Jeanne D’Arc au bûcher, de Arthur Honegger
Pe 19 septembrie, la Ateneul Român, de la ora 16.30
Jeanne D’Arc au bûcher este un oratoriu dramatic semnat de compozitorul francez de origine elvețiană Arthur Honegger, pe un libret realizat de poetul și dramaturgul Paul Claudel. Povestea punctează prin 11 scene, în sens invers cronologic, momentele importante din viața eroinei franceze care au dus la condamnarea ei la ardere pe rug.
Construcția oratoriului este una monumentală, incluzând pasaje operatice, corale, simfonice, teatru, o combinație de stiluri care contribuie la fascinația exercitată de spectacol, greu de încadrat în vreunul dintre genuri. Montarea este pe măsură, distribuția cuprinde artiști lirici, actori, cor, cor de copii și orchestră.
Explicând complexitatea spectacolului, actrița Marion Cotillard, laureată a premiului Oscar, care va interpreta rolul Jeannei d’Arc a subliniat că:
“Nu partea emoțională este cea mai dificilă, ci partea tehnică. Să fii tot timpul conectat, atent la tot ce se întâmplă în jur, să te coordonezi cu toți ceilalți. Să fii întotdeauna cum trebuie. E foarte frustrant să nu fii perfect. Pe de altă parte, când intri în profunzimea dificultăților, când te scufunzi în ele, înțelegi că așa descoperi, de fapt, miezul poveștii.”
Instrumentația este și ea neobișnuită. Sunt incluse în orchestra simfonică trei saxofoane și un Ondes Martenot, un precursor al instrumentelor electronice de astăzi, care permit realizarea unui univers sonor special.
Din punct de vedere muzical, compoziția abordează o mare diversitate de genuri, acoperind de la muzica atonală, la jazz, secvențe de fanfară, cântece populare și piese bisericești, cu treceri surprinzătoare și rapide, care captivează și intrigă auditoriul.
Eclectismul lucrării și dimensiunea ei provoacă artistic muzicienii și atrage atenția publicului, așa cum o face și libretul. Oratoriul începe cu momentul premergător arderii pe rug al Jeannei d’Arc căreia i se alătură un personaj spectral, părintele Dominic, un ghid care o ajută să înțeleagă situațiile ce au determinat deznodământul tragic. Jeanne d’Arc înfățișată de oratoriu nu mai poartă platoșa războinică, este vulnerabilă, o tânără care se teme de moarte, până la urmă, un copil. În contrapunct, sub forma de flash-back-uri, în scene disparate, sunt prezentate firele mediului politic corupt care au făcut posibile procesul absurd și condamnarea ei.
„Muzica joacă un rol foarte important în a-i re-învăța pe oameni să-și recunoască și să-și accepte propriile emoții și pe cele ale celorlalți, din jurul lor. Și cred că asta ne ajută să devenim cu toții mai buni cetățeni.” a spus maestrul Alexandre Bloch, directorul muzical al Orchestrei Naționale din Lille vorbind despre efectul pe care îl poate produce muzica la nivelul publicului și societății, la nivel mai larg.
Oratoriul a fost finalizat în 1935 și a avut premiera la Paris în 1938. Prologul a fost adăugat mai târziu, în 1944, aducând semnificații în plus lucrării și puternicei figuri a lui Jeanne d’Arc. Fraza de debut din textul coral, “Întuneric! Toată Franța este fără formă și vidă!”, a fost considerată, la momentul lansării, ca fiind o paralelă între Franța marcată de războiul de 100 de ani și Franța aflată sub ocupația nazistă.
Spectacolul de la București al Orchestrei Naționale din Lille îl va avea la pupitru pe maestrul Alexandre Bloch și va beneficia de concursul actriței Marion Cotillard, laureată a premiului Oscar, care va interpreta rolul lui Jeanne d’Arc. Partiturile corale vor fi susținute de Corul Filarmonicii “George Enescu”, dirijat de Iosif Ion Prunner și de Corul de Copii al Radiodifuziunii Române, dirijat de Răzvan Rădos.
Maestrul Alexandre Bloch a preluat poziția de Director Muzical al Orchestrei Naționale din Lille la începutul sezonului 2016/2017, poziție pe care o va deține până în 2024. Este, în același timp, dirijor principal al Düsseldorfer Symphoniker, din septembrie 2015. Câștigarea premiului întâi la concursul din 2012 al Competiției de dirijat Donatella Flick LSO, care a adus în atenția publică muzicalitatea, entuziasmul și energia sa i-a oferit oportunitatea de a fi dirijor asistent al London Symphony Orchestra. Sezonul 2018/2019 a inclus debuturi cu Tiroler Landstheater Orchester Innsbruck și Gurzenich-Orchester din Köln, precum și debutul la Opera din Lyon, cu lucrarea Lecții de dragoste și violență, a compozitorului George Benjamin. Planurile cu Orchestra Națională din Lille au cuprins o serie dedicată lucrărilor lui Mahler, Petruska a lui Stravinsky și alte înregistrări.
Actrița franceză Marion Cotillard a jucat prima data rolul lui Jeanne d’Arc în anul 2005, în Franța, alături de Orleans Sympohny Orchestra, apoi, în 2012, cu Barcelona Symphony Orchestra și în 2015, alături de New York Philharmonic.
Marion Cotillard a studiat la Conservatorul de artă dramatică din Orleans și este Cavaler al Ordinului Artelor și Literelor pentru contribuția la îmbogățirea culturii franceze. A primit premiul Oscar pentru rolul Edith Piaf, din filmul “La vie en rose”, pentru care a mai fost distinsă cu Premiul BAFTA pentru cea mai bună actriță, Globul de aur, Premiul César și a fost nominalizată pentru Screen Actors Guild and Critics Choice. În 2015, Marion Cotillard a mai fost nominalizată la Premiul Oscar pentru cea mai bună actriță pentru rolul din filmul lui Jean-Pierre și Luc Dardenne's “Two Days, One Night".
Distribuția completă:
Marion Cotillard - Ioana D’arc (Rol Vorbit), Georges Gay - Fratele Dominique (Rol Vorbit), Hélène Guilmette - Fecioara Maria, O Voce (Soprană), Gabrielle Philiponet - Marguerite (Soprană), Marie Karall - Catherine (Contralto), Cornel Frey - Porcus, O Voce, Primul Herald, Clericul (Tenor), Philippe-Nicolas Martin - O Voce, Al Doilea Herald, Un Țăran (Bas) / Un Alt Țăran (Rol Vorbit), Mathias Zakhar - Al Treilea Herald, Măgarul, Bedford, Jean De Luxembourg, Heurtebise, Un Ţăran (Rol Vorbit), Corentin Hot Maestru De Ceremonii, Regnault De Chartres, Guillaume De Flavy, Perrot, Un Preot (Rol Vorbit).
Anasamblul de la Lille va avea două spectacole în cadrul festivalului. Astăzi va prezenta sub bagheta lui Vlad Vizireanu Simfonia de cameră pentru 12 instrumente soliste opus 33 a lui George Enescu, Concertul pentru vioara și orchestră în re major op.77 a lui Brahms, cu Sergey Katchatryan, solist și Simfonia „Harold în Italia” o compoziție a lui Berlioz, cu Timothy Ridout la violă.