La finalul unui proces istovitor de pitch, proiectul se amana ”momentan”. Sau nu se mai intampla, din motive stiute doar de client. Aceasta este una din frustrările adunate de Tiberiu Țuluca, Managing Director Armada, in urma pitchurilor. Ar mai fi si situatia in care clientul pune presiune pe agentie alocand deadline-uri de cateva zile, pentru ca apoi sa dureze saptamani intregi pana la desemnarea castigatorului.
Din punctul meu de vedere, asta arata ca, in linii mari, in continuare clientii vad agentiile ca pe niste furnizori, in timp ce agentiile isi doresc sa fie percepute ca niste parteneri.
Care sunt schimbarile bune care s-au intamplat in ultimii ani la acest capitol si de ce e nevoie pentru pitchuri ca la carte si in Romania, povesteste Tiberiu mai jos:
Schimbari in organizarea pitchurilor
Daca privim retrospectiv la schimbarile din ultimii 30 de ani din societatea romaneasca, 3 ani sunt putini pentru schimbari majore, inclusiv pentru zona de advertising. E nevoie de mai mult timp pentru schimbarea mentalitatilor din ambele tabere: client si agentii.
Cu toate astea, parca exista mai multa transparenta din partea clientului in oferi informatii (briefuri mai complete) si parca numarul agentiilor invitate intr-un pitch este cu doar o cifra.
Conditiile in care participati
Avem in vedere mai multe criterii dupa care alegem sa intram sau nu intr-un pitch. Acestea ar fi: expertiza pe care o avem in domeniul in care activeaza clientul, istoricul de comunicare al brandului respectiv, timpul alocat pentru dezvoltarea propunerilor, numarul de agentii invitate in pitch, chimia dintre noi (prima impresie conteaza intotdeauna, nu?).
Probleme
Cred ca cel mai putin placut este cand toate agentiile depun tot efortul iar la final nu castiga niciuna deoarece din motive stiute uneori doar de client proiectul nu se mai intampla sau mai bine zis “se amana momentan”. Probabil astfel de situatii se intampla mai rar in tarile unde marketingul este mai la el acasa.
Un alt moment demotivant pentru agentie este cand clientul pune presiune pe agentie alocand deadline-uri de cateva zile, pentru ca apoi sa dureze saptamani intregi pana la desemnarea castigatorului. Din punctul meu de vedere, asta arata ca, in linii mari, in continuare clientii vad agentiile ca pe niste furnizori, in timp ce agentiile isi doresc sa fie percepute ca niste parteneri.
Partea buna
Pitch-urile pot fi momentul ala cand te duci la olimpiada… cand te-ai saturat sa faci exercitii si probleme de unul singur si vrei sa te compari cu altii ca tine. Sau, momentul cand dupa ore intregi de antrenamente, ai putea debuta intr-un meci ca titular.
Pitchuri recente
Cel mai recent pitch a fost unul de ATL: dezvoltarea unei platforme de comunicare pentru o companie din industria materialelor de constructii.
Intern, poate pentru unii dintre noi a picat bine, poate pentru altii mai putin, insa pitch-ul asta a fost scanteia care a (re)generat efervescenta creativa (si nu numai) intr-un inceput de vara care ne cam ducea pe toti cu gandul la vacanta.
Am castigat recent un pitch privind organizarea unui eveniment pentru o companie din piata de pharma.
O noua varianta a Ghidului de Pitch
Desigur, mereu e loc de mai bine, insa in momentul de fata cred ca mai degraba ar trebui facut mai mult buzz in jurul ghidului de pitch actual, iar apoi trase concluzii.
Obstacole de implementare
Teoretic, nu exista niciun obstacol in respectarea regulilor acestui ghid. Practic, totul este la nivel perceptual, dupa bunul plac, simt sau respect al fiecaruia fata de celelalt. Daca vreti, si aceasta situatie (si in general, relatia client – agentie) se inscrie pe traiectoria in care se afla societatea in care traim unde fiecare interpreteaza regulile dupa propriul interes / plac.
Efectele unor pitchuri ”ca la carte”
Probabil s-ar juca totul pe teren si mai putin “in vestiar”. Probabil tot procesul de selectie al unei agentii va fi mult mai cursiv, transparent si simplificat. Probabil unii dintre noi vor iesi la pensie fara sa mai apuce momentul asta :).