Cate agentii mici sub soare, tot atatea nevoi pentru care creativi entuziasti si-au pus curajul si economiile la un loc si au transformat o idee tinuta ani buni la sertar intr-o agentie cu acte in regula. Uneori e nevoia de libertatea de a putea face lucrurile altfel, alteori e oportunitatea unei echipe pe care vrei neaparat sa o vezi impreuna, iar cateodata, asa cum a fost in cazul Cristinei Caliman - Web Developer si fondator #FALM, e despre a transforma pasiunea in business, prin puterea antreprenoriatului si cu ajutorul unui program de finantare.
Si uite asa, din aprilie, exista undeva intre Bucuresti, Alba Iulia si Cluj o agentie creativa de digital, care isi propune sa aduca o contributie consistenta la digitalizarea firmelor din centrul tarii. Pe langa web design, user experience si graphic design, asta inseamna de multe ori sa isi familiarizeze clientii cu termenii online-ului, sa traduca dorinte de dezvoltare in brief-uri specifice si sa gaseasca posibili colaboratori pentru proiectele mai mari. Dar atata timp cat orice provocare vine cu o lectie de invatat la pachet, merita efortul.
Povestea agentiei
Povestea #FALM nu a inceput demult, ci pot spune ca a 'rasarit' in luna aprilie 2019. Am sădit primele semințe cu aproximativ jumătate de an inainte, cand am hotarat sa transform pasiunea pentru web design in business si am aplicat la programul de finantare si antreprenoriat Start-up Plus.
#Falm s-a nascut din insight-ul ca multe firme de prin centrul tarii nu au facut inca pasul spre digital. Cam toti stim ca fara online nu mai prea faci nimic in zilele noastre mai ales ca geografia nu mai delimiteaza zona de concurenta. Si mai departe … daca nu apari pe Google, practic nu existi.
Atât eu, cât și colegele mele Ioana si Raluca, am lucrat o lunga perioada ca si freelanceri pe plan local, dar finantarea pe care am obtinut-o, ne-a oferit sansa sa lucram impreuna. Cu experiente din diferite parti ale tarii, ne-am reunit in ceea ce inseamna acum #FALM.
Ioana se ocupa cu povestile companiilor, Raluca schiteaza povestile si le transforma in imagini digitale, iar eu reunesc toate elementele pentru a crea website-ul, care este comunicarea directa dintre client si companie.
Avand un office digital, geografia nu a ridicat probleme, chiar daca Ioana lucreaza in Bucuresti, Raluca in Cluj, iar eu in Alba Iulia.
Provocari si lectii
#Provocarea fondurilor europene
Cand vine vorba despre provocari, au fost cateva. Avand un start pe fonduri europene, a fost o cursa cu obstacole toata partea de documentare, respectare a planului de afaceri, ca sa nu mai zicem de partea de achizitii.
#Provocarea briefului
Ca orice agentie din zona asta, de web design, ne-ar fi super de folos o masina de citit gandurile clientilor, atat de des trebuie sa pasim cu atentie si sa traducem cuvintele in semnificatii si semnificatiile intr-un brief concret incat putem trece cu incredere si acest lucru pe lista micilor provocari.
#Provocarea geografica
Multi dintre clientii nostri nu au fost nevoiti sa se dezvolte intr-o zona digitala, motiv pentru care tehnologia, dar mai ales termenii de industrie, nu si-au gasit locul in limbajul uzual. Asta inseamna pentru noi o perioada mai lunga de acomodare reciproca, cu multe intalniri face-to-face, in care atat termenii, cat si nevoile intra pe un teritoriu comun.
#Lectia antreprenoriatului
Cred ca cea mai frumoasa lectie o inveti din a fi antreprenor. Si anume ca poti realiza mult mai mult decat te astepti si, cu cat reusesti sa faci mai multe lucruri, asteptarile tale cresc. In plus, viata de antreprenor te dezvolta foarte mult si pe plan personal. Inveti sa ai rabdare, sa fii deschis, sa nu mai critici si sa construiesti.
Agenții mici, planuri mari
Cred ca numarul agentiilor mici este in crestere. Tot mai multi tineri se dezvolta in agentii mari și mici, iar la un moment dat decid sa continue pe cont propriu. Pe de alta parte, in domeniile marketing si webdesign gasesti foarte multa informatie online, iar daca ai rabdare sa inveti pe cont propriu si sa pui in aplicare, reusesti sa te dezvolti destul de bine.
