[Reguli de pitch] Irinel Ionescu (Ampro): Noi, agentiile, incurajam ocolirea acestor reguli prin participarea in pitch-uri care nu respecta acest ghid

[Reguli de pitch] Irinel Ionescu (Ampro): Noi, agentiile, incurajam ocolirea acestor reguli prin participarea in pitch-uri care nu respecta acest ghid

Exista cateva schimbari bune in piata in organizarea pitchurilor. Irinel Ionescu, Creative Partner Ampro, le-a observat si numara cateva dintre ele: clienti care platesc pitch fee, mai multa specializare, mai multe pitch-uri de credentials si de bugete, mai putine pitchuri pe flyer. Unul din motivele acestor schimbari, crede Irinel, e ca multe agentii bune refuza sa participe la pitch-uri neplatite, sau care ridica semne de intrebare.

 Raman in continuare multe probleme, totusi. Cea mai mare ar fi, spune Irinel Ionescu, lipsa unui feedback detaliat post pitch, astfel incat sa castige ceva si agentiile care nu au castigat proiectul. 

 

Schimbari in organizarea pitchurilor

De cativa ani, am decis sa fim mult mai selectivi cu pitch-urile. Totusi, am observat niste schimbari in bine in ultimii ani la acest capitol:

-             Pitch-urile de credentials si de bugete (fara parte din livrabilele proiectului) au inceput sa fie tot mai dese;

-             Parca a crescut numarul clientilor care accepta sa plateasca un pitch fee;

-             Am remarcat o tendinta catre specializare, adica la majoritatea pitch-urilor de branding la care am fost invitati, erau invitate numai agentii de branding;

-             Parca nu mai ploua cu pitch-uri pe un flyer :)

Cu siguranta ca este un cumul de factori care au dus la aceste schimbari: pe de-o parte, cred ca sunt multi oameni de agentie care au ajuns sa lucreze la client, pe de alta parte, din ce in ce mai multi clienti constientizeaza importanta specializarii si a timpului investit intr-un pitch. In plus, cred ca multe agentii bune refuza sa participe la pitch-uri neplatite, sau care ridica semne de intrebare.

 

Conditiile in care participati 

In primul rand trebuie sa ne motiveze. Sa ne motiveze proiectul, clientul, produsul.

In al doilea rand trebuie sa stim cu cine ne batem: Cate agentii si care sunt acestea. De multe ori nu primim nume, insa ne ajuta sa stim daca sunt agentii de branding, sau full service, sau freelanceri;

Si nu in ultimul rand, daca este pitch de livrabile: pitch fee-ul. Acesta este de obicei 50% din faza de strategie si concept, astfel incat sa ne asumam riscurile de rigoare fifty fifty cu clientul.

 

Cea mai mare problema

Faptul ca sunt in continuare pitch-uri de livrabile neplatite este o problema, faptul ca sunt in continuare pitch-uri cu mai mult de 4 agentii este o problema, faptul ca inca se fac pitch-uri pentru joburi minuscule este o problema, insa, din punctul meu de vedere, cea mai mare problema este lipsa unui feedback detaliat post pitch, astfel incat sa castige ceva si agentiile care nu au castigat proiectul.

De cele mai multe ori, exista un fel de template de raspuns: “Ne-a placut mult ce ne-ati prezentat, ne-a fost foarte greu sa alegem, insa de aceasta data am decis sa lucram cu o alta agentie. Speram sa colaboram pe proiecte viitoare!” Really?  Daca v-a placut asa de mult ce-am prezentat, de ce nu am castigat? 

Un feedback detaliat ar putea ajuta oamenii din agentiile care nu au luat pitch-ul sa fie mai buni data viitoare.

 

Frustrari

Multe. Dar in top sunt pitch-urile pe care nu le-a castigat nimeni (nu s-a mai facut proiectul) si cele la care au castigat solutii mult sub cele propuse de noi.

 

De ce sunt necesare

Nu le-as numi neaparat necesare, insa partea buna a pitch-urilor este faptul ca te baga in priza. Concurenta loiala duce mai devreme sau mai tarziu la progres.

 

Pitchuri recente

NDA-ul semnat ma impiedica sa dau nume, insa a fost un pitch international.

Singura parte rea a fost ca a castigat o alta agentie. Pe langa faptul ca a fost un pitch super transparent si fair, cu un proiect super motivant, am avut in final un super feedback pe Skype, in care clientul ne-a expus atat punctele forte pe care le-am avut, cat si punctele mai putin bune. Am putut trage niste concluzii astfel incat pe viitor sa nu mai facem aceleasi greseli.

 

Pitch castigat recent

Nici aici nu pot da nume :) Produsul nu a iesit inca in piata. Dar e vorba de redesign-ul unei game de produse food.

 

Ghidul de Pitch. Urmari

Banuiesc ca varianta din 2015 a Ghidului de Pitch are meritele ei in schimbarile in bine pe care le-am detaliat mai sus.

 

De ce e nevoie de o noua varianta

La ilustratii sa nu umble nimeni, sunt prea faine :) Cred, totusi, ca in loc de un pitch fee “de terti si consumabile” ar trebui sa fie stabilit un cuantum direct proportional cu eforturile necesare.

Obstacole de implementare

Sincer? Cred ca noi, agentiile, incurajam ocolirea acestor reguli prin participarea in pitch-uri care nu respecta acest ghid.

 

Efectele unor pitchuri "ca la carte" 

Progres si mai putina poluare (curent electric si o gramada de resurse consumate in van).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


AMPRO

Infiintata in 2005, AMPRO este cea mai premiata agentie de strategie si design de brand din Romania, care ofera o gama completa de servicii de branding. Obiectivul AMPRO este sa ajute produsele clientilor sa fie... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related