I-am cerut o poză spectaculoasă lui Sorin Trâncă (Managing Partner, Friends\TBWA), așa, ca pentru final de 2019, și el ne-a luat în serios. Fotografia asta seamănă cu anul în sine. Pentru Sorin, 2019 a fost cel de-al 21-lea an în publicitate. L-a început cu ambiția de a avea mai mult rost: să fie mai clar, să învețe, să piardă mai puțin timp în întâlniri fără rost. Spune că i-a reușit. Ce a fost bun, ce a fost urât, ce i-a plăcut, ce l-a enervat și cu ce a rămas din 2019, povestește Sorin mai jos:
2019, de la început și până la sfârșit
Salutări tuturor, în primul rând :) Pentru mine, 2019 este al 21-lea an petrecut în publicitate, așa încât l-am început cu ideea că trebuie să aibă un pic mai mult rost, "meaning", cum se spune în ziua de azi. Să învăț ceva nou, să nu mai stau atât de mult în întâlniri în care se desface firul în șaizecișipatru (nu mă refer la întâlnirile lungi și productive aici), să fiu mai clar și mai precis în ceea ce fac - și să fac mai multe proiecte de branding, care e o specialitate care mă atrage tot mai mult, din cauză că are o natură transformativă, într-un business serios.
Valoarea de business a designului (în sens larg) e o chestie indubitabilă și, simplu, se poate traduce într-un factor de creștere de 2 la 1 față de media pieței... cel puțin așa spune un studiu McKinsey din 2018, pe 300 de companii listate. Așa că zona asta e o zonă care mă interesează tot mai mult, pentru că ai un impact mai mare, pe fiecare oră muncită, iar produsul muncii tale de creativ comercial, de designer de branduri și comportamente corporative, produce valoare pentru acționari un timp mult mai îndelungat.
Cum închei 2019? Cu satisfacția că am confirmat această competență cu încă vreo 5-6 proiecte de repoziționare prin branding de care clienții noștri sunt foarte încântați. Asta în condițiile în care, din motive personale, o bună parte din 2019 a trebuit investit în alte direcții.
Ce a fost frumos, greu, urât
A fost un an destul de greu, în care am făcut un număr de pitchuri incredibil de mare (aproape unul pe săptămână, până prin octombrie) și în care, din păcate, m-au dezamăgit cam multe persoane. Nu vreau să îngroș rândurile celor care pierd pitchuri și, mai apoi, au păreri despre cum nu ar trebui - sau ar trebui - să fie alți oameni, în special clienții. Nu am fost niciodată un om care să dea vina pe clienți pentru lucrurile care nu-mi ies. Însă la sfârșitul lui 2019 simt că ar trebui să afirm clar un lucru, care derivă direct din experiența mea (deci nu are pretenția unui research temeinic..) - și anume că doar un pitch din 20 se câștigă cu idei, cu content valoros. Restul de 19 se câștigă pe alte considerente.
Nu încerc aici o judecată morală, nu spun că metoda unică de câștig este necinstită. Iată un exemplu: am pierdut un pitch pentru că "nu am fost suficient de entuziaști". M-am uitat din nou pe criteriile enunțate de respectiva companie pentru pitch. Nicăieri nu apărea criteriul "entuziasm". Și cred că este unfair să faci așa ceva, mai ales atunci când nici nu plătești vreun leu pentru munca respectivă. Muncă pe care o recunoști ca fiind valoroasă, dar o clasifici ca necâștigătoare, o depunctezi doar pentru că nu faci diferența între oboseală și lipsă de entuziasm.
Ce a fost frumos? Vremea a fost foarte frumoasă în 2019. Lumina, în anumite momente. Am făcut peste 10.000 de poze în 2019.
Citatul anului
Am reținut acest proverb Sufi, acum câteva luni. Nu știu dacă este citatul anului pentru toată lumea, dar pentru mine ar putea fi: "The sage battles his own ego. The foul battles everyone else's."
România la 30 de ani de libertate
Răspunsul meu la această întrebare enervantă este... Cine este România? Un teritoriu? Munții? Râurile? Dealurile? O limbă? O filozofie de viață? Un sistem social? O viziune, o idee? O mulțime de oameni? Dacă da, care mulțime, dintre mulțimile posibile? Majoritatea care nu se exprimă? Minoritatea nesimțiților care conduce țara? Cei plecați, dar încă români? Cei care au rămas aici?
Libertate pentru tine
Libertatea nu este apanajul creatorului comercial, a celui sau celor ce sunt angajați de cineva să ridice, prin idei, o companie sau un brand. Libertatea nu trebuie să fie o năzuință pentru noi, cei din publicitate. "Give me the freedom of a tight brief" zice David Ogilvy (deși eu am auzit asta și la Sir Hegarty), deci libertatea în domeniul nostru este un brief clar, specific, motivant. Nu absența lui, așa cum poate cei mai artiști dintre noi ar considera.
Doar arta este un act de libertate, fiindcă arta se ocupă cu a pune întrebări. Designul trebuie să rezolve o problemă, este un act de empatie, nu unul de libertate.
La ce ai lucrat
Școala de Valori, Asociația Magic, proiectul pozepoze.com, platforma fenix.eco, care se va lansa în februarie, precum și câteva proiecte ale ffff.ro, cum ar fi #inarelationship sau #superscrieri.
Ce ți-a plăcut. Ce ai urât
Mi-au plăcut aproape toate proiectele pe care am lucrat, m-a enervat Tarantino cu ultimul lui film, m-au încântat pozele și familia, am urât - și o să urăsc și în 2020, probabil -, oamenii care dau vina pe alții și vorbesc mereu despre asta.
Campanii mișto făcute de alții
Le cam știe toată lumea pe alea mișto-mișto, cu premii la Cannes sau la alte festivaluri, așa că o să dau exemplul ăsta, mai puțin cunoscut:
Trenduri pentru anul nou
Cred că în 2020 vom face semnificativ mai mult content și mult mai puțin brand management.
Ce ar putea să fie mai bine în 2020
Am niște păreri foarte subiective aici (de exemplu cred că ar trebui să ne facem curaj și să dărâmăm Casa Poporului, fiindcă nația încă băltește în traumele și sechelele comunismului, iar un asemenea gest, cu valoare simbolică enormă, ar putea să ne ajute să scăpăm de ele)... așa că mai bine mă abțin.