Ar putea ușor să fie numele unui serial. O ea oarecare, printr-o aliniere neașteptată a planetelor, ajunge să lucreze în departamentul de marketing al unei companii. Unde probabil îl întâlnește pe el, top management. O introduce în taina excel-urilor și a bugetelor și poate chiar îi cere părerea undeva spre finalul primului sezon. Ați urmărit „The marketing girl”, următorul serial începe în 10 secunde.
Cu un clișeu asemănător s-au lovit și câteva fete din Brașov, care înțeleg altfel și își doresc mai mult de la departamentele de marketing în care lucrează sau cu care interacționează ca agenții sau freelanceri. Mai mult decât să fie văzute ca „eroinele” unei comedii romantice. Așa că au adunat o gașcă de fete și au pus bazele The marketing girl - o comunitate în care fetele de la marketing de pretutindeni pot împărtăși idei de proiecte și trenduri, pot cere și găsi ajutor în probleme punctuale.
O dată pe lună ies din spatele laptopului și se întâlnesc live, în câte un eveniment focusat pe marketing, dar care ai putea să crezi că e o ieșeală cu gașca de prietene. Grupul s-a extins mult peste granițele Brașovului, cu evenimente care se desfășoară concomitent și la Cluj, și cu peste 250 de fete care simt că au găsit o comunitate care să le înțeleagă și de care să aparțină.
Din nevoia de comunitate
Ideea a venit în timpul unei întâlniri agenție (Emilia, Delia) - client (Anca) în care conturam împreună un proiect de marketing. De la concept, strategie și tactici am ajuns să vorbim despre lipsa unei comunități de oameni de creație și marketing în Brașov și să identificăm acest clișeu al fetei de la marketing. Atunci am reușit să identificăm un insight foarte puternic și o persona care se contura de la sine. Într-o săptămână aveam deja conceptul pe care am construit un brand.
Viziunea noastră este să facem noi ceea ce lipsește în Brașov pe zona de marketing, fie că vorbim de întâlniri casual cu fetele, sau de event-uri care aduc în față oameni de la care ai ce învăța. Ne dorim ca The Marketing Girl să fie o sursă de educare și inspirație, atât în mediile online / offline, cât și un incubator de idei mișto sau o platformă de networking.
Cristina Costache: Miza proiectului este schimbul de bune practici, încurajarea reală a colaborării între oameni din aceeași breaslă. Chiar credem în valoarea pe care o poate aduce fiecare membru, indiferent de nivelul său de experiență.
Mai mult decât un clișeu
Iulia Pircu: The Marketing Girl este o inițiativă pornită dintr-un clișeu de care ne-am izbit toate, la un moment dat: fata de la marketing.
Nu vorbim despre <<a marketing girl>> ci despre <<THE marketing girl>>, genul de om de marketing care conduce procese de creație, schimbă poziționarea unei corporații cu istoric de 20 de ani, gândește strategii de go-to-market pentru startup-uri și crește branduri de la zero în digital.
Am adunat o gașcă de fete de marketing faine din Brașov și am ajuns la formula asta: Emilia Jercan - CEO @ High Contrast, Delia Dincă - Creative Project Manager @ High Contrast, Ioana Ruxandra Cotruș - Communication Consultant & Illustrator @SWAV Studio, Anca Burghelea - Marketing Coordinator @ Majorel Romania | Poveste.eu, Iulia Pircu – Brand Ambassador @ High Contrast, Cristina Costache - Marketing Specialist @ MedLife, Lavinia Sfetcu - Digital unicorn @ Hub One Zero & Visssual | Mydigitalbubble.ro. În puțin timp s-a alăturat și Bogdana Todoruțiu din Cluj, freelance marketer și studentă cu energie și chef de muncă.
