[Din spatele camerei] Boroka Biro: Sper să nu mai aud asa de des replica “nu prea avem buget, e pentru net”

[Din spatele camerei] Boroka Biro: Sper să nu mai aud asa de des replica “nu prea avem buget, e pentru net”

Are 2 scurt metraje care vor intra din primăvară în festivaluri și a tinut să menționeze că a fost focus puller la mai multe reclame în ultimul an. Cu imaginea unui DOP activ, ce se documentează constant on si off field am ramas in urma discutiei cu Boroka Biro. Constientă de puterea networkingului, desi nu se preda la facultate si super atentă la cerintele industriei și la schimbările care vin la pachet.

Am atins inevitabil și capitolul bani, acolo unde bugetele se micșorează odată cu aparitia camerelor digitale:

Se întâmplă des să primim ca reper reclame făcute din bugete foarte mari și să ni se ceară să facem ceva la fel de fain și arătos dintr-un buget foarte mic – Boroka Biro

În timp ce parcurgi rândurile de mai jos, poti să dai play clipului făcut de ea pentru Greetings Sugar și o să intri mai bine în povestea ei din spatele camerei.

 

Cine-a pus camera-n drum...

Din copilărie am fost fascinată de camerele de filmat, părinții mei obișnuiau să facă multe filmări de familie. Aveau o camera neagră, mare VHS pe care o cărau cu ei peste tot și mă filmau, eu eram însă mult mai interesată de aparat decât să stau cuminte în cadru văzându-mi de treabă.

La începutul liceului am format o pasiune pentru fotografie și am decis că asta vreau să studiez în viitor. În acelasi timp eram foarte interesată atât de teatru, cât si de film. După multe cugetări și dileme de alegere între facultăți cu profil artistic si drept, cea mai bună opțiune mi s-a parut secția de imagine de film de la UNATC si sunt în continuare bucuroasă cu această alegere. Am susținut licența în 2011 si master-ul în 2014. În timpul facultății am avut norocul să am un profesor excelent, pe domnul Prof. Dr. Univ. Florin Mihăilescu. Din timpul facultății am început să lucrez pe platoul de filmare, la început ca trainee, apoi ca asistent de cameră și mai târziu ca focus puller.

Am considerat întotdeauna că e necesar să știi foarte bine cum functionează o filmare, echipamentele și tot procesul creativ, înainte să poți spune: sunt director de imagine. Am avut ocazia să lucrez la proiecte cu bugete variate, stiluri, dar și în multe tări străine și cu operatori celebri de la care am avut enorm de învătat, ca Phedon Papamichael, John Matthieson, Simon Chaudoir, Barry Ackroyd, Kees van Oostrum, Jo Willems, Tetsuo Nagata etc.

Pun în continuare mare accent pe educatie, informare si formare continuă, încercând să particip la cât mai multe workshop-uri si festivaluri din acest domeniu. Am fost la Sarajevo Talents, am participat la masterclass-uri Imago, workshop-uri RSC, NisiMasa si Filmtett iar anul acesta am participat la Camerimage.

 

Un sfat, doua, trei pentru cine se apuca de filmat

Una dintre cele mai importante calități este spiritul de observație și internalizare. În viața reală sunt atât de multe momente deosebite care trec pe lângă noi fără să le observăm pentru ca nu suntem prezenți. Realitatea și prezentul sunt o inspirație, aproape în fiecare moment poți vedea atmosfere de lumină, locații cu o anumită cromatică, textură sau o mica ciudățenie suprarealistă, situații interumane deosebite din care te poți inspira în a fotografia o anumită secvența, fie să recreezi ceva trăit, fie să pornești de la ea și să o stilizezi sau îmbogățești.

O altă calitate importantă este pregătirea și organizarea. Pe lângă educația și interesul continuu pentru craft și noutăți, fiecare proiect trebuie studiat și pregătit în parte. Ca totul să meargă bine la filmare, să se încadreze în programul acordat, toată lumea, dar mai ales sefii de departament trebuie să fie hotărâți cu ce vor, dar și cu planuri de rezervă. Magia se întâmplă spontan și neașteptat, dar dacă nu ești pregătit, limpede și prezent, este greu să observi și să acționezi.

