Anul trecut a fost pentru agentia Minio Studio unul plin, cu rezultate incredibile ale campaniilor implementate si cresterea cifrei de afaceri. Chiar daca a facut primii pasi in antreprenoriat inca din facultate, Ioana Mucenic, CEO Minio Studio, intra cu anxietate in fiecare an de business. Dar lucrurile se rezolva, de fiecare data. 2019 nu a facut exceptie, nici de la panicile de inceput, nici de la un final bun.
“2019 a fost un an bun, ne-a adus o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 20%, ne-am extins proiectele la nivel regional, ne-am consolidat echipa, am fost mai aproape de clientii nostri si ne-am dezvoltat considerabil expertiza si capacitatea de lucru.”
Suntem aproape de finalul acestei serii de bilant al anului trecut, in care am provocat creativii din industrie sa ne impartaseasca reusitele lor, dar si provocarile anului 2019. Ioana Mucenic vorbeste in continuare, despre ce a fost frumos, greu, multumitor in ultimele 12 luni. Si despre cum pare sa se astearna 2020.
O privire inapoi catre 2019
Ca antreprenor, fiecare an incepe cu anxietate, cu gandul la dezvoltare si, pana acum, s-a incheiat in fiecare an cu bucurie si cu uimire de cat de plin si incarcat a fost. 2019 nu a facut exceptie. Inceputul anului a fost stresant, am avut un plan de extindere foarte elaborat si multe lucruri de asezat intern. Spre exemplu, chiar din prima saptamana a lui 2019 am trecut la sistemul de echipe, in loc de cel de departamente. Avem acum 3 echipe multidisciplinare, care functioneaza ca studiouri aproape independente. E un efort enorm sa asezi un astfel de sistem, dar a fost un succes. Pentru 2020, avem planuri si mai ambitioase, cu lansarea de servicii noi si extinderea echipei de creatie.
Cum a fost 2019
2019 a fost un an plin, in care am asezat pe baza corecta multe aspecte interne. Am dezvoltat sistemul de lucru in studiouri, am dezvoltat procese de lucru, am clarificat flow-uri interne, ceea ce ne-a crescut eficienta si calitatea. In acelasi timp, am redus mult din frustarile interne – ceea ce s-a vazut si in capacitatea noastra buna de a ne mentine echipa. Totodata, am dezvoltat campanii ample, local si regional. Am gestionat contul Durex in Romania si regiune, ceea ce a reprezentat un volum mare de lucru. Am avut activari impresionante la Untold si Sziget. Totodata, am colaborat cu Durex Germania, pe proiecte de video, trade si Augmented Reality. Am derulat campanii cu rezultate incredibile, precum rate de conversie pe site de peste 70%, cu bounce rate de 10% sau cu CTR de 12%. Am avut cateva campanii complexe, integrate, cum ne plac noua – precum lansarea de la Sun Plaza, InfoCentrul ANCOM sau lansarile de la Durex.
Partea dificilă a reprezentat-o exact organizarea si cresterea know-how-ului echipei. Ca agentie locala, independenta, ne luptam cu competitori extrem de puternici, care au deja totul aliniat intern, au seniori valorosi. Insa in Minio ne mandrim cu capacitatea noastra de learning si relearning si cu un growth mindset impartasit de toti membrii echipei.
Ce ti-a placut, ce nu ti-a placut
2019 a inceput cu OUG 114, care parea ca arunca economia in aer. Insa apoi au fost alegerile, care mi-au mai dat niste speranta ca poate, totusi, mai avem o sansa. Aceasta insecuritate politica si economica este una care imi creeaza tensiuni, ca oricarui antreprenor care incearca sa aiba un minim de predictibilitate. De asemenea, au fost multe cazuri de incompetenta a institutiilor statului, ceea ce mi-a dat adeseori senzatia de insecuritate, ca si cum am fi „noi contra lor”.
