Pasiunea pentru fotografie descoperita in adolescenta a fost punctul de plecare a lui Tudor Cioroiu inspre lumea ceva mai agitata a DOP-ilor si productiei video. Publicitate, clip sau scurtmetraj, important e sa fie munca in echipa si sa fii in stare sa asculti o sugestie de la toti cei de pe set, daca ajuta filmarea. E co-owner la casa de productie Format si ne-a lamurit intr-o chestiune ce ne statea de ceva timp pe creier, mai exact, daca se poate sau nu filma ceva decent cu telefonul:
“Pentru end user-ul care nu tine cont de partea tehnica a filmarii, un spot cu un story bun, dar filmat cu telefonul poate fi mai bun decat un spot cu un story slab filmat cu o camera profesionista.”
Pentru el, cea mai buna promovare e munca si seriozitatea, dar la cat e de lunga si misto povestea lui Tudor Cioroiu, noi zicem ca merita share la greu.
Cine-a pus camera-n drum...
Povestea asta incepe de prin clasa a 9-a, de cand am descoperit fotografia pe film, pe care n-am lasat-o nici azi. Dupa liceu am fost in Danemarca la o scoala de fotografie analog unde am avut sansa sa experimetez pelicula, de la expunerea ei prin camera foto, la developarea manuala a filmului si pana la produsul final pe hartia foto.
Tot in acea perioada am avut primul contact cu lumina de studio. Prin 2012 imi luasem primul aparat digital mai ok, un 5D Mark II cu functie de filmare si tot atunci am facut primul video in studio.
Pur si simplu m-a prins, vedeam partea de filmare ca pe un “next step”, iar pe langa tehnica de compozitie si lumina aveam sa invat si partea de miscare de camera. Mai tarziu am absolvit imagine de film la UNATC si am intrat in lumea asta.
Sculele unui Director of Photography. Preferinte
La ultimele proiecte, adica un scurtmetraj si o campanie online pentru Regina Maria, am tras cu ARRI Alexa SXT cu obiective Laica Summicron si Sony FS7. De obicei imi aleg echipamentul in functie de proiect si de bugetul acestuia. Pentru scurtmetraje aleg camere care imi ofera mai multa informatie in imagine.
La filmele de fictiune ai mai mult timp, iar o camera de cinema accesorizata, RED, Alexa etc necesita mai mult timp si mai multi oameni pe langa ea, asistenti de camera si focus puller. In publicitate trebuie sa tragi mult intr-o zi, ca sa poti avea cheltuieli mai mici, desigur, in functie de buget, si-atunci aleg o camera cu care ma misc mai repede.
Se poate calitate cu bani putini?
Desi s-au facut filme de lungmetraj cu telefonul, nu cred ca poti sa ai un look de super buget cu un telefon. Intr-adevar, este important ce se intampla in fata camerei, story-ul, sa creezi atmosfera story-ului printr-o lumina pusa bine, sa ai o scenografie care te ajuta, dar din punct de vedere tehnic un telefon este mult mai limitat fata de o camera de cinema.
De la marimea senzorului la adancimea de culoare, la dynamic range diferit. Dar pentru end user-ul care nu tine cont de partea tehnica a filmarii, un spot cu un story bun, dar filmat cu telefonul, poate fi mai bun decat un spot cu un story slab filmat cu o camera profesionista.
Se poate face ceva de calitate cu bani putini din punct de vedere al unui scenariu bine scris, tehnic nu. Pe langa aparatura de filmare de grip sau electrica, in advertising sau film de fictiune sunt si alti factori care aduc acel look de buget mare: scenografie, costume, locatie (aici intra si momentul zilei ales daca se filmeaza exterior) make-up sau special make-up, colorizare (si aici ai nevoie de o camera pe care poti face o colorizare).
Cum e cu munca in echipa?
Am o experienta de 3 ani in formula asta completa si, de fiecare data, ca echipa regizor-operator ne-am consultat si cu agentia si cu clientul. Fiecare aduce un input valoros pe zona lui pentru ca produsul final sa iasa cat mai bine. De fiecare data incerc sa obtin aprobarea lor pentru ce facem si ma bucur ca am avut posibilitatea sa fac ce-mi propun din punct de vedere imagine.
Incep filmarea sau secventa prin a discuta cu regizorul, alegem locul impreuna, construim scenografia unde este cazul, cu oamenii de la electrica incep sa pun lumina iar inainte de a filma, astept ok-ul de la agentie si client.
Cred in comunicarea constructiva care ajuta tot procesul, indiferent de la ce coleg/client/agentie aflat pe platou vine ideea. Le discutam impreuna cu cei care iau decizia, imi impun punctul de vedere pe imagine daca este cazul, si mergem mai departe.
Regizori preferati
Imi place sa lucrez cu regizori vizuali si foarte implicati in ceea ce fac. Acum fac echipa cu Gabriel Juduc in majoritatea proiectelor, invatam constant unul de la celalalt si crestem cu fiecare proiect la care lucram. Fiecare lucrare are un element de noutate in sine, ceva ce te surprinde si reprezinta un challenge in sine.
Imi plac regizorii sud americani, Alfonso Cuaron care a facut o treaba excelenta si pe imagine (ajutat de Emmanuel Lubeski) in Roma, Alejandro Inarritu care lucreaza cu Chivo (Lubeski) sau regizori suedezi, Wes Anderson si Roy Andersson care printre altele a regizat “A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence”, un film foarte bun de culoare. Roy Andersson e foarte bun si in advertising. Probabil mai sunt multi alti regizori pe care astept sa-i descopar.
