Inceputul lui 2019 a venit cu un concediu de "maternitate", iar sfarsitul lui a insemnat pentru Alex Negoescu plecarea din Cohn&Jansen JWT, dupa 14 ani. Toate-s vechi si noua toate, pana la urma. Iar in publicitate, crede Alex, mereu va fi important "sa spui cat mai bine adevarul". Pare simplu, dar nu e chiar asa. Despre adevarurile spuse in 2019 si cele din 2020 vorbeste Alex in bilantul urmator. Incap acolo si Romania si libertatea ei, si alegeri si populism si campanii si trenduri viitoare.
2019, de la inceput si pana la sfarsit
Avand in vedere ca am inceput anul cu un concediu de “maternitate”, pot spune ca totul a inceput cu un optimism luminos, moderat oarecum de speranta ca voi supravietui. Am incheiat anul cu plecarea din agentie (dupa 14 ani am zis ca e momentul sa fac o schimbare), sfarsitul lui este amuzant de asemanator.
Ce a fost frumos, greu, urat
2019 a fost anul in care s-a lansat Arest, filmul lui Andrei Cohn la care am fost co-scenarist. A fost si cel mai frumos si cel mai greu proiect la care am lucrat vreodata. Cat despre lucrurile urate, ele nu merita mentionate.
Memele anului
“ok boomer” si “climate strike”. Ambele sunt semne ale unei generatii care s-a trezit, dar si al unui conflict care sta sa dea in clocot. Eu tin cu Greta.
Romania la 30 de ani de libertate
Cel mai miraculos lucru castigat – si cred ca nu vorbim suficient despre asta – este toleranta. Dupa 30 de ani in care am avut evenimentele de la Targu Mures, Vadimi, Paunesti, Becali, Olgute, Valea Uzului, Noua Dreapta, Dacopati, Mandri ca suntem romani, Veorici, Firi, Budene si tot asa, Romania este condusa azi de un presedinte cu nume nemtesc si de un prim ministru cu nume maghiar. Sper sa nu pierdem aceasta toleranta niciodata.
Ce am pierdut, in schimb, a fost sansa unei Romanii normale. Am pierdut milioane de romani plecati din tara, mii (sute de mii?) de morti pe drumuri proaste si in spitale insalubre. Am pierdut padurile. A castigat coruptia. Sper ca nu ne-am pierdut inca speranta.
Libertate pentru tine
Pentru mine, libertatea in publicitate inseamna sa spui cat mai bine adevarul (e si un slogan vechi, foarte bun).
Ar putea parea simplu dar nu-i chiar asa: in primul rand trebuie sa stii care este adevarul, apoi trebuie sa ai un pic de talent cat sa-l formulezi cumva interesant dar si timp sa-l dramatizezi asa cum trebuie, apoi trebuie sa-l vinzi convingator clientului, pe urma speri sa nu te contrazica vreun research, apoi trebuie sa existe si buget sa-l vada toata lumea. Cum ziceam, nu-i simplu.
Cele mai misto proiecte la care ai lucrat
Cred ca platfoma de plati inteligente pentru George de la BCR a iesit cel mai bine, atat strategic cat si executional.
Campanii care ti-au atras atentia
De-afara, mi-a placut NYTimes – The truth is worth it. Nu doar ca este extrem de relevanta in epoca de fake news in care traim, dar craftul cu care a fost executata m-a emotionat si mi-a reamintit de ce e misto publicitatea
Mai mult, e o campanie care dovedeste ca n-ai nevoie, de fapt, de mega bugete ca sa iei Film Grand Prix la Cannes, ceea ce e o realizare in sine.
Mi-a mai placut si Carlsberg – Probably not the best beer in the world, pentru curaj. Oare ce brand ar fi facut asta in Romania?
De la noi, mi-a placut Samsung – dARe. O idee foarte simpla care sper ca a adus multi oameni noi la Festivalul Enescu.
Trenduri pentru anul acesta
Nu ma pricep la trenduri, dar sper ca la anul, si la alegerile locale, si la parlamentare, trendul anti-psd sa continue neabatut. Poate cine stie, scapam de ei definitiv.
Ce ar putea sa fie mai bine in 2020
2020 ar putea fi anul in care valul populist nationalist sa inceapa sa dea, in sfarsit, inapoi. Poate ca drama Brexitului se va termina, si ea, cumva. Poate Trump pierde alegerile. Poate patesc ceva si Putin, si Orban (al lor), si Erdogan, si Bolsonaro si restul ca ei. Ar fi fantastic.