Cateodata am senzatia ca Minio este o bula de calm si „all things good”, pentru ca impartasim niste valori care ne dau putere si curaj si cateodata uitam de lucrurile urate care se intampla in jurul nostru. Spre exemplu, discutam mult de empatie, pe care o aplicam atat intre noi, cu clientii nostri, dar si in procese specializate catre consumatori. Mizam pe growth mindset – asa ca mereu cautam sa invatam, sa evoluam, nu ramanem fixati in lucruri ca „asa se face”, ceea ce creeaza o efervescenta intelectuala si umana teribil de placuta.
Totodata, anul acest am avut ocazia de a-i invata pe ceilalti, iar asta m-a umplut de energie. Am fost traineri la evenimentele clientilor (precum L’ Oréal si BAT), iar eu am devenit profesor la SNSPA.
”Bine ca s-a incheiat” sau ”Cel mai bun an de pana acum”
2019 a fost un an bun, ne-a adus o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 20%, ne-am extins proiectele la nivel regional, ne-am consolidat echipa, am fost mai aproape de clientii nostri si ne-am dezvoltat considerabil expertiza si capacitatea de lucru.
Citatul anului
Romania la 30 de ani de libertate
Romania e o tara cu potential enorm – si asta se vede in felul in care se dezvolta start-up-urile. Avem cateva companii la inceput de drum absolut fascinante, multe dintre ele primind deja finantari considerabile.
Asta spune multe despre abilitatea noastra de a ne dezvolta in salturi. Cred ca societatea incepe sa se trezeasca, sa fie mai constienta de sine, de puterea sa, de ce se intampla in lume, de felul in care putem sa contribuim fiecare la un viitor mai bun.
Libertate in munca ta
Sunt antreprenor din facultate, aveam 22 de ani cand am lansat prima agentie. Pentru mine, libertatea este totul – libertatea de a gandi, de a-mi imagina, de a face ce cred si cum cred. Totodata, libertatea vine cu multa responsabilitate pentru cei din jurul meu.
La Minio, incercam sa ne reinventam constant, pentru a tine pasul cu evolutia societatii. Asta presupune libertatea de a ne imagina lucruri noi, pe care nu le mai vedem in alta parte, dar si libertatea de a gresi si de a o lua de la capat de cate ori e nevoie pana reusim.
Cele mai faine proiecte ale agentiei
Anul asta am fost harnici si ambitiosi. Ne mandrim cu multe proiecte si imi e greu sa fac o selectie.
Unul dintre cele mai mari proiecte a fost componenta de festivaluri – Untold si Sziget, pentru Durex, care au facut parte dintr-o campanie integrata, cu multa parte digitala si de social media. In ambele festivaluri, am realizat turnuri, ce au reprezentat punctul G al festivalului. La Sziget, a fost chiar cel mai inalt punct din festival, am fost conectati cu scena principala si am avut propriul DJ la peste 20 de metri inaltime. A fost efectiv o nebunie si un proiect foarte complex din punct de vedere tehnic. Insa bucuria a fost mare, cand proiectul a fost apreciat ca Best Practice in reteaua Reckit Benckiser.
O alta campanie de suflet a fost cea pentru Sun Plaza, unde am gestionat integral lansarea aplicatiei de realitate augmentata – o campanie ampla, cu un mix de canale complex. In plus, am avut ocazia sa contribuim la dezvoltarea aplicatiei, asigurand componenta de testare reala in mall, cu peste 60 de utilizatori, in mai multe runde pe feedback. Avand in vedere ca vorbim de realitate augmentata, complexitatea testarii a fost una destul de mare. Asadar, vorbim de un proiect de UX, cat si de o campanie de comunicare integrata.
Ne-am distrat si cu campania Durex Slim Fit & XXL – lansarea gamei de prezervative pe marimi, o campanie implementata regional, pornind de la strategie, concept, multiple filmari, colaborarea cu echipa de comedianti Ceva Marunt, TVC, website, campanie media si niste rezultate peste asteptari, atat in KPI de comunicare, cat si de vanzare.
O campanie de suflet a fost cea pentru L’Oréal – lansarea Rouge Signature, unde am avut ocazia sa filmam local – cu Maria Vigheciu, dar am gestionat si comunicarea cu influencerii si activarile de BTL.
