Cosmin Baba, Creative Director, V8 Interactive da un calificativ maxim pietei influencerilor de la noi; gama de influenceri acopera cu brio cererea din partea brandurilor, pe toate categoriile de varsta si de produse. Dar cel mai bine, spune el, influencerii se preteaza lansarilor de produse sau actiunilor de rebranding.
Influencerii apar in discutie atunci un brand comunica o noua „trasatura” si are nevoie sa se pozitioneze rapid in mintea consumatorilor ca fiind despre aceasta noutate.
Unul din principalele puncte slabe in abordarea influencerilor autohtoni se vede cu ochiul liber pe conturile lor sociale, unde poti intalni o parada de branduri si produse (plasate, nu neaparat integrate) care ii aminteste lui Cosmin de Piata Obor. Ceea ce ar putea conduce si la situatii de tipul:
Eu as vrea sa vad un video in care o influencerita super-fashion-cool da un glet cu Ceresit si mananca si un salam banatean de la Cris-Tim la final.
Altfel, pronosticul lui Cosmin privind comunicarea prin influenceri ne duce catre aparitia unor grupuri creative care vor produce continut pentru acestia.
Evolutia pietei influencerilor
Piata e exact ca nationala din '94, traim Generatia de Aur a influencerilor. Sunt multi, sunt buni fiecare pe felia lui/ei si observ ca suntem acoperiti pe toate categoriile de varsta si produse. De la Selly si pana la Bogdan Stelea, suntem o piata cu influenceri pe orice nevoie.
Piata a avut o evolutie direct proportionala cu cresterea online-ului. Inainte „influencer” era cine aparea la televizor, acum celebritatea si statutul de influencer vin din cine apare pe ecranele laptopurilor si telefoanelor care sunt si mai multe si au o frecventa mai mare de folosire vs. TV.
Pentru agentii situatia e una buna in teorie, pentru ca o idee buna de campanie este imediat imbratisata de influenceri care isi doresc sa participe si care genereaza continut peste medie.
Cresterea parteneriatelor cu influenceri
Am trecut de curand printr-un sat si am vazut o fata care aducea vaca de la pascut si avea intr-o mana franghia de care era legat animalul, iar in cealalta swipe-uia pe un smartphone.
Atunci cand digitalul a spart bariera urban-rural cu cifre clare, a fost si momentul in care brandurile au inceput sa vada potential in acest mediu si, implicit, in puterea influencerilor. De aici acest canal a tot crescut si odata cu el si numarul colaborarilor cu influencerii.
Influenceri 2019. Puncte forte vs. puncte slabe
Punctul forte este faptul ca, spre deosebire de alte tari vecine, cum ar fi Bulgaria, noi avem influenceri pe toate categoriile de target si de produse, si folositi cu date reale pot face diferenta pentru brandurile pentru care comunica.
Un punct slab este piata Obor de pe conturile lor de social media. Ai de toate pentru toti, branduri concurente inghesuite la 10 postari distanta sau chiar si produse care sunt pur si simplu in display, fara a fi integrate cu persoana digitala.
Este o situatie reala si nu este doar vina lor, cata vreme agentiile si clientii stau la coada pentru a-si baga produsele in feedul lor, indiferent de cine ce a postat acolo inainte.
Domenii pretabile
Nu stiu daca pot spune ca e o regula, dar lansarile de produse sunt proiectele care se folosesc de imaginea influencerilor. Probabil si pentru ca ei pot fi considerati un „shortcut” catre lista de cumparaturi a clientului.
Influencerii apar in discutie atunci cand exista un rebranding sau cand un brand comunica o noua „trasatura” si are nevoie sa se pozitioneze rapid in mintea consumatorilor ca fiind despre aceasta noutate.
Capitolul asa nu nu exista. Cu cat influencerul are mai putine in comun cu brandul, cu atat sansele de a viraliza continutul sunt mai mari. Eu as vrea sa vad un video in care o influencerita super-fashion-cool da un glet cu Ceresit si mananca si un salam banatean de la Cris-Tim la final.
Proiecte
De curand, am lansat berea Miller in Romania si am lucrat cu o lista extinsa de influenceri pentru acest proiect. Tot anul acesta am lansat si campania Staropramen „Invitatii la bere” avandu-l ca personaj principal pe Razvan Exarhu.
Un alt proiect care a avut rezultate foarte bune este cel facut pentru Corona alaturi de Vita de Vie „Lights Off, Life On” unde am reinterpretat piesa celor de la Timpuri Noi „Becule” in varianta „stinsa” de Earth Hour.
De la influenceri spre ambasadori?
Atunci cand iti asumi un brand ambassador, iti asumi si viata personala si opiniile persoanei respective, ori, asta poate aduce brandul in anumite situatii nedorite.
Ce mi se pare interesant e ca se poate intampla si invers cum a fost povestea cu tricoul H&M „Coolest monkey in the jungle” care s-a terminat cu brand ambassadorul (The Weeknd) care si-a „dat demisia” pentru ca nu mai impartasea aceeasi viziune cu brandul.
Raportul de atentie intre brand si influencer
Am rezolvat situatia asta integrand produsul in continutul influencerului intr-un mod cat mai coerent si relevant, stabilind unghiul corect al comunicarii. Cu alte cuvinte am dat un rol produsului in raport cu personajul folosit si nu a facut doar act de prezenta acolo.
De imbunatatit
Trebuie curatat putin continutul pentru a evita situatia ca o pagina de Instagram sa devina bazar. Mai cred si ca agentiile si clientii trebuie sa genereze continut relevant alaturi de influenceri si sa evite campaniile tip „am bifat si pe x-ulescu, ca are multi followers”.
Pronosticuri
Vor aparea si pe piata din Romania niste grupuri creative, sa le zicem, care vor genera contra cost idei de continut pentru influenceri. Asta pentru ca, la un moment dat, acestia ajung la capatul ideilor si postarile incep sa arate toate la fel. Viitorul va aduce agentii de strategie, branding si creatie pentru influenceri.