Totuși, ce nu am invățat eu (sau poate noi) la școală, ci abia în ultimii ani, este cât de important e să fii sociabil și deschis și să faci acel “networking” despre care se vorbește atâta, pentru că domeniul acesta funcționează ca folclorul.

Sfatul profesorului meu, Florin Mihăilescu, era: “Bagă talentul în frigider și învată și muncește cât mai mult. După poți scoate talentul, lucrează și mai mult și baftă  “ Și cel mai important e să nu uiți: It’s a marathon, not a sprint.

 

Mai e loc pe piata?

Acest domeniu este într-o continuă schimbare, care în ultimii ani s-a accelerat. Odată cu apariția camerelor digitale (mai ales a camerelor semiprofesionale) și înmulțirea conținuturilor video pe internet, au apărut foarte multe proiecte mici si medii, iar bugetele au scazut. Proiecte sunt multe, dar la puține îți poti permite sa faci ceva deosebit, creativ din considerente de buget, timp si curaj. Întotdeauna este loc de tineri talentați, însă e foarte greu să spargi gheața și să intri în liga mare (care probabil este scopul multora). Bineînțeles, te poți orienta spre reclame, documentare, filme sau poți fi videographer, să te specializezi în filmări aeriene, subacvatice, food etc. Sunt foarte multe posibilități, important este să îți găsești pasiunea și să te ții de ea. 

 

Sculele unui Director of Photography. Preferinte

În ultima perioadă am filmat mai mult cu Alexa Mini, Alexa SXT si Sony Fs7, predominant cu Cooke S4 si Compact Primes, dar trebuie să spun un secret, de cele mai multe ori, la proiecte cu bugete reduse nu putem alege liber, ori avem deja echipament aranjat, ori luam ce este liber pe moment.

În pregătire planific tot timpul care ar fi look-ul ideal și potrivit, care ar fi obiectivele care ar oferi o finețe subtilă si potrivită poveștii. Cooke-urile S4 și S2 sunt deosebite, au un look pastelat, un contrast si desen foarte placut, sunt însă mare fan Leica si anamorfice. Orice arată mai rafinat cu anamorfice J Am filmat două scurtmetraje anul acesta, unul era o poveste de dragoste, idilică și atmosferă cochetă, s-a potrivit perfect cu setul de Cooke S4, iar celălalt scurtmetraj era cu o atmosferă mult mai apăsatoare, aș fi ales alt set, dar până la urmă ni s-a potrvit perfect cromatic și am lucrat mai mult la contrast în color grading.

 

Se poate calitate cu bani putini?

Este un mit. Bineințeles, poți filma cu orice, chiar și lungmetraj cu telefonul (ex: Tangerine, r. Sean Baker) și să iasă un produs bun, dar trebuie să fie asumat și să servească povestea. Se întâmplă des să primim ca reper reclame făcute din bugete foarte mari și să ni se ceară să facem ceva la fel de fain și arătos dintr-un buget foarte mic. După părerea mea, asta nu funcționează. Întotdeauna se va simți lipsa scenografiei și a luminii. Dar cea mai importantă este ideea și creativitatea, daca găsești soluții originale, autentice și te folosesti de elemente existente, cu siguranță va ieși un proiect memorabil.

 

Cum e cu munca in echipa?

Din experiența mea de până acum, am discutat mai mult în pregătire, pe platoul de filmare regizorul este poarta de comunicare si funcționăm ca o echipă.

 

Regizori preferati

Este greu să zic dacă am un regizor preferat. Am avut norocul să mă înțeleg și să lucrez bine cu toți regizorii de până acum și cu toți aș vrea sa lucrez mai mult. Cu Andrei Gheorghe am lucrat mai mult timp și la multe proiecte care au ieșit foarte bine, am avut idei care se completau si pe platoul de filmare si era o bucurie. Contează foarte mult să poți comunica ușor cu oamenii cu care lucrezi în echipă și să vă completați. Din fericire cu unele personale acest click se întâmplă instant.

