Nu întârzia la primul tău interviu. Un lucru simplu în teorie, dar pe care Adriana Necula, Creative Director Oxygen&Frank, îl dă în continuare ca prim (și al doilea) sfat pentru cei care se gândesc să-și facă curaj pentru interviu.
Fiecare departament la care ai putea aplica în cadrul agenției vine cu specificul său, deci cu nevoile sale specifice dar, ceva ce le e comun tuturor în ochii Adrianei, e nevoia de oameni care își păstrează curajul de a rămâne ei însuși și care își cultivă răbdarea pentru a crește, în loc să pice pradă unor generalități de tipul „Nu am experiență în domeniu, așa că nici nu se vor uita la mine.”
Un gând liniștitor: toate se învață în timp.
Ce se caută
Căutăm atitudine pozitivă, gândire orientată către soluții, entuziasm şi dorința de a învăța. La calitățile astea adăugăm curiozitate, seriozitate, responsabilitate şi determinare. Şi flexibilitate. Toate astea sunt comune, as zice eu, indiferent de departament. Sigur că apoi fiecare departament are ceva specific.
Ca de exemplu, la Creație, dincolo de o înclinare spre scris sau vizual, căutăm oameni fascinați şi fascinanți. Fascinați de idei, de publicitate, de ceva din publicitate, de oameni. Fascinanți prin felul lor de a fi: o persoană mi-a spus odată că nu are un supererou anume preferat şi că, pentru el, fiecare e special în felul lui. Ori pentru mine ăsta a fost un indicator bun că omul ar fi exact ce trebuie în echipă. Şi mai las aici ceva: e important ca oamenii care vin să aibă curajul de a fi ei indiferent de context.
Pentru celelalte departamente, Client Services, Social Media, PR, caracteristic, pe rând şi în special, sunt: empatie şi orientare către nevoile clientului, capacitatea de a gestiona mai multe conturi deodată din toate punctele de vedere, iar în PR, de a privi obiectiv și eficient situațiile și oportunitățile de comunicare, targetate pe fiecare industrie în parte.
Plusuri și minusuri
Plusuri: s-au născut în social media, cu influenceri, AI şi Netflix. Minusuri: cred că tocmai din cauza asta, n-au răbdare. Nu sunt dispuşi să aştepte foarte mult ca să crească. Vor acum-acum.
Cum diferă generația asta față de cele anterioare, prin felul în care se raportează la industrie? Generația asta vede mult mai clar că are o alternativă. Dacă nu e publicitate, clar e altceva.
Principalele avantaje pe care le aduc în industrie sunt date de plusurile enumerate mai sus, la care aş adăuga un time management mult mai solid: pentru ei timpul petrecut la birou nu trebuie să însemne în niciun caz o veşnicie, astfel că sunt mult mai concentrați şi îşi propun din start să găsească soluții rapide.
Și dacă nu am experiență?
Răspunsul meu e că ar trebui să înceteze cu a vedea lipsa de experiență drept cel mai mare dezavantaj al lor. Viața e îndeajuns de plină de piedici din exterior la care trebuie să lucreze spre a le privi ca oportunități de creştere, ca să-şi mai pună şi ei, singuri, limite sau obstacole. E alegerea lor dacă vor să se privească ca pe nişte victime şi să spună că nu au reuşit într-un loc din cauza faptului că nu au avut experiență.
Pentru mine, experiența nu este importantă. Ea se câştigă în timp. Ce este important, este felul tău de a fi și modul în care integrezi asta în muncă astfel încât rezultatele să fie maxime.
Voluntariatul, internshipurile sau orice alt tip de colaborare sigur că ajută, în ideea în care denotă implicare şi dorința de a începe de undeva, plus că îți și dezvoltă o serie de skilluri care, mai târziu, ajută în industria noastră.
Facultatea – importantă, dar nu atât de importantă
N-o să-l asculte nimeni la cursurile din facultate şi n-o să se aştepte nimeni ca doar pentru că a făcut o facultate în domeniu, el să ştie lucruri.
Cred că lucrurile au mai evoluat şi, facultatea, ca orice alt context în care te afli, poate fi un instrument bun de pregătire, în ideea în care alegi să scoți tot ce e mai bun din ea: te bagi în asociații studențeşti, faci proiecte, mergi la conferințe, iei contact cu speakerii, ții aproape cu profesorii de care te simți aproape – la nivel de gândire, de valori, de lucruri care te inspiră.
Imaginea publicității în ochii juniorilor
Cred că şi-a păstrat din imaginea „glamorous”. La nivel de concurență, cred că sunt multe industrii cu acelaşi potențial de interes pentru ei. Muzică, zona de entertainment, tehnologie, design de produs, de interior, fashion – şi mai sunt.
Integrarea în agenție – un proces de shadowing
Aici nu aş vrea să generalizez pentru că integrarea unui om în agenție, fie el junior, fie senior, depinde foarte mult şi de felul lui de a cuceri onest echipa şi/sau de a se lăsa cucerit. Aici contează foarte mult şi cultura organizațională, ori despre a noastră, Frank şi Oxygen, aş putea spune că este una foarte „primitoare”, deci dacă chiar vrei să te integrezi, nu prea ai cum să nu te integrezi.
Legat de procesul de training/integrare pe care il avem pentru oamenii noi din echipă, dincolo de unele lucruri specifice, cum ar fi că Traficul face training pe partea de Basecamp, fiecare junior, fie că e la Creație, Client Services sau alt departament, este alocat unui senior. Se întâmplă astfel un fel de shadowing fără ca procesul să poarte neapărat numele ăsta oficial.
Provocarea e că, la nivel de work efectiv, când intră în pâine, juniorii trebuie să şi livreze. Iar procesul este atât de rapid, încât chiar şi cu un senior în spate, de multe ori, juniorul trebuie să poată să ducă.
Nu întârzia la interviu
Unu: că a întârzia la primul tău interviu nu este okay. Doi: că a întârzia şi a nu spune că întârzii nu este din nou okay. Trei: când citeşti lucrurile alea de sus, care încep cu atitudine pozitivă, gândire orientată către soluții etc. şi îți spui că da, logic, e evident că cereți asta, atunci, nu mai aştepta, hai la interviu. Sfaturi: unul singur – curaj să fie ei. Numai aşa vor şti dacă locul ăla e pentru ei sau nu.