Adrian Alexandrescu, Managing Partner Interactions, crede ca e necesar un set de reguli clare pe care sa le adopte ambii jucatori si care sa asigure fairplay pe piata. Iar atunci cand clientii nu cunosc aceste reguli, ar fi bine ca agentiile sa le reaminteasca. Conditiile in care agentia lui participa la un pitch sunt putine si simple: sa fie pe domeniul lor, cu un brief "cinstit" si sa nu fie mai mult de 5 agentii participante.
In 90% dintre cele mai bune pitch-uri in care am participat au fost 3 agentii invitate, iar intervalul de buget propus a fost cunoscut din primul moment.
Altfel, ce categorii de schimbari in organizarea pitchurilor a observat Adrian, de la A la E, vedeti mai jos:
Schimbari in organizarea pitchurilor
a) categoria "wishful thinking". In loc de probleme concrete de marketing, am primit teme pe situatii idealizate in care era nevoie de bugetul Coca Cola pe un an, iar noi trebuia sa fim un studio de productie de la Hollywood. La final, aflai ca, de fapt, era vorba de 3 postari pe Facebook.
b) categoria "cu de toate". Brief care nu se concentra pe o singura problema si includea toate dorintele pentru toate categoriile de produse.
c) categoria "brief-ul pe WhatsApp" sau 3 vorbe intr-o intalnire.
d) categoria "3+1". Dupa ce am lucrat intens cu 2 saptamani inainte de Craciun, ca sa ne incadram in deadline, in ianuarie aflam ca se amana raspunsul pitchului pentru ca tocmai au invitat o noua agentie.
e) categoria "wow, mai vrem". In perioada asta, am primit si cele mai bune 2 brief-uri din cariera. Speranta exista! :)
Cu mici exceptii notabile am remarcat ca cele mai eficiente pitch-uri sunt conduse de “seniori”, insa majoritatea pitch-urilor sunt lasate, cel putin in faza initiala, in seama celor mai nou intrati in industrie.
Conditiile in care participati
Sa fie pe domeniul nostru, cu un brief "cinstit" si sa nu fie mai mult de 5 agentii participante.
In 90% dintre cele mai bune pitch-uri in care am participat au fost 3 agentii invitate, iar intervalul de buget propus a fost cunoscut din primul moment.
Probleme
UAPR le-a rezumat foarte bine in campania "Pitchuieste Corect". Pentru noi, cea mai proaspata problema se leaga de pitchul de costuri. Ar fi eficient sa existe o licitatie de pret inaintea pitchului creativ. Astfel, n-ai mai pierde timp, bani si neuroni pentru o propunere castigatoare ca sa-ti fie desfiintata de departamentul de purchasing.
Partea buna
Partea buna a unui pitch este ca poti testa: chimia intre echipe, compatibilitatea intre nevoi, livrabile si timpul de livrare etc.
Pitchuri recente
Cel mai recent pitch la care am participat si pe care l-am si castigat este pentru Deutsche Telekom AG - lansarea unei aplicatii SaaS pe pietele din Ungaria si Croatia.
Parti bune: cerinte clare si asteptari realiste. Am primit un brief complet, am avut si inca avem un om dedicat cu care putem sa vorbim oricand, KPIs realisti impartiti pe luni si pe obiective. Costuri corecte, acceptate fara negocieri majore.
Parti rele: termen de executie scurt.
Ghidul de Pitch
N-am observat schimbari majore, poate si pentru ca nu au auzit multi de el.
Dar noua campanie despre cum sa pitchuiesti corect mi-a ajuns foarte repede in feed si sper sa fie luata in considerare de toata lumea.
Nu-mi dau seama daca e nevoie de o noua versiune, dar sigur este nevoie de awareness in jurul subiectului, de un set de reguli clare pe care sa le adopte ambii jucatori si care sa asigure fairplay pe piata.
Efectele unor pitchuri ”ca la carte”
Ignoranta este probabil principalul obstacol in nerespectarea regulilor de pitch. Clientii le ignora pentru ca probabil nu le cunosc, iar agentiile nu le reamintesc (intr-un mail inainte de pitch, de exemplu) ca sa nu-i supere.
Daca le-am respecta, ne-am respecta si efortul depus intr-un astfel de proces si rezultatele ar fi mult mai bune.