Din afara urmaresc regizori de reclame ca:

Salomon lighthelm
Adam Berg 
Sebastian Strasser 

Regizori de film:
Greta Gerwig
Yorgos Lanthimos
Ruben Ostlund 

Operatori:
Simon Chaudoir 
Kate Arizmendi 
Justin Brown 
Rev Marcell 
Rina Yang
Bradford Yong

 

Proiecte de vis

Deocamdată majoritatea proiectelor sunt de suflet J Am lucrat la începutul anului la un proiect foarte drag, cu Sarra Tsorakidis, un spot pentru 8 martie, “Femeie.” prin care să felicităm toate femeile.

În primăvară am lucrat la două scurtmetraje la care țin foarte mult. “Dacă ne-am deștepta” regizat de Larisa Faber și produs de Irina Mâlcea este o poveste bazată pe o întâmplare reală, despre o doamnă în vârstă singură, care după vânzarea apartamentului în care locuia devine în ochii vecinilor o intrusă.

Al doilea scurtmetraj se numeste “Călătoria urșilor polari in desert”, regizat de Alexandra Suciu și produs de Laura Mușat, intruziune în viața liberă al unui grup de prieteni de vârsta a 3-a. Ambele scurtmetraje vor începe viața festivalieră (pumnii strânsi să fie cu success!) în primăvara viitoare.

Am mai filmat alături de Diana Munteanu o parte dintr-un documentar foarte interesant si valoros la Periprava despre deținuții politici care au murit acolo și un grup de arheologi care îi caută. 

 

Mi se pare important să menționez și că am avut ocazia să lucrez în ultimul an și ca focus puller la câteva reclame străine superbe din care am învățat mult, cum ar fi Mercedes - Bertha Benz (r. Sebastian Strasser, dop. Justin Brown) sau Sainsbury’s – Nicholas the Sweep (d. Ninian Doff, dop. John Matthieson).

Proiectul publicitar preferat rămâne în continuare “Eroi cu masca”, regizat de Andrei Gheorghe. Deși a avut un buget foarte mic la acest proiect, am avut libertate mare și practic am creat ceva ce ne plăcea, ne inspira și voiam să facem de mult. Mie una îmi place mult genul ăsta de proiecte foarte dinamice care pot fi și stilizate și foarte expresive. Un alt proiect care îmi va fi întotdeauna drag, este videoclipul făcut pentru Greetings Sugar – Greener.

 

#selfpromo

Încă sunt în lucru cu promovarea. Deocamdata am un cont de instagram unde postez fotografii facute in timpul liber, ca hobby, dar si cadre din filme si reclame. Mi se pare o cale bună de a găsi inspirație, a te informa si o bună carte de vizită. Doar bineînțeles, să nu depășești limita de scrolling după care devine nociv :)

Urmează să îmi fac un site și să urc mai multe lucrări pe Vimeo. 

 

DOP Ups & downs

Lipsa timpului si bugetele scăzute care nu permit întotdeauna să ai tot ce îți doresti.

Am prins si un pic din epoca de peliculă, am filmat peste 10 scurtmetraje pe acest suport, pe diverse formate si am simțit cât de special este și cât de mult te învață să gândești și să planifici. Datorita permisivității digitalului, modul de lucru s-a accelerat si a devenit mai puțin precis. Desigur, acum avem mai multa siguranță, mai mult control și mai multă libertate în creație.

 

Va urma...

Haha, abia aștept să filmez pe verticală :) La majoritatea spoturilor trebuie să fii deja atent să funcționeze și în pătrat sau portret, pentru instagram. Cred că o să crească în cantitate, vor fi din ce în ce mai multe conținuturi ușor de consumat, pastiluțe, testimoniale și spoturi. Deja cred că publicitatea online este mai accesată, cu vizibilitate mai mare și mai globală. Mulți din generația mea nu se uită deloc la televizor, cred că audiența s-a segmetat pe grupuri de vârste. Cred că va rămâne în continuare puternică și nișa de reclama mare de campanie pentru branduri și nu va mai conta atât de mult că e TVC sau online. Sper însă să nu mai aud asa de des replica “nu prea avem buget, e pentru net”. Tocmai, pe net se vede foarte bine ce ai făcut, apeși pauză să te uiți la cadru oricând si oricât vrei. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related