Prin 9112Pass, modul in care institutiile de stat raspund la cazurile de urgenta s-ar schimba fundamental. Ideea a plecat de la traficul care ingreuneaza drumul ambulantelor la destinatie si s-a transformat intr-un sistem coordonat si automatizat de urgenta.
Elementele sistemului pornesc de la o baza de date independenta sau interconectata cu actualul sistem 112, continua cu un portal pentru operatorii care preiau cazurile de urgenta, prin care numarul de unitati de urgenta necesare unui anumit caz (SMURD, ambulante, politie, pompieri, jandarmerie) se poate aloca pe loc, iar sistemul, in baza unor algoritmi, trimite unitatile care ar ajunge cel mai rapid la destinatie conform datelor variabile.
Aplicatia mobila 9112Pass, destinata soferilor, primeste traseul unitatilor si ii notifica pe cei aflati in zona pentru a elibera traficul. De cealalta parte, spitalele primesc informatii in timp real privind cazurile critice pe care ar trebui sa le preia.
Proiectul ii apartine unui antreprenor pasionat de tehnologie, activ din domeniul IT. Andrei Marinescu si-a prezetat conceptul in audienta la Dr. Raed Arafat, Secretar de Stat al MAI si seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta, care a fost incantat, ne-a spus Andrei. Ulterior, dezvoltarea proiectului s-a impotmolit in birocratie.
Asa ca Andrei apeleaza acum la crowdfunding pentru a putea implementa sistemul; el are nevoie, totodata si de programatori pentru a dezvolta aplicatia in mod nativ, pe un framework acceptat de serverele STS, dar si de graficieni, marketeri, antreprenori si orice alti oameni care ar putea sustine proiectul.
Printre cei care s-au alaturat demersului a fost si Toni Bunaiasu din partea agentiei Brand Mentors, care si-a propus sa duca proiectul catre agentii sau companii mari pentru sustinere pro-bono.
Mecanica sistemului, gandita pana la recompense pentru soferii care folosesc aplicatia 9112Pass, si povestea demersului lui Andrei de a aduce proiectul la realitate, in continuare.
Ideea
Andrei: Acum vreo 15 ani, pe cand calatoream cu parintii mei in masina, am observat cat de greu trec ambulantele prin trafic, in special in apropierea intersectiilor. M-am gandit cum ar putea fi rezolvata problema: un sistem pe unde radio, care sa avertizeze soferii civili sa elibereze din timp traseul, dar implica dezvoltarea unor dispozitive fizice. Ar fi insemnat costuri prea mari pentru toate partile implicate.
La un moment dat, citisem de un sistem din SUA, in care experimentau cu un subwoofer amplasat pe ambulante ce ar fi facut pamantul sa vibreze in jur, avertizand soferii care nu auzeau sirena. Dar ideea avea multe neajunsuri. Vibratiile puteau sa afecteze structuri din jur. M-am gandit la un upgrade cu vibratiile produse de metrou; sa transformi Metrorex in Metrolev - levitatie magnetica pentru a reduce vibratiile produse de metrou. O alta idee care nu a vazut lumina de la capatul tunelului Metrorex.
Am ajuns apoi la ideea de aplicatie mobila similara Google Maps. Parea solutia perfecta: au aparut smartphone-urile, userii sunt obisnuiti cu Maps/Waze, putem trimite informatia pe internet, in mod necontorizat (traficul de date folosit de aplicatie fiind oferit gratuit de operatorii de telefonie mobila).
Forma initiala si produsul actual
Andrei: Aplicatia 9112Pass se numea initial 112Pass, o simpla idee dedicata ambulantelor. Dupa ce am pus proiectul pe hartie, am realizat ca il putem imbunatati considerabil. Problema din trafic este ca nu stim: - din ce directie vine o ambulanta; - in ce directie se deplaseaza; pentru ca sistemul sa fie functional, cineva trebuia sa introduca adresa de destinatie in ambulanta, iar traseul sa fie afisat celorlati participanti la trafic, pe o raza de 500m.
De aici am inceput upgrade-ul. Am realizat ca putem trimite locatia direct de la operatorul 112, si ca putem aduce mult mai multe imbunatatiri sistemului unic de urgenta 112. Astfel, 9112Pass s-a structurat in cele 4 componente descrise mai jos. Practic, a evoluat de la o simpla idee, la un sistem unic integrat, automatizat, de urgenta, asa cum ar trebui sa fie in zilele noastre.
