Avem deja o lume cu oameni mari conduși de frică. E suficientă pentru 2019. Dar avem un gând mai bun pentru 2020: o lume fără frică. Și chiar dacă pare un plan prea ambițios spre imposibil, important e să ne străduim să ajungem acolo. Asta încearcă Salvați Copiii și Kubis în campania ”O lume fără frică”: să creeze un spațiu sigur în care tinerii să își spună povestea pentru a-i încuraja pe cei vulnerabili.
Poveștile despre cyberbullying au pornit de la influenceri și vedete cunoscute în România, au fost duse mai departe de figurine-simboluri și au continuat pe Tik Tok.
Sentimentul de frică este același oriunde l-ai trăi, și totodată nu este normal să existe. De aici am pornit. Și așa am ajuns la o lume fără frică
Maria Teodorof (Group Creative Director) și Anca Masek (Senior Art Director) povestesc cum au dezvoltat această campanie, care sunt dilemele și provocările când comunici pentru un ONG, dar și despre frică, ciberbullying, adolescenți, influenceri și Tik Tok.
Colaborarea cu Salvați Copiii
Maria: Ne bucurăm să lucrăm cu cei de la Salvați Copiii din 2016. Kubis a fost acolo pentru a pune bazele unui spațiu virtual, Ora De Net, un loc în care copiii și adolescenții să afle mai multe despre utilizarea Internetului într-un mod creativ, util şi sigur.
Noi ca echipa de creație lucrăm de anul acesta împreună cu echipa Salvați Copiii, iar “O Lume Fără Frică” este primul proiect.
Când am propus aceasta campanie am ținut cont în primul rând de cum putem să arătăm că acest fenomen, cyberbullying-ul, este unul în continuă creștere și foarte mulți copii se confruntă cu el. Am vrut să îl contracarăm, dar nu răspunzându-i cu aceeași monedă. Am vrut să creăm un loc safe în care cei care se confruntă cu asta să știe că nu sunt singuri.
Dificultăți & provocări în promovarea unui ONG
Anca: Pentru astfel de campanii, trebuie să găsești acel ceva care să se propage de la sine, care să fie suficient de appealing și interesant încât să ajungă la cât mai mulți din target-ul tău știind că nu ai foarte multe resurse.
Acel ceva nu trebuie să fie comercial, trebuie să fie meaningful, trebuie să susțină niste valori, credințe, de care poate oamenii au uitat și trebuie să realizeze din nou că sunt importante despite all that noise that’s out there.
Also, contează ca acest ceva, acest mesaj sa fie susținut de cineva care are o expunere mare. Să găsești niste voci în online care să creadă în initiațivă și să te ajute să-ți duci mesajul mai departe. Noi din punctul ăsta de vedere am avut noroc și suntem extrem de fericite că am avut oameni precum Alina Eremia, Irina Rimes, Mimi, Deliric și Alpaca Legion care s-au implicat și au ajutat din toate punctele de vedere ca această campanie să iasă așa cum ne-am dorit.
Fara frica
Maria: O să spun că povestea ei este și povestea noastră. Chiar dacă atunci când eram noi mici nu exista cyberbullying și noi am auzit răutăți. Și noi am trecut prin situații care ne-au făcut să ne îndoim de noi sau am fost martori la așa ceva. Doar că nu existau prea multe soluții. Existau părinții care se mai enervau și veneau la școală. Iar asta oricum se întâmpla rar pentru că ne rugam de ei să nu ne facă de râs.
Sentimentul de frică este același oriunde l-ai trăi, și totodată nu este normal să existe.
De aici am pornit. De la o dorință pe care și noi o avem și cei care trec acum prin asta. Și așa am ajuns la o lume fără frică.
Acest loc creat de noi adună povești și încurajări pentru cei care au nevoie, iar primii care au dat tonul – au fost influencerii și vedetele. Ei și-au spus poveștile și proprile frici. Am dus lucrurile un pas și mai departe și am creat după pozele lor de când erau mici - 5 figurine care să fie un simbol pentru cei care trec prin cyberbullying. Fiecare figurină strânge încurajări, iar cei care lasă o vorbă bună pot câștiga una dintre ele.
E o poveste frumoasă și sunt multe de zis despre ea, așa că vă încurajez să intrați și voi pe farafrica.ro.
Brieful
Maria: Cum am tradus noi intern tensiunea briefului: cum reușim să scăpăm de frică?
Asta cred că a fost și marea provocare. Să ne luptăm cu un sentiment care te paralizează, care te face să te îndoiești de tot ceea ce ești. Prin asta trec unii copii zilnic, iar frica ajunge să-i acapareze pe ei și pe adulții care vor deveni. Chiar dacă tu crezi că e o perioadă, că lucrurile vor trece într-un final, efectele cyberbullying-ului rămân cu tine.
Asta a fost partea cea mai grea. Să nu lăsăm frica asta să se facă un om mare.
Mesajul
Anca: Încurajare cu încurajare, vrem să creștem o lume în care diferențele noastre, felul în care arătăm, ce spunem și cum gândim sunt motive care ne aduc împreună.
