In 2020, tehnologia va continua sa conduca orice conversatie si sa se aseze cat mai in centrul vietilor oamenilor. In marcom, este cea mai dorita parte din brief, nelipsita din orice campanie importanta. E important insa ca tehnologia sa nu ramana doar un ornament jucaus, adaugat in promovare doar pentru a face pe plac trendului. In cele mai recente campanii ale lor, cei de la Pepsi s-au folosit de tehnologie pentru a gasi solutii mai bune pentru a interactiona cu consumatorii lor: un chatbot cu visual recognition, care a imbunatatit experienta oamenilor si a redus eforturile inutile, atat din partea participantilor la promotii, cat si a companiei.
O noua tehnologie
Consumatorii din Romania platesc cu telefonul, isi seteaza aspiratorul sa curete casa in timp ce ei merg la serviciu, isi programeaza cafetiera sa ii trezeasca cu o ceasca de cafea proaspata. Tehnologia este invitata sa le rezolve problemele sau sa le usureze viata, in orice aspect posibil: domestic, profesional, social sau de divertisment.
Digitalizarea a devenit o necesitate si in campaniile in store, in contextul adoptarii extrem de rapide in ultimii ani a noilor tehnologii si aplicatii mobile, explica Radu Ciurba (Trade Marketing Manager Beverages, PepsiCo).
Imi doream de mult timp o schimbare in modul in care cumparatorii nostri se inscriu in campaniile noastre, asa ca am investigat diverse solutii alternative, dar care, din pacate, nu aveau implementabilitate in piata din Romania.
In valtoarea acestor cautari, i-am intalnit pe cei de la Just Snap care ne-au propus aceasta solutie inovativa, functionala in Germania, Austria, Elvetia, Olanda, Spania, Portugalia, Turcia, dar netestata in comertul autohton, povesteste Radu Ciurba.
Asa a aparut chatbotul Pepsi pentru campanii catre consumatorii finali, dezvoltat cu ajutorul companiei JustSnap si folosit in doua promotii la finalul lui 2019, realizate in parteneriat cu Mega Image.
Dincolo de abordarea inovativa, ma bucur ca am avut ocazia sa testam, pentru prima data in PepsiCo Romania, o noua tehnologie ce a simplificat consumer journey-ul. Oricat de cool ar parea aceste tehnologii, ele trebuie sa puna consumatorul pe primul loc, spune Laurentiu Ion, Digital Marketing Manager Beverages, PepsiCo.
Inainte, consumatorul cumpara produsele specificate din cadrul magazinelor si inscria manual bonul printr-un sms la un numar prestabilit sau pe landing page-ul campaniei. Pentru inscriere i se solicitau mai multe date de identificare: nume complet, adresa de email, numar de telefon.
Solutia noua folosita in ultimele campanii a presupus inregistrarea in campanie folosind Facebook Messenger, prin implementarea unui chatbot cu receipt visual recognition al bonului, care a redus pasii de inscriere in campanie si orele pentru verificarea manuala a fiecarui bon si implicit si erorile umane.
Un alt avantaj al acestui sistem de inscriere si validare digitala este ca intrarea in posesie a premiilor este instanta, digitalizata, 24/7 si nu depinde de programul redus al promoterilor din magazine.
”Membrii echipei de proiect din departamentele de Trade Marketing si Digital ale companiei Pepsi isi doreau sa iasa din tipare si sa foloseasca tehnologia noastra internationala pentru a oferi un Consumer Journey 100% digitalizat”, povesteste Adina Popa, Country Manager Just Snap Romania.
Parteneriatul cu Pepsi a fost unul dinamic intrucat absolut toti membrii echipei Pepsi au fost extrem de deschisi catre inovare, adoptarea ultimelor tehnologii mondiale, precum si oferirea catre shopperi a unei experinte 100% digitalizate.
Un dialog constant in Social Media
In cateva secunde consumatorul acceseaza campania, confirma varsta, da acceptul pe T & C campaniei, fotografiaza si incarca pe platforma bonul care dovedeste cumpararea produselor. La sfarsit, castigatorii primesc tot in Facebook Messenger Bot premiul sub forma digitala a unui e-voucher.
