Dacă să fii AS pe Instagram nu se încadrează la tech-savy, înseamnă că cei mai mulți dintre noi nu prea ne putem lăuda cu mari cunoștințe în tehnologie. De fapt, tot ce înseamnă algoritmi care fac lucrurile să se întâmple sunt în egală măsură un subiect de speriat și entuziasmat. La ceea ce nu ne gândim, totuși, e câte oportunități de a ne ușura treaba și maximiza impactul ratăm nu pentru că tehnologia nu e acolo, ci pentru că nu știm unde să o căutăm.
Costin Spiridon e unul dintre puținii coderi rătăciți în advertising-ul românesc, care încearcă să facă asta să se întâmple, la CreativeVR, unde job description-ul îi spune Creative NewTech Developer. El își zice, mai simplu, developer: fiind unul dintre cei care bătătoresc un nou teritoriu al industriei, cam toate proiectele lui presupun un proces de dezvoltare al unei idei. În cazul lui Costin, asta mai are și un strat de inovație adus de AR/VR. În ochii lui, jobul său e viitorul creației așa cum o știm acum, doar că nu sub forma de art©, ci de transpunere a unui fir logic în cod și apoi manifestare.
Visuri din copilărie
Extrem de fascinat de avioane și pasionat de zbor, visam să ajung pilot de avion. Așteptam cu sufletul la gură următorul episod din seria Air Crash Investigation, un serial ce îmi alimenta ambiția de a schimba ceva, de a fi eu cel ce face diferența: prăbușirea a zeci de avioane din cauza atâtor erori umane, majoritatea fiind atât de intuitiv și simplu de evitat, mi s-a părut și mi se pare inadmisibil.
O pasiune născută în liceu
În urmă cu 4 ani l-am cunoscut pe Alex Dohotaru când i-am văzut postarea pe FB că era în căutare de programator în Unity 3D, motor de jocuri în care eu lucram deja de 4 ani (din pasiune dar și ca freelancer).
Pasiunea pentru programare a pornit din liceu: gamer la rădăcini, am început să fiu fascinat din ce în ce mai mult de cum funcționează și cum este construit un joc. Cel mai mare elan / impuls l-am primit atunci când am aflat că am câștigat premiul 1 național la concursul Play Energy organizat de către Enel, concurs despre soluții noi și eficiente de producerea energiei electrie, la care eu am participat cu un joc educativ pe această temă, creat în Unity.
Jobul anterior a fost la o firmă de construcții, unde am avut postul denumit impropriu - “Ajutor Programator” (eu fiind singurul programator) - unde, printre alte activități (contabilitate primară și intervenții pe ștantiere) am dezvoltat un soft - ajutor pentru platforma de contabilitate SAGA.
Instagram
Dacă citești asta de pe telefon, click it și testează munca lui Costin pe propriu-ți selfie
Părinții & colegii /vs/ job
Parinții mei îl descriu cu un singur cuvânt: “Programator”. Deși nu i-am întrebat niciodată, colegii de muncă ar spune probabil “Creative New-Tech Developer”… sper. Denumirea exista și cuprinde o gamă largă de programare, în momentul de față axându-mă în special pe aria vizuală.
Jobul, de fapt
Tot într-un cuvant: “Developer”. Fie că scriu codul unei soluții VR / AR sau unui filtru de Instagram, pentru mine e același lucru. Îmi place ceea ce fac și mă dedic fiecarui proiect – și cred că ăsta este cel mai important lucru.
Cea mai tare chestie la job...
Flexibilitatea programului la CreativeVR este de departe cel mai tare avantaj. Lucrând împreună de câțiva ani, Alex a prins încredere în skillurile mele, știind că pot livra taskurile în deadlines chiar și dacă lucrez de acasă, cu toate că tot la birou sunt cel mai proactiv, datorită mediului prietenos.
... și cea mai complicată
Noutatea! Ceea ce facem este încă atât de nou încât de multe ori este neînțeles de majoritatea, atât a celor din advertising (care nu sunt obișnuiți cu tech-ul by default), dar și din lumea developerilor (care nu și-au îndreptat atenția spre AR/VR).
Practic ceea ce e cel mai cool, e și fix ceea ce e cel mai complicat, de multe ori trebuie să explicăm prea mult care sunt implicațiile sau limitările fiecărei direcții pe care urmează să mergem.
Instagram
Dacă citești asta de pe telefon, click it și testează munca lui Costin pe propriu-ți selfie
Un nou tip de creație
Cred că există trendul acesta ca orice agenție mare (vorbim aici de US top agencies) să aibă asemeni unui director de creație, un director de tehnologie. Creative VR a anticipat trendul ăsta de mult timp, ca dovadă că toate soluțiile dezvoltate de noi sunt subscrise unei campanii de advertising, fie ea de digital, BTL, media. M-am gândit că până să aibă un om de tech, agențiile vor outsoursa serviciul. Așadar, implicarea mea ca developer este, paradoxal asemeni unui om de la creație, doar că tipologia de creație pe care o facem noi nu este atât de mult concept declinat în text + visual, cât logică transpusă în cod plus manifestare în procedură.
Un model nou de lucru
Suntem puțini coderi în advertising pentru că industria, cel puțin în România, nu a ajuns încă la maturitatea de a vedea tech-ul ca fiind necesar on daily basis în tactici de marketing și subscrisă creației. Practic modelul nostru nu se mai regăsește în RO, poate și de asta colaboram cu multe agenții locale, pe lângă cele internaționale. Suntem “a creative technology company” :).
Instagram
Dacă citești asta de pe telefon, click it și testează munca lui Costin pe propriu-ți selfie
Dinamica unui job al viitorului
Un skill interesant al viitorului va fi să anticipezi trenduri și, pentru domeniul nostru, să fii un creative tech director cu audiență în social media. Practic un om care nu doar anticipează trenduri, ci le poate naște și, implicit, propaga. Un om orchestră, un om capabil să ințeleagă ceva ce acum este specific pentru 2 sau 3 joburi. Eu unul aș zice că sunt pregatit pentru viitorul ăsta.