In viziunea lui Bogdan Dumitrache (Pororoca, Dublu), cinema-ul este o forma de comunicare. Update-urile industriei sunt necesare, dar filmul nu trebuie sa piarda contactul cu publicul. Procesul in situatia filmelor create dupa analytics este de la forma spre continut, si desi se castiga predictibilitate si stabilitate financiara, se pierde motivatia artistica.
Pe plan local, Bogdan vede o reanimare atat a cinema-ului cat si a serialelor:
Mai toti autorii nostri se gandesc cum sa reformuleze, sa schimbe ceva in felul de a povesti si povestile in sine.
Primele amintiri la cinema
Primele amintiri cu filme si despre sunt legate de aparitia centrelor de inchiriere VHS, prin diverse apartamente din cartier. Ma uitam la filme de groaza, karate si soft porn. Nu cred ca m-au influentat in vreun fel, nu mi-am propus niciodata sa devin actor, am ajuns sa fac asta din intamplare si am ramas din potrivire.
Obiceiurile tale de consumat filme
Cel mai des acasa si din cand in cand, din vina, la cinema. Cel mai mult imi place sa ma uit la filme dimineata-pranz, dar am tot mai rar ocazia. Asa ca fac campionate de noapte, cand o serie intreaga, cand 2-3 filme consecutiv.
Cinema vs streaming
Sigur ca cea mai buna calitate a vizionarii o obtii la cinema, totusi mie imi pare ca oamenii nu sunt realmente interesati de detaliile si calitatea vizionarii ci mai degraba de poveste. Exceptie face zona Transformers, Iron Man, Spiderman, etc, in care elementul tehnic este element cheie al filmului.
Cinema-ul este superior din punct de vedere al resurselor; pentru 1 minut de film ai la dispozitie mai multi bani, mai mult timp, atentie, resurse umane; deci este mai probabil sa obtii performanta si sa scoti cea mai buna forma a produsului. Pe de alta parte, seriile, mai diluate din acest punct de vedere, includ medii noi de comunicare, extind conventia cinematografica si aduc aport inovativ in limbaj. E bine sa existe amandoua.
Filmul dupa analytics
Continutul “croit” are dezavantajul de a nu fi rezultatul organic al procesului artistic. Produsul are forma predeterminata iar continutul lui este modificat astfel incat sa slujeasca aceastei forme. Are in schimb avantajul predictibilitatii si independentei financiare, include instrumentele moderne de comunicare.
Pana la urma, cinema-ul este o forma de comunicare. El trebuie sa se updateze, sa fie actual, sa inteleaga publicul de azi si instrumentele cu care comunica acesta. Publicul de azi comunica in toate felurile iar nivelul tenic si mijloacele au explodat, continutul video a devenit extrem de comun si realizabil in nenumarate feluri. Nu se mai justifica rigiditatea formei, costurile tehnice ridicate, sala de cinema ca mediu de vizionare.
Directii pe plan local
Pe plan local s-a reanimat productia de seriale, decedata cu ceva vreme in urma, cand era moda cu bonele filipineze. Mai toti autorii nostri se gandesc cum sa reformuleze, sa schimbe ceva in felul de a povesti si povestile in sine, dar nu are legatura doar cu discutia noastra.
Evolutia industriei de film
In viitorul apropiat, in Romania, cinema-ul de autor se va juca in sali mici, in mediul urban, si mai sper sa existe un program national de educatie care sa sustina dezvoltarea. Despre continutul "on demand” nu-mi fac griji, se descurca singuri.