Piata a evoluat catre ascutirea extremelor, crede Mona Opran, COO Centrade | Cheil: pitchurile bune au devenit mai bune si cele slabe mult mai slabe. Ultimii trei ani au multe exemple din cele doua categorii, iar calitatea procesului de pitch este reprezentativa pentru industria din Romania. Mona Opran a fost in echipa UAPR cand s-a discutat prima oara despre Ghidul de Pitch.
Toata lumea stia ca regulile nu se pot impune, dar ca ar fi bine sa existe un reper de buna practica. Surpriza placuta a venit mai degraba de la client (marketing si purchasing) care a fost realmente interesat de avantajele unui process bine condus
Despre urmarile acestui ghid, schimbarile din ultimii ani si problemele care raman inca in organizarea pitchurilor, in randurile de mai jos.
Schimbari in organizarea pitchurilor
Cred ca piata a evoluat catre ascutirea extremelor: pitchurile bune au devenit mai bune si cele slabe mult mai slabe; am avut in ultimii trei ani o multime de exemple din ambele categorii. Calitatea procesului de pitch vorbeste despre industria noastra si din pacate multele cazuri de pitch-uri si brief-uri slabe reflecta nivelul oamenilor de marketing si comunicare; atat al celor care cer cat si a celor care raspund.
Ca nota pozitiva, am observat ca au reaparut pitch-urile “de agentie”, nu “de proiect”, ceea ce schimba dinamica intregii conversatii in bine, in ceva mai sustenabil, mai asumat (ca o comparatie intre asistarea la o parada de moda si o vizita la atelierele de design)
Probleme
Cred ca marea problema este lipsa de responsabilitate si asumare din partea celor care deruleaza un pitch. Ca in orice proiect exista un owner, care este responsabil de intreg procesul: de claritatea cerintei (obiective de business, de comunicare, livrabile), de claritatea derularii pitch-ului (cine este persoana de decizie, cand si cum se ia decizia, pe ce criterii), de intelegere-a faptului ca un brief bun si intrebarile clarificatoare determina gasirea de solutii potrivite (agentia nu este un spion) impachetate cu o mare portie de bun simt.
Un pitch owner trebuie sa fie mandru de acest process, sa si-l insuseasca si sa il trateze ca pe un demers necesar cresterii brandului si business-ului pe care il reprezinta. Trebuie sa inteleaga de ce il face si ce se asteapta de pe urma lui.
Ah, si inca un detaliu: bugetul trebuie sa fie parte din brief. “Nu vreau sa ingradesc creativitatea” nu mai este o fraza la moda. Toate lumea stie ca un proiect bun are la baza o analiza corecta a tuturor resurselor; si cum altfel ar putea cineva sa propuna ceva relevant fara asta?
Conditiile in care participati
Principalul criteriu este claritatea pitch-ului, atat ca brief cat si ca proces
Apoi mai avem 3 criterii pe care le luam in considerare: sanatatea companiei si a brandului, posibilitatea de crestere a noii relatii (business si/sau imagine) si impactul in business-ul actual (investitie vs return)
Pentru validarea participarii trebuie sa avem cel putin 3 criterii din 4. Odata ce am decis ca mergem, dam tot ce putem.
Partea buna
Expunere. Rupere de rutina. Autoevaluare. Invatare. Adrenalina
Pitchuri recente
Am devenit agentia de CRM & Loyalty (strategie si continut) pentru Samsung Romania intregind astfel serviciile digitale existente: Social Media, e-retail, website management (content publishing)
Am castigat si am implementat cel mai dulce pitch de anul acesta: o campanie integrata, online-offline, pentru portofoliul de produse Kinder cu ocazia Pastelui, sub umbrela “Vanatoarea de Oua”
Am castigat proiectul Enterol – o campanie integrata, consolidand astfel parteneriatul cu compania Dr. Reddy’s ce tine de mai mult de doi ani.
Ghidul de Pitch. Urmari
Am fost in echipa UAPR cand s-a discutat prima oara despre acest ghid. Toata lumea stia ca regulile nu se pot impune dar ca ar fi bine sa existe un reper de buna practica. Surpriza placuta a venit mai degraba de la client (marketing si purchasing) care a fost realmente interesati de avantajele unui process bine condus. Am avut si raspunsuri cinice, dar cert este ca regulile sunt facute de catre oameni si tot oamenii le incalca. Nimic nu s-a schimbat.
Efectele unor pitchuri "ca la carte"
Hai sa intreb eu: care ar fi efectele daca toate proiectele din piata noastra ar raspunde foarte clar la intrebarile “De ce exista acest proiect?”, “Ce rol are in strategia mea?” “Ce valoare aduce business-ului meu?”