Iurie Șalaru, fondatorul Public Media Group, înoată în aceeași apă cu rechini ai publicității, peștoi și peștișori, încă din 2004. Îl puteți întâlni uneori pe holurile Universității de Stat din Moldova, unde învață studenții ce formă are și cu ce se mănâncă marketingul. Cei patru „P” sunt ținuți minte ca pe-o rugăciune. Și nu dă Doamne să spună cineva „companie”, atunci când e vorba de „campanie”.
Are să ne spună multe, căci e unul din puținii oameni care mai țin minte cum se tipăreau outdoor-ulile la Moscova sau la București. O, tempora! O, mores! O, publicitados!
Făceți-vă comod, urmează „Ad-urile Moldovei”.
Background
M-am angajat în calitate de manager de vânzări în 2001, la unul din cei mai mari operatori de panotaj mobil din Moldova. Cel mai mult m-a surprins faptul că paralel cu unul din colegii mei am semnat două contracte de promovare cu două partide diferite, dar ambele au fost achitate de același agent economic. Pe atunci nu credeam că se poate. :)
Primele campanii
Pentru Moldova erau interesante campaniile pe atunci, mă refer la cele outdoor, pentru că imaginile se tipăreau când la Moscova, când la București. Pe urmă, a fost o campanie realizată la Romstal pe radio și broșuri care la momentul cela a funcționat perfect.
Primele campanii mai complexe cu suporturi media TV, reviste, outdoor și ziare proprii le-am realizat deja în cadrul agenției pe care am deschis-o oficial în 2004.
Schimbările în domeniu
În mare parte, țin de zona de digital. Se observă o scădere a interesului pentru diversificare. Dacă anterior era suficientă apariția la TV pentru realizarea unui impact consistent, astăzi sunt necesare investiții diversificate pentru că a crescut enorm zgomotul de fon, iar odată cu creșterea influenței online-ului campaniile devin accesibile mult mai multor companii atât locale, cât și internaționale.
Libertatea de creație
Depinde de la caz la caz și nu s-a devalorizat cu trecerea anilor :), oricum fiecare al doilea om „se pricepe” în ale publicității.
Din greșeli...
Am învățat, le înțelegem, dar uneori facem la fel, pentru că așa funcționează industria. Mă refer la plățile în avans și la creditarea clienților. Cât privește parteneriatele cu media sunt multe alte subtilități de care trebuie să ții cont în Moldova, care nu prea sunt prezente pe alte piețe (de exemplu: monopol politic pe unele surse media ș.a).
Campaniile de atunci
Evident par vechi și primitive, dar acestea erau realitățile zilei și probabil așa vor fi și peste alți 15 ani.
Evoluția publicității
Piața se adaptează mereu la noi provocări și orice randament benefic businessului urmează să fie utilizat, altele mai puțin eficiente dispar. Totodată, fiind o țară mică, distanța dintre client și media uneori este prea scurtă și au de suferit agențiile. Iar agențiile sunt cele mai sensibile la orice șoc economic, fie el din exterior sau interior. De aceea, între timp, au dispărut foarte multe agenții și au apărut altele mai vivace pe domeniul online.
Tendințe
Publicitatea a devenit mai prezentă, și asta e cert. Dacă anterior puteai viziona orice film sau spot pe YouTube fără publicitate, acum deja la fiecare al doilea video trebuie să vezi câte o reclamă și tendința merge spre diferite reclame pentru un spot.
Ce se aude pe piață
Piața online în Moldova este încă subdezvoltată, dacă e să o comparăm cu vecinii noștri din Ucraina sau România. Aici ca de obicei există foarte mulți operatori sau furnizori de content „paraziți”, care pun publicitate și fac bani pe contentul din țările vecine, la fel cu se făcea mai mult în televiziune anterior. Este un specific local la fel ca și adaptarea spoturilor pentru diferite etnii prezente în moldova (ruși, ucraineni, bulgari, găgăuzi ș.a.).
Fiecare client are necesitățile sale și, pe alocuri, trebuie să te adaptezi din mers, din acest motiv și hotarul dintre agenții nu este atât de conturat ca în țările vecine. De exemplu, nu întotdeauna avem doar agenții de creație sau nu există companii specializate numai pe copywriting sau doar digitale, plus că și bugetele nu întotdeauna permit așa ceva.
La sigur sunt mai multe de spus, dar chiar suntem în febră (ne bucurăm în mintea noastră odată la 4 ani). :)