste statui de gheata, sa obtinem atmosfera unitara a orasului cuprins de frig - s-a lucrat mult, in detaliu si la nuante fine ca sa poti obtine acest efect final.
Deci ritmul asta de 4, 5 spoturi pe luna, e cam mult pentru tine? Cat ar fi ideal?
Da, e foarte mult. In general incerc sa le aleg pe cele in care cred ca pot sa-mi aduc si eu aportul. Am mai avut perioade in care am incercat sa accept tot ce aparea, un fel de challenge sa vad cat pot sa duc, dar de multe ori depinde si de echipa pe care o ai la sustinere in jurul tau. In general, cand sunt proiecte mai multe incerc sa mixez oamenii, in asa fel incat ei sa nu fie foarte obositi. Probabil ca o medie de 2-3 proiecte pe luna ar fi ideal, dar de multe ori depinde si de context, se intampla ca ele sa se amane din diverse motive si apoi sa se suprapuna unele cu altele, acolo e de facut personal management.
Ti se intampla sa refuzi spoturi din cauza scriptului?
Cele mai multe le refuz din lipsa de timp. Rareori am refuzat un spot din cauza scriptului, pentru ca-mi place sa ma implic in el si daca primesc libertate din partea creativilor si a clientului, mi se pare ca e ‘de datoria mea sa-i dau viata’. Incep sa o iau ca pe o provocare, iar daca si creatia este deschisa si vor sa facem echipa si sa colaboram, mie imi place mult partea de cautare. Daca scriptul este slab si nu se intervine la timp se simte pana la urma la produsul final, nu prea ai ce sa faci, degeaba ai imaginea frumoasa, decorul bogat si actrita frumoasa.…
Iti vin scenarii bune, de obicei?
E foarte subiectiv, depinde de ce inseamna un script bun pentru fiecare. Eu vad inainte de toate partea de storytelling - povestea. E important sa ai o poveste buna de la care pornesti, e importanta emotia si cum o construiesti in poveste, actorii la fel, sunt o componenta esentiala pentru mine. Exista si cazuri de scripturi extrem de flashy dpdv vizual, dar fara nicio poveste in spate sau cel putin una care nu ajunge la public.
Cum treci peste hopurile astea
Eu personal ma adaptez incerc sa fiu flexibil si incerc sa nu uit ca nu tot timpul poti / trebuie sa faci ceva wow, uneori calea simpla este cea castigatoare. Fiecare brand are targetul lui, nu poti sa iei un spot pentru un brand de masa si sa-l faci foarte artsy, cu foarte multe referinte culturale / artistice pentru ca s-ar putea ca targetul sa nu inteleaga si nu-si doreasca asta. Sunt putin branduri care-ti permit sa fii mai curajos, mai experimental.
Sunt cazuri unde ai schimbat radical povestea ca sa iasa spotul bine in final?
Da, s-a intamplat, a fost destul de greu si se intampla din ce ce in ce mai des. Au fost si cazuri cand le-a placut foarte mult o idee inca din faza de treatment, dar si cazuri in care m-am chinuit sa le filmez ca variante optionale, apoi le-am aratat direct la montaj si le-a placut. E important sa fii creativ si flexibil, sa ai mereu o varianta a ta in care crezi, dar mentinand tot timpul elementele esentiale ale proiectului - linii strategice ale campaniei, targetul brandului, chiar si limitarile de buget existente.
Poti face regie buna daca nu petreci mult timp cu actorii, inainte si pe platou?
In general incerc sa lucrez cu oameni pe care-i stiu, mai ales roluri mai grele, tocmai ca sa evit partea de neincredere si ca sa suplinesc lipsa timpului de repetitii in publicitate. De multe ori nu avem timp de repetitii inainte de filmari, te vezi cu actorul in ziua respectiva si incerci sa faci ce poti mai bine, cred ca varianta asta implica o doza de risc.
Te implici si in partea de casting?
Da, absolut. Pentru zona de film am niste actori fetis cu care voi lucra multe proiecte, daca o sa mai vrea si ei. Dar in publicitate nu ai cum sa lucrezi tot cu aceeasi oameni, trebuie sa caut mereu oameni noi de aceea incerc sa mai merg pe la examenele studentilor si pe la spectacole de teatru. Lucrez foarte mult si cu amatori si asta e placut. Sa iei o piatra neslefuita si sa o faci sa straluceasca, e placuta senzatia.
Multi actori se repeta foarte des in ad-uri...
Da, cred ca avem multe fete bine cunoscute in spoturi care uneori sunt difuzate chiar concomitent, din pacate. Aici intervine problema conditiilor de pe piata, a resurselor alocate pentru casting, a usage righturilor devenite putin abuzive pentru actori. Multi actori talentati se expun mai rar, dar atunci cand o fac se simte clar diferenta si nu stii de ce, nu e ceva palpabil, pur si simplu crezi mai mult in ceea ce vezi.
Cum a fost cu Silviu Gherman la fimarile Faringosept
A fost chiar fun cu el, o filmare destul de grea, dar distractiva. Am avut o chimie buna cu el, am ras mult la filmarea aia. El este un actor efervescent, ii place sa vina cu idei in intampinarea ta, trebuie doar sa stii sa canalizezi toata energia asta in interesul povestii. In plus, partenerul de joc a lui Silviu, un vis, la extrem de inteligent si un actor mult mai pragmatic, a mentinut atmosfera pe platou.