Anca Burghelea: Pe lângă fata de la marketing, am mai descoperit o cutumă și anume că Brașovul e orașul unde se vine atunci când intri la pensie, pentru că legenda urbană zice că e cam mort. Ei bine, în ultimul timp lucrurile nu stau chiar așa, se întâmplă și la noi lucruri interesante, de la festivaluri care nu au vreun cerb de aur în frunte, până la cârciumi cool, evenimente culturale, hub-uri pentru industriile creative, comunități de stand-up, și totuși n-am găsit nimic închegat pe marketing, consequently, aici am simțit nevoia să intervenim noi.
Astăzi, două evenimente mai târziu, avem un grup activ de Facebook cu peste 250 de membri, cereri zilnice de a intra în grup și câte un eveniment lunar deja planificat pentru perioada următoare.
Un loc pentru toate fetele
Ne-am imaginat o comunitate construită din toate direcțiile: freelanceri, responsabili marketing (corporate, start-ups, ONG) și oameni de agenție. Am vrut să aducem la un loc manageri, specialiști PR, oameni de vânzări, copywriteri, responsabili social media sau SEO, designeri. Mesajul principal e simplu și deloc nou: We are in this together!
Comunitatea nu diferă cu mult față de ce ne-am imaginat. Am fost suprinse să vedem câți oameni nu știm, de fapt, chiar și într-un oraș relativ mic, cum e Brașovul. Surpriza a venit și din partea studentelor care vin în grup organizat la evenimente, vorbesc deschis cu specialiștii și invitații și se oferă să facă voluntariat.
Scuze, băieți
Am luat ca inspirație conceptul Ladies, Wine & Design și l-am adaptat nevoilor noastre, așa că da, este o inițiativă girl-only. Sorry, guys, please don’t take it too personally.
Interesul a fost mai mare decât ne-am așteptat în rândul bărbaților: vor să se alăture grupului, se înscriu la evenimente și practic acest girls only devine un subiect în sine. Bineînțeles, asta a dus la comentarii pro și contra, ambele ne validează faptul că subiectul se bucură de o atenție sporită. Încercăm să explicăm faptul că această inițiativă nu este una contra bărbaților, ci este un proiect care vrea să aibă pur și simplu o identitate feminină, fără ca asta să însemne misandrie.
Nevoile fetelor din domeniu sunt totuși similare cu cele ale băieților - comunitatea noastră nu s-a născut pe rațiuni discriminatorii, considerăm că industria asta este atât de vastă și de frumoasă, încât oricine își poate găsi locul. Doar că am inventat un hack, ne-am dorit să avem un impact mai mare, într-un timp mai scurt, astfel am ales să nișăm audiența și să ne ținem de persona pe care am avut-o în minte atunci când ne-a venit ideea asta.
Emilia Jercan: Una dintre nevoile pe care le-am identificat este tocmai nevoia de stand out. Lucrăm des cu clienți ce au un departament de marketing, dar deciziile se iau tot de top management. Cred că fetele de marketing ar trebui să aibă mai multă libertate în lucrul cu agențiile sau orice alți colaboratori. Asta depinde în mare parte și de ele și de cât de în serios își iau rolul.
Un răspuns la orice întrebare
Un plus pe care l-am stabilit de la început a fost că vrem să oferim libertate în aceste discuții și să construim un dialog prietenos. În grup apar și job-uri din zona de marketing găsite de fete, propuneri de colaborări, invitații la alte evenimente de business sau întrebări despre bugete, bug-uri Instagram și costuri de outdoor-uri.
Lavinia Sfetcu: Întâlnirile de planificare a următoarelor evenimente sunt precum întâlnirile cu fetele – povestim despre ce mai facem, la ce proiecte mai lucrăm, peste ce provocări mai dăm. Astfel, vin și subiectele pe care urmează să le discutăm în evenimente.
Dintre rândurile grupului
Delia Dincă: Un insight pe care ne place să îl promovăm este faptul că există oameni buni în jurul tău, dar pe care trebuie să îi aduci laolaltă sau să îi urnești prin comunități de genul acesta. Alt insight ce ne face să zâmbim este disponibilitatea fetelor de marketing sau a studentelor de a se angrena în proiecte de voluntariat și de a ajuta comunitatea din care fac parte, chiar dacă este online sau offline, în orașe mici.
