Piața de animație din România este abia la început. Și ăsta a fost un motiv suficient de puternic pentru Octavian Chiriac, animator pur-sânge și Andra Gherasim, om de comunicare, să pornească în aventura FatFoxAnimation.
Nu ne-am gândit niciodată să creăm un business pe care să-l vindem, ci să ne punem la punct un context în care să facem ce ne place, cu oameni care apreciază munca noastră.
Una dintre dificultățile de care s-au lovit până acum, este lipsa unei baza de talente care să-și dorească să se profesionalizeze.
În opinia lor, un bun animator trebuie să înțeleagă comunicarea non-verbală, să fie specialist în cititul pe buze, să fie meticulos și să aibă capacitatea de a observa ce se petrece în jurul său, pentru că orice poate fi o sursă de inspirație - orice mers, gest, mișcare, poate servi ca punct de plecare pentru o scenă.
Toate acestea au făcut parte din procesul de învățare al Andrei, iar tranziția ei a fost cu atât mai ușoară, cu cât a găsit principii de viața și valori, dar mai ales obiective comune, cu cel de la care a învățat.
Adevărul e, că momentele cool între prieteni, poate la o bere, pot naște business-uri creative. Încheiem seria editorială alături de Ursus, dedicată business-urilor deschise de prieteni, cu FatFoxAnimation.
Fondatori
FatFox Animation a luat naștere în 2017 și la momentul respectiv a venit ca o decizie naturală. Eram 4 pasionați de animație, cu skill-uri complementare și ni s-a părut o mișcare firească să ne unim forțele și să ne aducem aportul la creșterea domeniului animației 3D în România. Între timp, echipa s-a modificat și am rămas doar doi dintre co-fondatori.
Octavian: Mi-am început cariera în domeniu ca trainee la Mirari Films, în Brașov, acum mai bine de 14 ani. Printre cele mai importante proiecte în care am fost implicat au fost cele pentru Cartoon Network Adult Swim (Mongo Wrestling Alliance, Thunderstruck, King Star King), Comedy Central (Brickleberry), Disney Channel (Pair of Kings), Warner Bros. (Let`s Get Crappy).
De asemenea, am lucrat la Softwin, unde am creat animații pentru o platformă de e-learning, și ca freelancer în parteneriat cu o serie de studiouri de animație din România.
Andra: Înainte de FatFox Animation am activat în domeniul comunicării. Am lucrat timp de 8 ani într-o agenție de PR. În 2016, am aflat că se face animație și în România si am mers la un curs de profil. Am avut norocul să intru în această industrie și chiar să lucrez ca animator, pentru că am cunoscut oamenii potriviți, la momentul potrivit. Pe cont propriu, cu siguranță ar fi fost un drum anevoios.
Evoluția relației
Andra: L-am cunoscut pe Octavian când încă lucram în agenție și făceam mici scene de animație în puținul timp liber pe care îl aveam la dispoziție. S-a oferit să-mi dea feedback pe ce făceam și să împărtășească cu mine din cunoștințele lui.
Chiar dacă îmi dădeam seama că e cale lungă până să mă pot mândri cu ce lucram eu, mi-a dat încredere să perseverez. A fost o chestiune de câteva săptămâni până am luat hotărârea să plec de la job, din dorința de a învăța într-un ritm mai accelerat, animație. În cadrul echipei, rolul meu principal a fost cel de project manager, și în plan secund, cel de animator.
Pentru că nu ne cunoșteam de mult timp, am plecat la drum cu speranța că vom găsi un numitor comun când situațiile care apar, impun acest lucru. În timp, am obținut confirmarea și ne-am consolidat încrederea unul în altul. Îndeosebi, situațiile mai dificile prin care am trecut ne-au demonstrat că avem obiective, dar și principii de viață, comune.
Contextul
Prima dată nu a venit ideea de business, ci a venit ideea să facem ceva mai mult împreună. Să lucrăm pe proiecte mai complexe și să atragem și alte categorii de clienți. În România, industria de animație nu este foarte dezvoltată și se cunosc foarte puține detalii despre ce presupune un proiect de animație 3D sau 2D. Obiectivul nostru a fost acela de a atrage și mai mult atenția asupra domeniului, prin proiectele în care ne implicăm și prin comunicarea lor.
Formula de start
FatFox Animation a evoluat destul de organic. În prima etapă, am trecut printr-un proces de branding, am înregistrat marca și ne-am pus la punct un workflow care ne-a ajutat să lucrăm într-un mod mai organizat la proiectele care veneau deja către unii sau alții dintre noi.
Majoritatea proiectelor noastre vin în continuare către noi, prin recomandări, nu le căutăm activ.
Motivații personale
Octavian: Am crezut de la început în studio, în primul rând, pentru că răspunde unei cereri de piață. Sunt foarte puțini animatori în România, chiar și mai puțini animatori seniori. A contat mult că nu avea nimeni nimic de pierdut din punct de vedere financiar, dar aveam fiecare câte ceva de învățat de la cel de lângă noi.
Andra: Pentru mine a fost o provocare pe care am acceptat-o fără să clipesc. Nu am plecat din comunicare pentru a-mi deschide un studio, dar faptul că mi-am găsit locul într-o echipă cu o expertiză vastă în domeniu, m-a determinat să mă mobilizez în direcția asta.