Am realizat ca putem schimba sistemul 112, il putem imbunatati atat de mult, incat interventia, dar si timpul de raspuns si eroare umana sa fie minime.
Am fost la UPU din motive personale si am vazut, cu ochii mei, cum vin cazurile si asteapta la coada. Si mi-am dat seama ca putem integra si asta: ambulantele sa comunice timpul aproximativ, actualizat in timp real, in care ajung la UPU. Smilar cu sisteme de telemedicina, paramedicul poate solicita de la distanta asistenta unui medic din UPU (voce, video apel prin care il indrume pe paramedic).
Degeaba ajunge repede la spital cu tot restul sistemului, daca nu s-a intervenit atunci cand era nevoie. Timpul este cea mai pretioasa resursa pe care o avem, cu atat mai mult in situatii critice.
Componentele sistemului
Baza de date: independenta sau interconectata cu sistemul actual 112, 9112Pass va oferi API (cale de acces catre baza de date, prin intermediul caruia se poate citi si scrie in baza de date, fara a avea acces la restul informatiilor).
Portalul pentru operatori: in partea din stanga a hartii, unde nu este afisat in exemplul de fata, se primesc cazurile in timp real.
De aici, operatorul poate vedea o poza, un filmulet sau mai multe; operatorul este calm si instruit, poate vedea mai multe detalii care ar fi putut fi omise de catre civilul care le transmite, sa zicem, printr-un simplu apel vocal. Odata familiarizat cu cazul, poate aloca resursele direct din panou - numarul de unitati de urgenta din fiecare categorie (SMURD 3 unitati; ambulanta 5 unitati; politie 3 unitati; pompieri 4 unitati; jandarmerie 4 unitati).
Algoritmii sistemului aleg unitatile care pot ajunge cel mai rapid la adresa preluata automat in sistem (sau introdusa manual, la apel telefonic). Fiecare unitate de urgenta va primi pe telefon/tableta adresa setata in Waze. Apoi, masina intra automat in modul "IN MISIUNE"; asta inseamna ca toti participantii la trafic (care folosesc aplicatia) vor primi traseul echipajelor de urgenta cu care se intersecteaza, pe o raza de 500 m.
Ambulantele si echipajele SMURD pot introduce adresa spitalului catre care se vor deplasa cu o simpla apasare de buton. Sistemul va comuta inca o data acel echipaj in modul "IN MISIUNE".
Spitalul va primi pe un ecran informatiile legate de echipajele care vor ajunge acolo: 1.Tip echipaj urgenta. 2. Timp estimat in care ajunge. 3. Detalii despre caz. 4. Eventualele poze/filmulete atasate, trimise de paramedic sau alt membru al echipei (1. SMURD ETA: 15 min, Stop Cardio Respirator; 2. Ambulanta ETA: 7 min, Atac Vascular Cerebral). Astfel, personalul medical se poate pregati din timp pentru pacientii in stare critica. Se va respecta, desigur, codul culorilor.
Exista si posibilitatea ca un membru al echipei sa solicite ajutor personalului de la UPU. Transmite informatiile, fie LIVE fie prin inregistrare de poza/video, iar medicul specialist poate sa-i ofere informatii cruciale, in lipsa carora pacientul ar ajunge 'degeaba' la spital.
Cum a inceput lucrul la sistemul 9112Pass?
Andrei: Am inceput sa adun informatii din teren, eram un simplu cetatean, civil, care nu stia cum functioneaza 112, dincolo de experienta unui simplu apel. Dar inainte de toate am vrut sa prezint ideea unui om care a implementat in romania SMURD si am ajuns in audienta la Domnul Secretar de Stat, Dr. Raed Arafat.
A fost foarte incantat de idee. Din pacate, m-am blocat in birocratii: nu puteam sa accesez anumite informatii decat in interiorul sediului MAI, ceea ce ar fi fost putin mai dificil cu freelancerii cu care lucram. Am solicitat mai multe informatii pe care nu le-am primit. Mai mult, m-am confruntat in plan personal cu o serie de evenimente neasteptate care m-au si destabilizat financiar.