Bogdana Todoruțiu: Din experiența personală și din discuții cu alți freelanceri, am descoperit nevoia asta de a lăsa laptopul la o parte și a discuta proiecte, idei, probleme cu alți oameni din domeniu. Mi-a lipsit cu desăvârșire o comunitate de genul și pot garanta că nu sunt singura care s-a aflat în această situație. Știam că există multe “adunări” la nivel de Cluj, însă nu m-am putut identifica 100% cu niciuna. Până a apărut The Marketing Girl. Prin evenimentele noastre se leagă multe prietenii, fetele fac schimb de cărți de vizită și vorbesc de parcă se cunosc de ani buni. E un fel de “girls night out”. Mă bucură enorm să văd cum această comunitate crește pe zi ce trece.
Evenimente prietenoase & nepretențioase
Am avut până acum două evenimente și în curând îl anunțăm pe următorul. Planul este să facem un eveniment pe lună.
Emilia Jercan: Un diferențiator principal al evenimentelor este faptul că invităm oameni care fac proiecte de marketing impresionante fără să aibă un buget cu multe zerouri sau branduri internaționale în spate. Invitații vorbesc liber cu fetele, se schimbă idei și păreri, abordarea fiind <<Uite așa am făcut eu și a ieșit (sau nu), voi cum faceți?>>. Sunt faine studiile de caz pe Red Bull și Coca-Cola, dar în realitate multe dintre noi nu ajungem, și poate nici nu ne dorim neapărat, să lucrăm pe proiecte de genul.
Primul eveniment, Hello, marketing girls! a adus 60 de fete de marketing la un loc. Partea bună este că multe dintre ele au venit și la următorul event, ba chiar și-au adus și câte o prietenă sau o colegă de muncă. Și mai fain a fost când a apărut interes și din partea altor orașe, Cluj și București. Bogdana s-a identificat cu valorile și nevoile noastre și s-a oferit să modereze comunitatea din Cluj.
Așa am ajuns să facem cel de-al doilea eveniment, OMG, câți oameni! Marketingul de eveniment, în două orașe simultan. În Brașov am avut invitată echipa Amural / Visssual, iar în Cluj fetele au povestit cu Ștefan Zaharescu de la /Form Space. Următorul event, WOW, ce fain e aici. Marketingul de loc(al), o să fie pe 28 februarie, tot în sincron, cu Valentin Bărbat, de la Tipografia, în Brașov și cu Alexandra Crăciun, specialist comunicare, în Cluj.
După discuția liberă cu invitatul, avem un moment de „I need some help” unde încurajăm fetele să spună cum ne putem ajuta: fie că e vorba de căutarea unui job, a unei resurse, a unui colaborator sau pur și simplu vrei să dezbați o problemă cu care te confrunți la muncă, zi-ne și vedem cum putem ajuta. Apoi rămânem la povești, vin sau apă tonică.
Un ochi spre viitor
Pe baza feedback-ului primit la event-uri și în grup, am hotărât să avem și formatul de workshop pentru edițiile viitoare, ținute chiar de membrele active. Skill-urile fetelor din grup sunt diverse, de la public speaking la organizare de evenimente și dans (why not?) și sunt dispuse, ba chiar se oferă, să le împartă. Asta ni s-a părut o primă confirmare a conceptului The Marketing Girl și o motivație să continuăm.
Ioana Ruxandra Cotruș: Suntem, de asemenea, deschise și chiar în căutare activă de parteneriate prin care să creștem și să facem mai mult pentru și cu această comunitate, alături de alți oameni care ne împărtășesc viziunea. Așa că, dacă vreți să găsim împreună sensuri noi pentru cuvântul simbioză, demne de un deceniu încă neterfelit, plin de posibilități și de ambiții de business pe măsură, dați-ne de veste.”