Ca regizori de videoclipuri, imi plac Woodkid (a facut cateva clipuri si pentru Lana del Rey) si Guillaume si Jonathan Alric de la The Blaze.
Proiecte de vis
Cand am inceput sa lucrez in advertising eram destul de stresat in ceea ce priveste timing-ul de filmare, de echipamente, sa am grija de oameni, plus ca aveam in spate agentia si clientul si ma ocupam si de partea de productie; ma simteam ca un fel de one man show. Acum am inceput sa ma relaxez si imi face placere sa lucrez cam la tot ce inseamna proiect. Campaniile pe care le facem cu agentia CAP au un vibe foarte bun si relaxant, probabil si datorita increderii pe care simt ca o au in noi.
Intotdeauna imi fac timp sau incerc pe cat posibil sa ma ocup si de proiecte personale sau sa ma implic in astfel de proiecte. Am filmat doua proiecte cu Gabriel, unul dintre ele circula si acum prin festivaluri de Fashion Film, a fost prezentat si aproape castigator la Bucharest Fashion Film Festival, iar acum in iulie este prezent la Jolla International Fashion Film Festival in L.A, unde este nominalizat si la categoria best cinematography, iar al doilea este in faza de post productie si am mare incredere in el.
Astea sunt proiecte care iti permit sa experimentezi, sa te joci, iar ca operator te simti relaxat si focusat pe imagine.
#selfpromo
Cred ca cea mai buna promovare este munca si seriozitatea. Oamenii din industrie vad ca esti dedicat, ca iti place ceea ce faci si te recomanda sau te tin aproape. Altfel, postez ce fac (daca nu e inca prin festivaluri) pe link-ul de Vimeo al casei de productie Format Film, unde sunt co-owner alaturi de Andra Mirea.
Sa fii DOP, cu bune si rele
Timpul nu e de ajuns! Cred ca pentru multi principalul neajuns e lipsa de experienta cu aparatura si cu echipa de filmare. Dar de asta exista scoala. Pana nu de mult, neajunsul era faptul ca nu se acorda o importanta mai mare imaginii in advertising, insa lucrurile s-au schimbat recent in bine.
Cred ca incepe sa capete o importanta cat mai mare munca de DOP pentru ca este greu sa gasesti un mix bun de tehnician, sa manuiasca bine camera si sa stie sa creeze o atmosfera care ajuta povestea.
This is Marta:
Un sfat, doua, trei pentru cine se apuca de filmat
Daca ne uitam in online, clar volumul de munca a crescut si creste odata cu dezvoltarea si cresterea nevoii de content video, iar companiile aloca bugete din ce in ce mai mari pentru acest tip de content. Este loc pe piata de mana tanara si talentata, evident, si chiar exista.
Trebuie sa muncesti mult si sa ai rabdare sa inveti sa privesti lucrurile putin altfel. Sa te uiti pe strada altfel, sa vezi o compozitie, sa “citesti” directia de lumina in raport cu aparatul de captat imagini si subiectul, dar lucrurile astea iti intra in reflex cu timpul. In rest, tehnica se invata, intri pe net si gasesti destul de mult acolo ca informatie.
Ramane doar sa experimentezi, iar aici scoala te ajuta mult pentru ca ai sansa sa fi prezent la filmari, sa treci prin toate, de la electrica si grip la asistent de camera sau focus puller.
Nu cred in sfaturi, cred ca fiecare trebuie sa-si dea seama ce vrea si ce trebuie sa faca, dar daca sunt studenti la film care citesc, le-as sugera sa mearga la toate filmarile din scoala si sa ajute in orice mod, de la carat echipament, la grip, electrica, asistent de camera sau focus puller, sa fie prezenti la cat mai multe filmari.
Sa vada cat mai multe filme si sa analizeze directia de lumina, caracterul de iluminare, miscari de camera, culoarea s.a.m.d. Sa experimenteze, sa incerce, mai ales ca acum cand iti poti permite aparate destul de performate la preturi accesibile, iar cu aparitia chinezilor pe piata de aparatura, iti poti lua lumini sau sisteme de miscari de camera la preturi accesibile.
Si, pentru ca meseria de DOP e foarte tehnica, ar trebui sa fie la curent cu tot ce inseamna tehnica aparaturii si cu tehnologia in general.
Va urma...
Deja agentiile de publicitate cu care lucrez imi cer si edit-uri pentru instastory sau alte formate pentru platformele de Social Media. Dar din punct de vedere al filmarii, nu se schimba nimic. De multe ori clientii pun de la inceput problema ca e un proiect dedicat online-ului deci din punctul lor de vedere costurile ar trebui sa fie mai mici.
Nu este asa, daca vrei ceva bun, productia pentru online este la fel de costisitoare ca cea de TV. Vad campanii online facute cu bugete mari, cu camere de cinema, cu o scenografie buna, costume, locatii faine, lucru care pana la urma transmite un mesaj consumatorilor despre brandul respectiv.
La inceputurile online-ului se tragea mult cu DSLR-uri chiar si acum pentru anumite proiecte cu buget mic se folosesc mult mirrorless-urile sau DSLR-uri. Iar ca o evolutie, cred ca o sa incepem si noi in Romania sa facem spoturi cu footage cumparat. Exista site-uri unde poti cumpara un calup de cadre cu care poti crea un story, filmate cu gear profesional; RED, Alexa, etc.