Cea mai grea dubla
Totul este mai complicat decat ceea ce pare. Imi este greu sa aleg o dubla ‘cea mai grea’ pentru ca intotdeauna vor exista cadre complicate, situatii limita sau elemente sensibile de care trebuie sa tii cont - de exemplu, momentele de apus sau rasarit care dureaza foarte putin si trebuie sa fii extrem de eficient, actiunile cu copii, cele cu animale sau filmarile care includ trafic/masini. Sau, daca esti norocos, toate mixate in cadrul aceluiasi proiect. Sau, o combinatie deja clasica, enorm de mult text in combinatie cu actori wannabe alesi de client.
Crezi ca ti-ai format un stil al tau, te cauta lumea pentru asta?
Cred ca s-a intamplat in ultimul timp sa fiu chemat in special pe spoturile narative cu dialog. Cred ca se simte din ceea ce fac ca imi place sa lucrez cu actorii, sa le dau o emotie atunci cand filmam. Eu simt ca vreau sa ma tin aproape de partea asta cinematografica a publicitatii, a povestilor spuse intr-un limbaj vizual coerent si autentic.
Foto: Alexandru Chiriță
Urmaresti asta si in spoturi, sa le dai un feeling de cinema?
Daca brieful imi permite, abia astept :)
Care e relatia ta cu voice over-ul si muzica din spoturi?
E o parte atat de importanta si atat de neglijata, in acelasi timp. Investim o gramada de bani in tehnica si tot felul de alte nebunii, dar muzica ramane tot timpul pe ultima suta de metri, mergem tot timpul pe muzica de librarie. De cate ori clientul ne permite, incercam sa compunem muzica originala pentru spoturi. De curand, am lucrat cu Silent Strike pentru Sprite Haters de care iti ziceam si a fost foarte misto, a ridicat foarte mult valoarea proiectului. La Studioset lucrez constant cu Stefan Crisan aka Bubblegun care face muzica buna de mult timp - pentru publicitate si nu numai. Am mai colaborat cu Delia pentru spotul Lidl Favorina, unde chiar a fost foarte interesant pentru ca ea a venit cu o propunere diferita fata de ceea ce aveam in plan. Ne-a surprins intr-un mod placut, asa ca ne-am readaptat la noul ritm si cred ca in final a fost mai buna noua directie.
Incerc sa ma duc si la inregistrarea vocilor si sa incerc sa fac din narator un personaj in plus atunci cand povestea imi permite.
La ce lucrezi acum
Publicitate si film. Am in derulare mai multe proiecte, unele sunt in faza de dezvoltare, altele se apropie de final pas cu pas.
De ce nu gasim filmele tale pe vimeo, Wedding Duet si Natura Umana?
Am considerat ca locul lor e sa se vada pe un ecran de cinema si le-am protejat cumva cat timp au circulat prin festivalurile de film. Imi dau seama ca urmatorul pas pentru ele va fi sa le urc pe net.
Cat de greu mai e sa faci un film in Romania
Filme poate sa faca oricine in ziua de azi, cu si despre orice. Acum, depinde ce vrei sa spui, cui te adresezi si maniera in care alegi sa te exprimi. Daca vrei sa faci un film bun, e destul de dificil la noi. Acum am un film in postproductie, un scurtmetraj cu titlul work in progress - Admitere. Mihai Sandu Gruia e unul dintre actori, o voce cunoscuta in publicitate. E o comedie neagra si abia astept sa-i fac premiera.
Porti mereu aparatul foto la tine?
Ma intrebai la inceput cate ore pe zi ma gandesc la asta...Incerc sa am tot timpul aparatul foto la mine pentru ca daca se intampla sa vad ceva, imi place sa tin minte. Cand caut ceva pentru un personaj sau o poveste ma uit in arhive. Fotografia chiar e o pasiune si am inceput sa o fac mai mult in momentul in care am dorit sa fiu mai eficient la filmare, tehnic vorbind, dar o folosesc si ca suport creativ pentru povestile si situatiile cu care ma intalnesc in scenarii.
Reclamele de la teve
Sincer, nu am televizor si nici nu-mi lipseste. Urmaresc online ce apare on air si partea buna este ca sunt protejat de calupurile plictisitoare de la TV pentru ca imi aleg eu ce urmaresc.
De unde te inspiri online
Mi-am adunat multe (!!! —> ∞) surse de inspiratie pentru ca treatmenturile la care lucrez constant necesita un research amanuntit, structurat. Incerc sa urmaresc platforme internationale pe zona de advertising, agentii si case de productie straine care inoveaza prin campaniile lor, regizori si DPs care abordeaza lucrurile diferit.
La OLX cu ce ai venit nou? Arata foarte Hollywood spotul.
Cred ca tranzitiile au jucat un rol important si, cu siguranta, au contat si actorii, am apelat la oameni pe care ii stiam dinainte, am mizat pe faptul ca personajele si jocul lor erau esentiale pentru acele scenarii.
Cat lucrezi de obicei la un spot?
Timingurile devin din ce in ce mai stranse din pacate. In medie avem timp cam o saptamana (doua atunci cand e mai relaxat totul) inainte de filmare si o saptamana dupa la postproductie.
Mai ai timp de proiecte non publicitare?
Si daca nu am, cand proiectele se ivesc, imi fac timp. Imi place sa variez intre mai multe abordari. Proiectele de film sunt si ele parte din universul meu non publicitar, incerc sa lucrez la cele pe care le am work in progress acum, dar si la cele viitoare.
Iti faci casa de productie?
Sincer, nu cred. Chiar daca as face una la un moment dat, ar fi pentru ca am fost nevoit pentru proiecte creative, personale.
Cu ce te ocupi intre filmari?
Fotografie, scriu scenarii sau idei de film, incerc sa calatoresc cat de mult, research constant. De obicei incerc sa recuperez timpul pierdut pentru proiectele personale.