Pe scurt – “O Lume Fără Frică”. Naming-ul campaniei și numele platformei sumarizează perfect ceea ce vrem să construim. Totul este în strânsă legătură, de la nevoia acelora care trec prin cyberbullying până la îndrumarea si tool-ul oferit de specialiștii de la Salvați Copiii, ctrl_AJUTOR. Scăpând de frică ajungi să ceri ajutor.
Etapele de creatie
Maria: A fost un proces lung. Tocmai pentru că acest proiect este făcut pentru un ONG și pentru o cauză ca asta. Cuvintele trebuie alese, mesajul a trebuit să fie foarte clar și să redea exact starea de care acești tineri au nevoie pentru a putea trece prin situații de cyberbulling.
După ce am avut totul pus la punct împreună cu specialiștii de la Salvați Copiii, de abia atunci am început să intrăm în execuție.
Am vorbit cu influenceri și vedete care s-au alăturat fără să clipească și care și-au spus povestea lor personală. Irina Rimes, Deliric, Alpaca Legion, Alina Eremia și Mimi, vă mulțumim!
Am creat figurinele fiecăruia, după pozele lor de când erau mici, pentru a crea aceste simboluri online, dar și fizice, simboluri cu care copiii să se identifice.
Figurinele astea au durat mult. A fost muncă migăloasă, iar aici colegul nostru Marius Goleanu și expertiza lui în 3D ne-a ajutat enorm. Totul a fost făcut in-house, iar printul 3D final a fost realizat în SUA. Au fost multe ore de muncă în spate, dar a meritat din plin.
Am creat apoi site-ul, din nou, urmărind să reproducem o lume exact pentru copii și adolescenți, la nivel vizual și la nivel de mesaj.
Au fost multe etape, dar they paid off. Oamenii s-au alăturat cauzei și din primele zile figurinele noastre, a.k.a Colecția Neînfricații, au avut sute de încurajări de la și pentru cei care trec prin cyberbullying.
De ce Tik Tok ca platforma de comunicare
Anka: Tik Tok este o platformă care a luat un avânt uriaș în ultima vreme. E locul în care tinerii se exprimă liber, fac content, își dau challenge-uri, sunt creativi cum nu au putut să fie pe astfel de platforme. Locul ăsta e atat de owned by teens încât vedetele au ajuns să concureze cu ei. E o lume doar a lor în care se încurajează unii pe alții să scoată idei mișto, așa că ne-am gândit – cum ar fi dacă ei s-ar încuraja și pentru a susține o cauză bună? Ne-am bucurat enorm că echipa Tik Tok ne-a oferit tot suportul pentru a intra în această comunitate, unde cu siguranță se află și cei cyberbullied și the bullies.
Tik Tok este un canal dinamic, în care challenge-urile și ce “prinde” diferă foarte mult față de alte canale de social media. Cea mai mare provocare a fost să gasim un challenge care să se potrivească cu campania noastră și în același timp să fie suficient de interesantă în așa fel încât publicul de pe Tik Tok sa vrea să îl preia.
Așa am ajuns la un challenge Then and Now, pornind de la poveștile de pe site ale ambasadorilor. Deși și ei au știut ce înseamnă bullying-ul când erau mici, nimic nu i-a împiedicat să fie cine sunt acum. De aici și provocarea pentru tineri, de a se arăta printr-o poză de când erau mici vs. cât de încrezători sunt acum.
Totul pe melodia iconică “Beautiful” de la Cristina Aguilera.
Tonul a fost dat de Mimi, ea a făcut prima provocare, and the rest followed her. She is awesome și îi mulțumim!
Challenge-ul #farafricapenet are acum un reach de 4,5 milioane de view-uri și a fost preluat în număr mare de tinerii de pe Tik Tok.
Publicul țintă
Maria: Copii, adolescenți, 9-14 ani, care primesc probabil as we speak mesaje răutăcioase. Vorbim cu cei mici care nu știu cum pot gestiona situația și cred că sunt singuri în fața cyberbullying-ului. Nu i-aș descrie foarte exact și nu le-aș face un profil pentru că motivele pentru care pot trece prin cyberbullying sunt nenumărate: de la cum ești îmbrăcat, cum vorbești, ce sunt părinții tăi, ce situație financiară ai și multe multe altele.
Reacții
Maria: Credem enorm în campania asta, dar rezultatele au fost deja peste așteptări. Și nu doar din punct de vedere cantitate. Da, s-au strâns peste 1000 de mesaje. Da, mii de oameni au aflat de “O Lume Fără Frică”. Dar pe lângă toate acestea ne-am uitat la calitatea mesajelor. Citiți câteva. Oamenii au vorbit din suflet. Au lăsat încurajări din suflet. Cuvinte de la oameni care au trecut și ei prin asta. Am zâmbit, am plâns citindu-le și apoi când am aflat că cei mici au și scris pentru ajutor, atunci am știut că inițiativa noastră chiar ajută pe cine trebuie.
Ne auzim și în 2020 când micile noastre figurine vor ajunge în aceeași bancă cu copiii din școli și față în față cu părinții.