Așteptări
Ne-am propus, la început, să devenim un studio de post-producție video 3D, dar, cel puțin până în acest moment, selecția de clienți ne-a transformat mai curând într-un studio de animație. Avem in-house animatori cu experiență în domeniu, iar pentru celelalte etape de producție 3D, lucrăm cu diverși colaboratori.
Cumva, în aceeași ordine de idei, am putea spune că am plecat la drum ceva mai optimiști în legătură cu potențialii colegi entry-level. Credeam că putem găsi mai ușor pasionați de animație pe care să-i învățăm îndeosebi animație de personaj. Însă pentru a învăța animație e nevoie de foarte multă răbdare, de mult exercițiu și de timp - luni, chiar ani de zile de dedicare. Încercările de până acum nu au dat roade. Suntem în continuare în căutare de doritori.
Dificultăți
Cel putin pe piața din România, au fost situații în care proiectele care ajungeau la noi veneau prin mai mulți intermediari. Automat și comunicarea pe proiect era îngreunată, dar și bugetul de la client era nejustificat de ridicat.
Cumva, situația s-a echilibrat în timp, prin faptul că am găsit mai mulți clienți cu care am avut o comunicare directă foarte bună.
Rolul de antreprenor
Andra: Pentru mine rolul acesta a venit la pachet cu multe schimbări - domeniul, dar și mediul de lucru. Industria aceasta este una dominată de bărbați. În comparație, majoritatea specialiștilor în PR sunt femei. Dar trăgând linie, rolul acesta m-a făcut să fiu mult mai responsabilă, dar și mult mai liberă în același timp.
Piața din România
E loc de mai multe proiecte de animație create de români. Dar și de mai mulți experți.
Industria de animație în general este un domeniu colaborativ. Pentru proiectele mai mari, de exemplu pentru scurt-metraje, se unesc mai multe studiouri, mai mulți freelanceri.
Workflow-ul
Un proiect de animație full 3D include o listă lungă de pași - de la script, storyboard, animatic, la character design, modelare, rigging, crearea elementelor de environment, animație, efecte speciale, render, compositing, sound design.
Acum, vorbim strict de animația de personaj. Aceasta este zona pe care suntem specializați și pentru care avem experți in-house: stabilim lungimea fiecărei scene în frame-uri, facem layout-ul /aducem toate elementele în cadru, inclusiv camera (unghiul în care se desfășoară acțiunea e stabilit la etapa de storyboard), facem blocking pentru fiecare scenă, după care detaliem animația. Cât de mult stăm pe fiecare scenă în parte, determină și cât de detaliată va fi mișcarea personajelor ulterior.
Proiecte
Unul dintre proiectele cu care ne mândrim este scurt-metrajul OPINCI, regizat de Anton Groves și Damian Groves (Studioset). Este un proiect la care am contribuit pe partea de animație.
OPINCI este un docu-fiction despre povestea lui Dan Dumitru, globe-trotterul român care a înconjurat lumea pe jos, îmbrăcat în costum popular, la începutul secolului 20.
În prezent, scurt-metrajul este difuzat în festivaluri din întreaga lume. A obținut deja mai multe premii - Best Film / Tbilisi International Animation Festival; Best Romanian Animation / Animest; Premiul Zilelor Filmului Romanesc, secțiunea Scurtmetraj / TIFF 2019.
Acum, lucrăm la un serial 3D care este difuzat pe Netflix. Imediat ce vor apărea episoadele la care am contribuit, le vom comunica.
Clienții
Pe partea de 3D, având în vedere că în general furnizăm servicii de animație, clienții noștri sunt alte studiouri de animație, case de producție. Pentru unele proiecte colaborăm cu agențiile de publicitate.
În cazul proiectelor 2D lucrăm și cu clienți finali, în general corporații. În prezent, 80% dintre clienți sunt din exteriorul țării - Germania, UK, Cehia, Canada.
Promovarea
Dat fiind că majoritatea clienților au venit către noi, nu am avut o promovare prea agresivă. Avem un site de prezentare, suntem prezenți pe canalele de socializare și periodic contactăm direct alte studiouri din afară, pentru a le povesti despre noi, dar sunt studiouri alese pe sprânceană, în funcție de proiectele pe care le au.
Profitabilitatea
Studioul a fost profitabil încă de la început. Însă creșterea profitului nu este primul lucru pe lista noastră. Ce ne dorim este să atragem proiecte cu care să ne și mândrim, în portofoliu. De multe ori, asta înseamnă să acordăm ceva mai mult timp unui proiect pentru a fi la nivelul de calitate pe care ni-l dorim.
Planuri
Ne dorim să descoperim și să aducem aproape de noi mai mulți experți pe diverse alte segmente din producția 3D, să atragem tineri pasionați de domeniu, dornici să învețe animație, pe care să-i și integrăm în echipă.
Și, mai important pentru noi și pentru industria din România, ne dorim să creăm propriile proiecte de animație. Este un obiectiv pe care îl avem de la început, dar l-am tot amânat din lipsă de timp.
Animatorii muncesc enorm și își trăiesc viața printre storyboard-uri. Dar dacă ar face cineva un storyboard cu ei, relaxându-se la o bere după ore întregi de modelare, rigging și efecte speciale. Ei ar deveni personajele și momentele petrecute împreună ar fi cele speciale.
Alături de Ursus, transformăm asemenea momente în realitate și spunem poveștile celor care le împărtășesc.