Robert Tiderle si 30 de ani de libertate: Mi-as fi dorit ca acest interviu sa nu existe

Robert Tiderle si 30 de ani de libertate: Mi-as fi dorit ca acest interviu sa nu existe

S-a liniștit zarva iscată dupa ce Mihai Șora a apărut în spotul eMAG, care vorbea de libertate. S-a vociferat mult în perioada aceea, s-a definit libertatea din toate pozitiile, lumea a fost suparata si viata lui Mihai Sora repovestita din diferite unghiuri ale istoriei. Acum, ca ecourile au amuțit, am vorbit pe îndelete cu Robert Tiderle, owner Papaya Advertising, agenția care a făcut campania. Despre ideea acestei campanii, critici și reacții, dar și despre România și cei 30 de ani de libertate ai ei. 

Acest interviu exista pentru ca s-a facut o campanie despre libertate care a generat critici bazate pe fake news. Mi-as fi dorit ca acest interviu sa nu existe. Asta ar fi insemnat ca in Romania s-au intamplat multe lucruri bune in ultimii 30 de ani, unul dintre ele fiind educatia. 

Un moment bun, inainte de 10 noiembrie, data alegerilor prezidențiale, sa ne întrebăm ce înseamnă România și ce ne dorim de la ea:

 

O idee de brand: libertatea

Povestea este una clasica: pozitionare, brief, propunere, aprobare, executie si on air. Dupa o pozitionare construita nemaipomenit de bine si de clar de Brandient (carora le multumim pentru modul in care au descris viziunea pentru eMAG si pentru valoarea pe care au adus-o proiectului), brief-ul a inceput foarte simplu (asa cum toate brief-urile bune ar trebui sa inceapa). Cu o idee de brand – libertatea. Este ceea ce eMAG oferea oricum, ei reusind in 15 ani sa construiasca un ecosistem de optiuni/alegeri pentru client pe toate nivelurile rationale. Era treaba noastra acum sa vorbim despre libertate intr-un context care sa genereze emotie si sa alature aceasta valoare brandului.

Daca vorbim despre mesaj, o mica dar importanta corectie este necesara: mesajul nu este despre “30 de ani de la Revolutie”. Nu ne-am propus sa discutam despre asta, desi campania este plasata in acest context. Ce ne-am propus a fost sa discutam despre libertate din punctul de vedere al cuiva care a pierdut-o la un moment dat. Doar asa puteam sa ii aratam adevarata valoare. Asa a aparut domnul Sora. Stiam ca in 1946, anul in care comunistii au fraudat alegerile, avea 30 de ani.

 

Cum l-ati convins pe Mihai Sora sa se implice in campanie

Am facut rost de numarul de telefon, l-am sunat si am stabilit o intalnire. I-am prezentat scenariul pe care il scrisesem si i-a placut. A considerat ca este un demers generos, in care un brand isi asuma sa arate celor mai tineri ce inseamna sa iti pierzi libertatea. Si sa arate, in acelasi timp, ca libertatea este acel lucru care, chiar daca in zilele noastre este “luat de bun”, trebuie aparat si pastrat.

 

Cea mai grea parte

Lipsa timpului. Am avut, practic, o luna de la aprobare la on air. Aici am avut noroc de o echipa perfecta, care a functionat ireprosabil. Trebuie sa ii mentionez pe Smart Film (productie), Rollio, (post productie), regizorul Razvan Marculescu si Tudor Mircea (DOP). Doar cativa din cei care au facut posibila campania, in doar 42 de ore de filmare.

 

Discutii, critici, reactii

Da, putem spune ca aceasta campanie s-a bucurat de atentia tuturor. Am avut senzatia ca fiecare a dorit sa-si spuna un punct de vedere sau, pur si simplu, sa-si dea cu parerea. Pentru o campanie publicitara este minunat. Ne-au ajutat mult si aprecierile, si criticile. Mai ales criticile. Zona din care veneau era atat de pestilentiala ca ne-a tresaltat inima de bucurie. Inseamna nu doar ca am livrat o campanie vizibila, ci si ca am facut bine ce am facut.

Ce este insa cel mai important este ca nimeni nu a avut retineri. Asta inseamna libertate de exprimare, in primul rand. Si cata valoare are, in realitate, exprimarea unora sau altora. Asta in al doilea rand.

 

Cati ani aveai la Revolutie? 

16. Amintirea cea mai clara este cea a tatalui meu care, cu toata adrenalina acelor zile, a trebuit sa se aseze pe canapea cand l-a vazut pe Iliescu la televizor. Am crezut ca i se facuse rau. Chiar i se facuse. Atunci am inteles ca generatia mea va avea multa treaba. Incerc sa mi-o fac in continuare.

 

Cele mai importante lucruri pe care le-a castigat Romania in ultimii 30 de ani

Cine suntem noi de fapt. Si anume ca nu suntem buricul pamantului. Comunismul ne-a indus ideea ca suntem speciali, ba eram “granarul”, ba “pavaza” Europei, dupa caz. Istoria ne era marcata doar de personaje supranumite “cel Viteaz”, “cel Mare”, “cel Bun”. Inteleg nevoia de modele, dar speram sa il avem si pe “cel Cinstit” sau “cel Destept”. Poate in viitorul apropiat.

 

Ce inseamna Romania

Un stat care face parte din Uniunea Europeana. Nici mai bun, nici mai rau decat toate celelalte.

 

Ce iti doreai sa se intample in Romania si nu s-a intamplat

Acest interviu exista pentru ca s-a facut o campanie despre libertate care a generat critici bazate pe fake news. Mi-as fi dorit ca acest interviu sa nu existe. Asta ar fi insemnat ca in Romania s-au intamplat multe lucruri bune in ultimii 30 de ani, unul dintre ele fiind educatia. Altul ar fi modul in care ne alegem sursele de informare.

 

Ce speri să se întâmple în următorii 30 de ani

O istorie nemusamalizata a ultimilor 30 de ani ar trebui predata in scoli. Cursuri despre ce inseamna statul si in ce fel le este el dator cetatenilor. Care sunt drepturile lor. A, si inca ceva: sa le putem transmite copiilor nostri, la modul oficial, ca Mesterul Manole si ciobanul din Miorita au fost niste cretini legendari.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Sectiune



Branded


Related