Agentiile mici sunt mai flexibile. Si consider ca cele mai importante aspecte in supravietuirea lor este o relatie foarte buna cu clientul, dar si cu comunitatea. Cand incepi sa ii vezi pe cei din jur ca posibili parteneri sau chiar mentori si nu concurenta, ai mult mai multe sanse de a te dezvolta ca business.
Lumea asta a noastra s-a cam plictisit de 8 la 4-ul clasic si tot mai multi evadam pe cont propriu investigand nise si specializandu-ne pe micro piete cu nevoi individualizate. De cand cu online-ul e foarte greu sa mai vorbesti cu toata lumea o data si de aici nevoia de mini agentii flexibile si nisate.
Un anunt de loc de munca disponibil in urma căruia am primit sute de CV-uri
Contează mărimea?
Cine zice ca size doesn’t matter nu s-a bucurat niciodata de resursele aproape nelimitate ale unei agentii din vremurile de glorie a advertisingului. Sunt plusuri si minusuri cand vine vorba de dimensiunea si posibilitatile echipei. Proiectele mari de tot cer un ciorchine de agentii aliate spre exemplu.
Si mai trebuie sa ne gandim la potentialul de incarcare pentru o echipa mica, uneori proiectele intra in asteptare sau chiar se resping pe motiv de aglomerare.
Agenție mică/vs/agenție mare
Cred ca o agentie mare ia proiecte mai mari, incearca sa comunice mai general si poate mai organizat si structurat (ceea ce e uneori groaznic).
Avantajele noastre sunt flexibilitatea, implicarea personala in viitorul agentiei si entuziasmul creator - nimic nu ne opreste sa invatam si propunem ceva nou.
Ca dezavantaje ar merita mentionate - resurse limitate, lipsa prestigiului de nume, absenta unui birou frumos cu lounge si cafeluta buna.
Concurenta cu restul agențiilor
Nu cred ca mai vorbim chiar de o zona de concurenta, e destula piata pentru toti, iar ce facem noi, nu se incaleca neaparat si direct cu alte agentii. Iar cand se va intampla asa, speram sa lucram impreuna pentru a oferi servicii mai rapide si performante clientilor prinsi la intersectie.
Clientii
Clientii nostri sunt din toata tara, insa asa cum ne-am propus ca obiectiv in cadrul proiectului, dorim sa ajutam cat mai mult la digitalizarea firmelor mici si mijlocii din regiunea de dezvoltare Centru.
Un proiect mare si challenging a fost sa cream identitatea vizuala pentru Zilele Orasului Alba Iulia. A fost o provocare frumoasa pe care am tratat-o cu mult entuziasm si pasiune. Si in general colaborarea cu Primaria Alba Iulia ne-a adus mari satisfactii, fiindca am reusit sa cream lucruri pentru comunitatea noastra locala.
Mereu proactivi
Cred in proactivitate si nu in lucrurile care se intampla de la sine. Poate nu totul iese de fiecare data totul asa cum iti doresti, dar de obicei, daca “faci lucrurile sa se intample”, apar mereu si alte oportunitati. Trebuie mereu sa explorezi idei noi, tehnici noi, sa cauti noi modalitati de a colabora si sa incerci sa inovezi. Doar asa poti să te reinventezi mereu, să te adaptezi pieței și mai ales dorințelor clienților.
Responsabilitate sociala
Deocamdata, fiind la inceput si acaparate de o multime de lucruri noi pe care trebuie sa le invatam, nu am reusit sa ne implicam foarte mult pe partea de responsabilitate sociala, insa atat eu, cat si colegele mele, avem experienta in ceea ce inseamna voluntariatul si implicarea in cadrul unui ONG. De aceea, ne dorim sa gandim pe viitor programe si campanii prin care sa ajutam ONG-urile.
Evolutie & proiectii de viitor
Imi doresc ca in viitor #FALM sa devina un lider de opinie in ceea ce inseamna educatia digitala. Credem ca digitalizarea este extrem de importanta pentru fiecare firma si ca prin tehnologie putem schimba perceptii si comunitati. Imi place ideea de a fi parte dintr-o agentie digitala, dar tind mereu spre mai mult.