Meme din Moldova, meșterite de un masterand în Inteligența Artificială

Meme din Moldova, meșterite de un masterand în Inteligența Artificială

Într-un newsfeed plin cu știri șocante, politică, cățeluși, pisicuțe și fotografii cu apusuri de soare, tare ne râde inima când dăm de vreun meme bun. Altfel ne apucăm mai departe de lucru, mai ales când se întâmplă ca vreun meme să fie aproape de o situație din viața noastră. Fie că avem 15 ani, fie 51. Și bine că există ele, că ne mai răcoresc mințile fierbinți de la atâta muncă și osândă.

Pe tărâmul meme-urilor moldovenești, am descoperit pagina i00nqw memes, administrată de Ion Iuncu, un tânăr din Chișinău, care și-a luat licența în Inginerie Robotică și continuă cu un masterat în Inteligența Artificială în Olanda. Iar în autobuz sau tren face meme-uri pentru pagină.

De curând, a lansat împreună cu niște prieteni portalul www.meme.md - o platformă unde autorii de meme-uri și oricare alt conținut funny din Moldova și, în curând, din România, își pot promova creațiile.

Despre hihi-uri și haha-uri, mai jos.

 

În spatele i00nqw memes

Sunt doar eu, Ion Iuncu. Un tânăr de 25 de ani din Chișinău stabilit în Olanda de șase ani, împreună cu logodnica mea. Am venit aici să-mi fac studiile de licență în Inginerie Robotică, iar la moment lucrez ca specialist pe sisteme IoT (Internet of Things) la Philips Lighting Research. Recent am început un masterat în Inteligență Artificială la universitatea din Tilburg în paralel cu jobul.

 

Începuturi

Pagina am creat-o vreo opt ani în urmă când încă eram la școală. Eram într-un cerc de prieteni unde se făceau multe glume, iar eu scriam toate inside joke-urile în formă de meme-uri și le distribuiam pe rețelele sociale.

 

Primele postări

Conțineau multe referințe din viața cercului meu de prieteni. Respectiv nu erau îndreptate către toată audiența.

La primele mele postări ignoram intenționat gramatica și ortografia limbii române, pentru a crea un caracter mai haios, ceea ce a atras foarte tare atenția celor din Moldova.

 

Pașii spre popularitate

Cu timpul, postările pe pagină au început a fi mai relevante pentru publicul general, în special pentru cei de peste Prut, mai ales după ce am început a folosi reguli corecte gramaticale.

Aproximativ fiecare a zecea postare devine virală și ajunge cu mult în afara cercului de followeri. De exemplu, dacă în mediu o postare are un reach între 2000 și 15000 de persoane, în cazul unor postări virale acest număr ajunge peste 500000, fără a lua în considerare alte pagini și site-uri, unde a fost redistribuită sau copiată.

Aici cele mai populare postări recente: 

Reach: 150’622, Like-uri + comentarii : 6’580

 

 

Reach: 178’498, Like-uri+comentarii : 11329

 

 

Reach: 290’363, Like-uri+comentarii : 16’889

 

 

Reach: 504’239, Like-uri+comentarii : 21’887

 

 

Timpul dedicat platformei

De obicei, nu petrec mult timp cu acest hobby, doar cât merg în tren sau autobuz în fiecare zi. Creșterea numărului de urmăritori este relativ mică comparativ cu alte pagini din această categorie. Pentru că nu am timp să urmăresc toate regulile de social media, să postez zilnic, mereu la aceleași ore și să promovez activ postările.

 

Greutăți

Dacă nu postez o perioadă, activitatea pe pagină scade considerabil, după care e foarte greu să recapeți atenția audienței.

 

De unde vin ideile

Le iau din situațiile din viața de zi cu zi, iar uneori din istoriile prietenilor. Imaginile care le folosesc, de obicei, le găsesc pe Memes, pe reddit, unde poți prelua ultimele formaturi populare de meme-uri. În unele cazuri creez imaginile singur, folosind aplicații speciale. Cele mai populare teme din postările mele sunt școala, universitatea, relațiile și lucrul.

 

Ingredientele unui meme viral

Un meme bun este cel care nu trebuie explicat publicului. Preferabil cu un text scurt, dar un mesaj clar, în care se poate regăsi oricine. Popularitatea depinde de mai mulți factori, în special de tipul rețelei sociale pe care este postată și audiența inițială.

