Ionut Andrei, Executive Director V8 Interactive, observa o evolutie in publicitatea din Romania: valoarea se triaza mult mai rapid, industria de comunicare creste, oamenii migreaza de la un brand la altul, de la agentie la client, de la o agentie la alta ...si duc cu ei toata experienta acumulata. Cele mai mari probleme cu pitchurile raman totusi doua: modul in care este definita cerinta si lipsa bugetului.
Greu sa faci minuni in doua saptamani. Sau sa faci o strategie pe 3 ani fara un istoric, date/research, probleme reale intampinate de brand...etc.
Nu se poate ignora partea buna a pitchurilor, insa: Competitia si radiografia realitatii. In felul acesta intelegem obiectiv unde suntem, crestem, si uneori reusim sa devenim mai buni, spune Ionut Andrei.
Schimbari in organizarea pitchurilor
Cu siguranta ne-am "maturizat" cu totii putin. Am mai invatat din greseli, din alegeri nereusite, din istoricul cu un client sau cu o agentie.
Cred ca suntem mai calculati, ne gandim de doua ori inainte de a trimite invitatia sau mailul de confirmare participare.
Iar din perspectiva agentiei mai vezi un brief complet, cu viziune, probleme si oportunitati enuntate clar si ti-e mult mai usor sa intelegi ce se cere sau ce anume ai de facut. Ajuta mult. Ambele parti.
Cauze
Valoarea, oamenii si experienta. Valoarea se triaza mult mai rapid, industria de comunicare creste, oamenii migreaza de la un brand la altul, de la agentie la client, de la o agentie la alta ...si duc cu ei toata experienta acumulata.
Cumva, plusul de valoare se simte in ambele parti.
Crestem impreuna.
Conditiile in care participati
Brief vs Problema / Noi abordam pitchurile dintr-o perspectiva putin diferita. Spun diferita pentru ca in primul rand ne uitam daca potentialul client pune pe masa o "problema" de rezolvat, nu o executie de facut, descrisa elaborat intr-un brief complex.
In cazul "problemei" putem aduce un plus de valoare, fiind in esenta ceea ce ne diferentiaza ca model de agentie. Prin consultanta de business, strategie, creatie si nu in ultimul rand executie.
Creativ vs Financiar/ Asa cum orice client isi doreste success (calitativ si cantitativ) pentru brandul sau, sunt convins ca mai toate agentiile din piata isi pun problema intr-un mod similar... ma duc sa fac ceva "frumos" sau sa pot plati salariile. Si in functie de etapa in care este fiecare, alegerile sunt oarecum evidente.
Pentru V8, as pune ca azi balanta tinde sa se aplece spre zona creativa.
Chimie / Simplist spus, oamenii lucreaza mai bine daca sunt fericiti. Iar o parte din fericirea asta vine si din felul in care reusesti sa intelegi nevoile clientului si el pe ale tale. Restul, daca stii ce faci ...se construieste de la sine.
Si stiu ca pentru multi din industria asta, atat de partea agentiilor cat si de partea clientului sunt de ajuns 1-2 intalniri ca sa isi poata face o imagine despre cum vor putea decurge urmatoarele luni de colaborare.
Potential: lung sau scurt / De ani de zile am acelasi medic, acelasi avocat, acelasi mecanic, instalator, electrician ...etc. Poate ca nu sunt cei mai buni din piata, dar sunt cei mai buni pentru mine. Pentru ca ma inteleg, imi inteleg nevoile, avem un istoric, stiu ce au de facut si cum sa imi rezolve problemele.
La inceput, cred ca fiecare dintre noi a investit in relatia asta si tocmai asta a fost frumos, ca am intuit rapid ca poate fi o relatie pe termen lung.
Relatia Client - Agentie nu este cu nimic diferita. V8 mizeza si investeste exclusiv in relatii pe termen lung si pot spune ca este vizibil acest lucru.
Probleme
In cea mai mare parte timpul, modul in care este definita cerinta si lipsa bugetului.
Greu sa faci minuni in doua saptamani. Sau sa faci o strategie pe 3 ani fara un istoric, date/research, probleme reale intampinate de brand...etc.
Sau sa poti creiona o propunere viabila fara a sti ce buget ai la dispozitie.
Ne place ce facem, deci nu ne prea frustram. Mai mult, nici noi nu suntem perfecti.
Partea buna
Competitia si radiografia realitatii. Pentru ca in felul acesta intelegem obiectiv cam unde suntem, crestem, si uneori reusim sa devenim mai buni.
Cred ca asta isi doreste toata lumea. Nu?
De ce sunt necesare pitchurile
Dincolo de new business iti dau imaginea realitatii din piata. Cine esti si cat poti tu, cat pot ceilalti, ce vor clientii, cum poti ajuta/schimba anumite mentalitati.
Pitchuri recente
Un pitch full service pentru un proiect Bergenbier. Din fericire pentru noi, l-am castigat primind chiar felicitari pentru modul in care am inteles consumatorul, ce isi doreste acesta si cum am rezolvat problema brandului.
Ghidul de Pitch. Urmari
Concret nu am informatia asta. Uitandu-ma insa la istorie, as spune ca a rezolvat doar o parte din probleme. Realist vorbind, nici nu avea cum, intrucat lucrurile nu se pot schimba rapid. E un proces greu, cu ingrediente gen educatie, experienta, oameni si mentatilati. Si la agentie si la client.
De ce e nevoie de o noua varianta
Oamenii se schimba, la fel si regulile jocului. Din cand in cand trebuie sa revii si sa ajustezi. Atat ce nu a functionat cat si ce a mers bine dar nu mai este de actualitate.
Modificari necesare
Obiectivitate si transparenta, pentru ca in cazul in care nu a castigat fiecare sa inteleaga ce nu a facut bine. Si sa lucreze la ajustare.
Un mail cu "strategia ta nu a fost pe brand" nu ajuta foarte mult. Si data viitoare s-ar putea sa spuna nu din start.
Remunerare, pentru ca discutam de parteneriate si normal ar fi ca munca unor oameni sa fie platita. Macar modic, pentru ca nimeni nu merge la pitch ca sa faca profit.
Efectele unor pitchuri "ca la carte"
Rezultate. Campanii mai bune. Clienti mai fericiti. Agentii mai bune.