Prima campanie Pepsi care a folosit o astfel de solutie s-a desfasurat intre 19 septembrie si 16 octombrie, in 715 de magazine Mega Image din toata tara. Consumatorii puteau cumpara oricare doua produse Pepsi, Mirinda, 7up, incarcau poza bonului fiscal direct in Facebook Messenger Pepsi Romania prin tastarea cuvintelor cheie „Promo Mega Image” sau prin scanarea QR code-ului si puteau castiga instant unul dintre cele 250 de vouchere Emag in valoare de 100 lei.
”Consumatorii au inteles ca e vorba de un chatbot de promotie si faptul ca inscrierea a durat nu mai mult de un minut a fost primit cu entuziasm. Dupa incheierea procesului pur tranzactional – acela in care consumatorii activau chatbotul, urcau o poza cu bonul fiscal si validarea se facea automat, am putut sa continuam dialogul constant pe care brandul il are cu consumatorii in Social Media”, explica Laurentiu Ion.
”Din perspectiva brandului, acesta primeste rapoarte care contin KPI legati de rata de participare la campanie, numarul bonurilor care nu au indeplinit criteriile campaniei precum si un profil al comportamentului de shopping al consumatorilor . Ulterior, shopperii care si-au dat acordul pot fi retargetati”, explica Adina Popa.
Rezultatele au fost peste asteptari, asa ca la inceputul lunii decembrie, Pepsi a dat startul unei campanii noi, cu o componenta CSR. La fiecare bon inscris, PepsiCo a donat o parte din suma catre MagicCamp, iar consumatorul putea castiga unul dintre cele 200 vouchere Emag (100 lei) sau marele premiu, un iPhone 11.
Momente 100% digitalizate
Echipa Just Snap a urmarit in dezvoltarea chatbotului de campanie un UX cat mai disruptiv, precum si minimizarea altor cheltuieli care se regasesc in sistemul traditional de organizare a campaniilor, cum ar fi logistica premiilor (depozitare, stocuri, transport). Nu in ultimul rand, partenerii de la compania Pepsi au vrut sa se asigure ca bugetul alocat premiilor ajunge imediat si direct la consumatorii care au cumparat, s-au inregistrat pe Messenger ChatBot-ul Pepsi si au castigat, explica Adina Popa.
In campanii s-au inscris atat cei care participa de regula la promotiile in store, cat si consumatori noi, atrasi de noul procedeu simplificat.
Surpriza majora placuta a venit din rata mare de succes a inscrierilor valide prin aceasta tehnologie inovativa, spune Radu Ciurba:
Numarul mare al celor care au adoptat noua modalitate de inscriere intr-o campanie ne deschide noi orizonturi de a crea “momente ale adevarului” 100% digitalizate.
Facebook vine in permanenta cu functionalitati noi pentru dezvoltatorii de platforme tehnologice pentru ca acestia sa le poata integra rapid si sa ofere o experinta cat mai interesanta tuturor stakeholderilor, spune Adina Popa. Important este sa stii sa le folosesti cat mai bine pentru a imbunatati experienta consumatorilor, a le salva timp precum si a simplifica procesele companiei. Cum s-a intamplat cu dezvoltarea acestui prim Facebook Messenger Bot pentru campanii din Romania, caruia i s-a integrat un modul automat de scanare a bonurilor. O metoda mai simpla si extrem de rapida de a participa la promotii, dar si de a testa tehnologii noi.
Just Snap este companie tehnologica specializata in managementul campaniilor catre consumatorii finali. Detine propria tehnologie, bazata pe Machine Learning, de procesare a bonurilor de cumparaturi. Aceasta permite shopperilor sa participe la campaniile organizate , de catre Branduri/Producatori in farmacii/magazine, printr-o simpla fotografiere a bonului de cumparaturi. Just Snap - Hubul de Validare Digitala pentru campaniile bazate pe dovada achizitiilor, colectand in mod digital datele unice ale cosului de de cumparaturi pentru o analiza mai aprofundata si un profiling mai detaliat.