Chiar de la inceput, Razvan Matasel (Arsenoaiei & Matasel) numara multe povesti mai putin fericite in care a observat o scadere a calitatii briefurilor de la clienti si situatii in care agentia este tratata cu foarte putin respect. Cauzele?
Asistam la o degradare a resursei umane, a oamenilor care lucreaza in aceasta industrie (de ambele parti ale baricadei) si la o inrautatire a raportului intre client si agentie, spune Razvan Matasel
Pentru a ajunge la pitchuri ca la carte, crede el, e nevoie de o industrie in care este sanctionata in mod public impostura, lipsa de respect si de etica si in care se premiaza si se promoveaza campaniile consistente care au ganduri puternice in spate.
Schimbări în organizarea pitchurilor
In primul rand am observat o scadere a calitatii briefurilor de la clienti. Am primit:
Briefuri care cer campanii fara ca macar sa se stie de ce e nevoie de comunicare, briefuri care iti cer ca in 2 saptamani sa le "ghicesti" problema pe care trebuie sa o rezolve comunicarea.
Briefuri executionale care iti cer o platforma de comunicare fara sa aiba o directie strategica a marcii si care printr-o executie incearca sa rezolve deriva strategica.
Briefuri fara buget care iti cer o mega solutie strategica si creativa ca apoi sa ti se spuna ca de fapt ei au buget doar pentru niste postere.
Briefuri deschise, gen loterie, fara pic de curaj, fara o directie clara, care permit practic orice solutie.
In al doilea rand am intalnit cateva situatii in care agentia este tratata cu foarte putin respect:
Astfel, dupa schimbari succesive ale briefului s-a renuntat la campanie. Practic mai multe agentii au muncit pentru ceva ce nu s-a mai intamplat.
Briefuri la care s-a renuntat exact inainte de prezentare pe motiv ca s-a anulat pitchul.
Un brief care a cerut "cel putin 3 idei" pentru ca echipa de marketing sa aiba ce prezenta managementului. Cand a venit si raspunsul, dupa multe luni, practic s-a implementat o foarte mica parte din campanie.
Cauze
Asistam la o degradare a resursei umane, a oamenilor care lucreaza in aceasta industrie (de ambele parti ale baricadei) si la o inrautatire a raportului intre client si agentie. Foarte putini clienti mai vad un partener, un consultant intr-o agentie. Cei mai multi considera agentia ca fiind un simplu executant. Si de cele mai multe ori au dreptate intrucat agentiile nu se mai preocupa sa genereze idei strategice solide.
Condițiile în care participați
Noi lucram cu oameni pe care ii apreciem pentru experienta lor. Intotdeauna participam daca primim un brief de la o asemenea persoana.
Conteaza si care sunt celelalte agentii care participa in pitch. Daca sunt agentii care au reputatie buna, care au facut lucruri inseamna ca vorbim de un client care are criterii si ne bagam.
Intalnirea de chimie si de aliniere a criteriilor de evaluare a unei Idei este de asemenea extrem de importanta.
Probleme
Modul in care sunt invitate agentiile. Lipsa de criterii incepe din acest punct. Nu sunt chemate agentiile care ar putea rezolva problema de comunicare intrucat au mai demonstrat si pentru alti clienti, ci agentiile pe care le cunoaste clientul.
Partea bună
Nu prea vad o parte buna intr-un pitch care iti cere sa vii cu o solutie in doua saptamani. O rezolvare corecta vine dupa cateva luni de intelegere a businessului si a marcii. E greu in cateva zile sa intuiesti solutia.
Din nefericire pitchurile sunt modalitati de reducere a costurilor sau rezultate directe a faptului ca prima data clientii au ales gresit si nu au avut rezultate. Asta nu inseamna ca a doua oara vor alege mai bine. De multe ori se alege de fiecare data, la fiecare pitch, banalul si cliseul si se asteapta rezultate senzationale.
Pitchuri recente
Am participat si am castigat pitchul pentru Veranda Mall cu o idee de pozitionare care ne place foarte mult si cu doua idei de platforme de comunicare care vor aduce la viata ideea strategica.
A fost un pitch in care am avut chimie cu un client curajos care vrea sa se diferentieze pe o piata plina de clisee strategice si executionale.
Efectele Ghidului de Pitch
Sincer eu nu am simtit vreo schimbare in piata nici la nivel de comportament si nici macar la nivel declarativ. Si nu cred ca se vor schimba lucrurile prin astfel de ghiduri.
Pitchurile "ca la carte" isi au locul in industriile care functioneaza "ca la carte", in industriile in care este sanctionata in mod public impostura, lipsa de respect si de etica si in care se premiaza si se promoveaza campaniile consistente care au ganduri puternice in spate. Pitchurile "ca la carte" se organizeaza in industriile in care organizatiile profesionale promoveaza interesele intregii industrii si nu a unei "gasti".