Tot campanie digitala a fost si Traducatorii de Joburi, o campanie de recrutare pentru BAT, neconventionala si cu rezultatele ambitioase, dar atinse. Am colaborat cu stand-up comedians tineri, traducand limbajul corporatist in unul potrivit generatiei Z, ceea ce, cu siguranta, a fost o provocare.
E greu sa fac o selectie, pentru ca am avut zeci de campanii grozave care ne-au adus 6 nominalizari la Webstock si 2 la Romanian PR Award – multe dintre ele pe campanii diferite.
Campanii misto de la altii
Am apreciat mult campaniile de incluziune de anul acesta, cat si campaniile care au un punct de vedere, chiar polarizand. Cred ca uitam, uneori, ca brandingul inseamna o alegere, nu insemna sa vorbim cu toti, sa ne iubeasca toti consumatorii. In acest sens, o campanie impresionanta si de impact este cea de la Cadbury.
Am apreciat curajul Gillette intr-o campanie care le-a adus o scadere majora la bursa.
Mi-au placut campaniile brandurilor de sport, Nike si Adidas – ambele folosindu-si atat de bine vocea, dar si propriul stil de comunicare pentru a vorbi despre incluziunea in sport.
Local, am apreciat campania EMAG, chiar asa controversata cum a fost ea. Cred ca unele lucruri puteau fi mai bine facute, dar am vazut-o ca un act de curaj si un pas in directia noii publicitati, cea in care oamenii si valorile sunt platforma de comunicare, iar brandurile devin un suport pentru ele.
Tot local, campania Samsung pentru Festivalul George Enescu a fost de o simplicitate uimitoare si in acelasi timp, de impact. Scanand o bancnota de 5 lei, aveai acces la festival, live. E un exemplu minunat de a oferi acces la cultura catre marea masa.
Trenduri in 2020
2020 vine cu o nevoie si mai mare de autenticitate, de relevanta, de a vorbi cu si despre oameni si mai putin despre consumatori. Cred ca vorbim tot mai mult de empatie, de nevoia noastra de a ne conecta cu oamenii din jur, fie ei colegi, colaboratori, clienti, shopperi sau orice alt titlu le-am mai da. In contextul acesta, cred ca vom avea o comunicare tot mai umanizata, in care brandurilor vor trece usor in secundar. La nivel de servicii specializate, vorbim tot mai mult de procese de empatie, de UX, de Design Thinking sau alte procese pe care noi le numim „Human-Centered Design”.
Influencerii se vor dezvolta si anul acesta – se observa o efervescenta a domeniului, un interes tot mai mare din partea brandurilor si o crestere a bazei de fani, in special din segmentul tanar. Apropo de acest lucru, la cursul de publicitate pe care il tin la SNSPA, discutam aproape la fiecare curs de influenceri, atat de prezenti sunt in mintea tinerilor.
Ma astept si la o crestere a proiectelor purpose-driven, cele cu impact social, cultural, climatic.
Ce ar putea fi mai bine
Trebuie sa ne pese mai mult de ce e in jurul nostru – de alti oameni, de mediu, si e nevoie sa fie un efort constient al fiecaruia dintre noi. Cred ca fiecare ar trebui sa se uite mai mult in jur si nu doar catre interesul propriu. Din pacate, conceptul de bine comun, care e atat de important la noi in agentie, este prea putin dezvoltat in societatea in care traim. Fiecare vrea sa ii fie lui bine, fara a se gandi ca e posibil ca, impreuna, sa ne fie mai bine tuturor. Mi-as dori mai multa constientizare a conditiei umane si a nevoii de a fi sociali, de a ne pasa de ce e in jur si de a actiona in consecinta.
Si la nivel strict de advertising, as vrea sa vad un interes mai mare din partea companiilor pentru oameni, nu doar pentru postura lor de consumatori. Si un interes mai mare pentru oamenii care lucreza pentru proiectele lor, nu doar pentru postura de furnizori.