Ma confruntam cu doua probleme: lipsa fondurilor si lipsa obtinerii informatiilor necesare. Dupa un oarecare timp de recuperare, am incercat sa apelez la oameni. Am fost cu ideea la GovITHub, dar proiectele erau deja alese. Nu mi-a ramas decat sa ma alatur unui alt proiect; ulterior, am propus echipei de proiect sa dezvoltam 9112Pass. Din pacate, raspunsul a fost "Avem facturi de platit".
Okay, ce mai pot sa fac? Am decis sa merg la un hackathon unde trimisesem ideea in prealabil, dar m-am trezit in timpul evenimentului ca este prezentata de un alt grup, care sustinea ca informatia catre soferi va fi transmisa prin unde radio. NU ESTE FEZABIL, m-am grabit sa le spun. Au castigat premiul cel mare, dar ce au facut cu proiectul dupa hackathlon, nu stiu. Eu am fost nevoit sa imi vad de drumul meu.
Am revenit cu o noua abordare: dezvoltarea intregului sistem pe un framework (baza in care se dezvolta un program) inchis, care putea sa fie instalat pe un server dedicat la Amazon. Compania care detine acest framework (bubble.is) nu il ofera pe alte servere din motive de securitate; frameworkul permite dezvoltarea aplicatiilor fara cod scris (programare vizuala, realizata in timp record, costuri mult reduse, cu modificari in aplicatie in timp real).
Am inteles, in schimb, ca STS nu ar accepta un asemenea sistem, nefiind gazduit pe serverele lor. Acum vin si intreb STS, daca considera mai putin sigur un server de la Amazon comparat cu sistemele de operare din tara (chiar potrivit postarilor STS de pe Facebook, invechite si cu vulnerabilitati). Am incercat stabilirea unei intalniri pentru a discuta aceste aspecte, dar din pacate, nu au avut timp. Acesta este raspunsul neoficial primit.
Inteleg conceptul de securitate, doar am urmat un master in Securitate Nationala si Analiza Informatiilor la Universitatea Bucuresti. Pot accepta situatiile in care ai cazuri in care trebuie sa asisti alte institutii pe teme care nu pot fi facute publice. Le multumesc pentru serviciul pe care il presteaza - dar, dupa atatea luni, nici macar un raspuns?. As fi dorit sa stiu de ce. Atat.
Asa am ajuns sa initiez campania de crowdfunding, ca sa construim sistemul cu bani din donatii, daca altfel nu se poate.
Oameni adunati in jurul proiectului
Andrei: Feedback-ul a fost si pozitiv si negativ. Unele persoane erau incantate de idee si au spus ca ar instala-o, altele mi-au spus ca nu ar face asta daca nu ar fi integrat in Waze.
Am "batut" la multe usi, dar pana in momentul de fata, putini oameni m-au ajutat. As dori sa le multumesc lui Rafael (fostul solist al trupei Iris) si Vlad Zamfir - AirsoftCS Arena FySnow pentru sustinerea proiectului in faza initiala, acum 30+ zile cand am lansat campania pe Indiegogo, lui Cristi Rusu Popa, lui Toni Bunaiasu – de la buticul de creatie & strategie Brand Mentors si lui Silviu Iliuta, cu ajutorul carora proiectul a ajuns sa fie cunoscut, inclusiv de voi.
Toni: Pe Andrei l-am cunoscut la inceputul lunii iulie. El m-a contactat. “Salut, Toni! Sunt Andrei, Mi te-a recomandat Raluca pentru copywriting. Am un proiect de suflet, vreau sa salvez vieti. Am pus proiectul pe crowdfunding, dar nu se intampla nimic. Ma gandesc ca daca faci niste texte cum stii tu, poate reusesc sa il urnesc. Cat m-ar costa sa-mi faci textele?”.
Primul meu gand? „Cine o fi diliul asta si cum o vrea el sa salveze vieti?”. Nu imi daduse inca detalii, iar eu m-am intins ca guma, inca vreo 2 zile, pana am accesat platforma. Am pornit cu neincredere, cum probabil facem multi in tara asta.
Dupa ce am citit despre proiect, ne-am mai auzit la telefon, i-am simtit determinarea si am inceput sa il privesc altfel. M-a uimit si molipsit, asa ca am inceput sa ma gandesc cum pot sa-l ajut.