Pentru a asigura vitalitatea unei postări și o redistribuire activă, este important să creezi meme-uri direcționate către publicul de bază, luând în considerare factori caracteristici audienței precum vârsta, ocupații, interese și locul de trai.

 

Propuneri „indecente”

Am primit două oferte de a vinde pagina pentru a fi folosită pentru reclamă și alte chestii promoționale, însă acesta nu a fost niciodată scopul meu, așa că nu am acceptat.

 

Publicul

Conform Facebook insights, pagina i00nqw memes este urmărită cel mai mult de următoarele categorii de oameni :

Femei, 18-24 ani (33%)
Bărbați, 18-24 ani (24%)
Bărbați, 25-34 ani (17%)
Femei, 25-34 ani (14%)

Aproximativ o treime din followers sunt din România, iar restul din Republica Moldova.

Cu toate că audiența de bază este formată în mare parte de moldoveni, majoritatea reach-ului lunar, conform ultimelor date este :

România: 406 906
Moldova: 21 324
United Kingdom: 20 673

Iar cele mai populare orașe sunt București și Iași.

Deci, audiența din România este cu mult mai activă decât cea din Republica Moldova, respectiv încerc sa adopt un umor care să fie înțeles și de cei de peste Prut.

 

Comentarii și reacții

De obicei, comentariile la postări nu sunt foarte surprinzătoare :).

Majoritatea comentariilor aparțin oamenilor care dau tag prietenilor săi sau care menționeazã o situație asemănătoare din viața lor. Nu prea am postări controversate, respectiv nici comentariile nu sunt surprinzătoare.

Uneori primesc mesaje de susținere de la unii urmăritori, în rest nimic special.

 

Despre meme.md

Este o platformă unde autorii de meme-uri și oricare alt conținut funny din Moldova (și, în curând, din România) își pot promova creațiile. Dorim să le oferim utilizatorilor noștri acces la un conținut original direct de la autori, fără nevoia de a face scroll printr-un feed lung, plictisitor și plin de re-postări și imagini copiate de la alții.

Fiind bazat pe exemplul altor site-uri din această categorie, cum ar fi 9-gag sau Reddit, pe meme.md sortarea postărilor se face, de asemenea, cu ajutorul voturilor publicului, care eventual pun o postare în una din categoriile: „Hot”, „Trending” sau „Fresh”.

 

Cum a pornit

Acest proiect am început să-l dezvoltăm împreună cu un fost coleg de școală, Alexandru Scripnic, care la moment lucrează ca team leader și software architect la o companie din Moldova. Design-ul aplicației a fost făcut de către Nicoleta Anton, care lucrează ca UI/UX designer.

În viitorul apropiat ne dorim să deschidem o companie de IT consulting, iar acest site a fost prima încercare de a acumula niște experiență în a lucra împreună. Cu toate că proiectul a fost început „just for fun", avem planuri mari pentru continuarea dezvoltării sale. Acum avem un membru nou în echipă, Eugen Lefter, inginer programist la o companie din SUA, care ne va ajuta cu programarea frontend-ului și îmbunătățirii experienței utilizatorilor pe site.

În paralel am început să gătim o aplicație Android și iOS, care sperăm sa o putem lansa în următoarele două luni. Plănuim peste ceva timp să facem și un online-magazin, unde oamenii vor putea achiziționa tricouri, accesorii și tot felul de cadouri cu meme-urile lor preferate.

 

Așteptări

Ne dorim să strângem o comunitate tânără și activă, care apreciază umorul de calitate, cărora nu le este frică să glumească despre greutățile lor de zi cu zi și despre problemele din societate.

Pentru mine, această platformă este o metodă de a mă ocupa cu hobby-ul meu împreună cu o echipă foarte pozitivă, în care mereu învățăm unul de la altul.

 

Echipa meme.md

Alexandru Scripnic - Co-fondator meme.md, Software architect
Nicoleta Anton - Graphic designer meme.md.
Eugen Lefter - Front end developer meme.md
Ion Iuncu - Co-fondator meme.md, administrator i00nqw memes, Software developer.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related