Ce pot face eu pentru proiectul asta, care sunt la granita dintre freelance si mini-agentie? Nu prea mult. Pot vorbi cu oameni de decizie din agentii mari, companii care au resurse si pot sustine mult mai bine un proiect pro-bono. Pot gandi, crea si sponsoriza cateva reclame pe Facebook, investitii pe care nici nu le simt daca ma abtin de la cateva mese la restaurant in oras. Si asta am facut.
Am facut ceea ce ar putea face si altii, mai maturi ca business, in industria comunicarii. Asta am scris pe finalul primei postari despre 9112Pass, dupa evenimentele recente de la Caracal.
Fa ce poti cu resursele pe care le ai, Tonele! (asa ma alint eu in gand) Si uite asa, am ajuns sa sustin proiectul 9112Pass. Asta este donatia mea.
Crowdfunding. Resurse necesare
Andrei: Nu imi pot permite, din fonduri personale, sa sustin un proiect atat de costisitor. Din pacate. Ca surse de finantare, ma gandesc daca exista in piata experti care pot ajuta cu atragerea de fonduri europene si doresc sa dea o mana de ajutor, poate expunere media, si in final, ajutorul a 250.000 de oameni care sa doneze 1 dolar.
La fel de importante sunt resursele umane pentru dezvoltare. Ar mai fi nevoie sa angajez programatori pentru a dezvolta aplicatia in mod nativ (un framework care poate fi instalat pe serverele STS), astfel eliminand principala problema a sistemului dezvoltat pe bubble. Sigur, daca mi se alatura programatori care doresc sa lucreze pro bono, tot respectul si nu pot decat sa le multumesc.
Pe langa programatori, ar ajuta si graficieni, marketeri, oameni cu vizibilitate care pot sustine proiectul oferind servicii in mod gratuit sau la un pret redus (in functie de cate fonduri se vor strange), si astfel, motivand-i si pe altii sa o faca.
Iar daca exista antreprenori care doresc sa ajute cu sfaturi si idei, va rog sa ma contactati!
Urmatorii pasi
Implementarea efectiva in proiect, in cel nativ. Mai am cateva provocari / necunoscute legate de structura aplicatiei, cum ar fi modul de alocare a resurselor. Am gandit sistemul in asa fel incat soferul echipajului de urgenta sa se autentifice cu user/parola, dar si cu numarul de inmatriculare al masinii, de pe telefon (chiar si personal, in lipsa fondurilor de achizitie echipamente).
Se va salva un timestamp, un log, cu autentificare in sistem (log-in) si parasirea sistemului (log-out). Dar aceste masini, acesti oameni, vor fi alocati pe judet? Pe oras? Cine se va ocupa de administrarea lor? Un administrator local judetean - membru STS, membru DSU. Odata lamurite, aceste variabile ale sistemului permit continuarea dezvoltarii aplicatiei.
Functia sociala. Eroi prin implicare
Andrei: Toti cei care au contribuit si doresc sa contribuie la dezvoltare sunt eroi. Cei care vor folosi aplicatia in trafic vor fi eroi. Cei care vor folosi aplicatia sa transmita un caz personal sau al altcuiva (talharie), ori un incident (accident rutier, incendiu) vor fi eroi. M-am gandit, desigur, si la recompensarea lor. Pentru fiecare km parcurs cu aplicatia deschisa, eroul va primi un punct! Aceste puncte vor putea fi folosite intr-un marketplace. Aici putem atrage companii, dar si statul, daca doreste.
Ideal ar fi sa poti plati o parte din impozit prin folosirea punctelor. O amenda, de exemplu. Poti sa-ti iei o vacanta, un produs la pret redus, toate oferite de antreprenorii participanti in marketplace. In acest mod, contribuim cu totii la dezvoltarea spiritului civic, chiar daca, initial nu asta a fost intentia.
Institutii/entitati cel mai interesate de implementare
Andrei: DSU, STS, Guvernul Romaniei. As dori sa mentionez si faptul ca acest sistem va fi donat si catre alte guverne din lume, in cazul in care il doresc! Mai mult decat atat, putem sa implementam platforma in tari foarte sarace, care nu beneficiaza inca de un sistem unic de urgenta, precum India. Implementarea in mai putin de o zi! Acestia au internet, au smartphone-uri - cele doua elemente esentiale si minimale pentru functionalitatea 9112Pass.