La sfârșit de iunie proiectul Cerc Bauhaus a găzduit două ateliere de experimente cu hârtie și desen ghidate de artiști contemporani, după care acestea au fost dezbătute în cadrul Conferinței Naționale a Agenților Bauhaus de la Weimar de un public format din specialiști din muzee și centre culturale.
Continuând seria exercițiilor originale ale cursului introductiv de la Școala Bauhaus, Adina Rusu, arhitect și owner al buticului de creație Lightplay, a condus elevii clasei a șasea de la Colegiul Național Costache Negri printr-un atelier de două zile de paper sculpting. Denumit generic origami, tehnica împăturitului hârtiei s-a dovedit o provocare pentru tinerii care au descoperit că au nevoie nu doar de antrenament și dexteritate, dar și de cunoștințe de geometrie și proiecție în spațiu. Pornind de la hârtii pretrasate, elevii au construit treptat forme simple, precum o brățară, un abajur diamant care ar putea sta onorabil pe orice lampă, iar la final, au folosit pattern-ul herringbone pentru a construi decorațiuni colective asemănătoare unor flori de hârtie geometrice.
Înainte de vacanță, elevii s-au reîntâlnit într-un atelier de practici artistice experimentale cu Lea Rasovszky. Au pornit de la exercițiile de desen liber Bauhaus și de la emoții, măzgălind mai întâi porțiuni mari de hârtie într-un exercițiu colectiv contracronometru. După împrietenirea și murdărirea cu cărbunele, a urmat un exercițiu lent prin care cei mici au construit un univers de linii și puncte pentru un personaj pe care l-au plimbat pe rând prin toate colțurile cearșafului de hârtie. Cea de-a doua zi s-a deschis cu discuții despre principiile Școlii Bauhaus și despre cum ar vedea copiii o școală perfectă. După discuții, s-a trasat schița unui spațiu care să includă printre altele o sală de mișcare (nu doar sport, ci și dans și teatru), un cinema, o sală de aplicații online, o sală de experimente textile (nu doar modă, dar și mobilă, artă), o sală de distrugere (pentru exorcizarea nervilor și stărilor conflictuale) și o bibliotecă comodă, gândită ca o cafeterie și spațiu de socializare. Folosind desen, hârtie de diferite texturi și materiale reciclate, copiii au construit apoi o machetă colorată a acestei școli. Copiii așteaptă acum un arhitect și un inginer constructor pe măsură care le-ar putea da sugestii de cum să aducă macheta la viață. Clasa lor este deja Bauhaus, urmează să transforme și școala.
Odată luată vacanța și elevii plecați din școală, echipa proiectului a călătorit la Weimar, pentru a participa la Conferința Anuală a Agenților Bauhaus a căror misiune este de a crea proiecte colaborative între spații muzeale, ong-uri și școli, pornind de la întrebări despre mișcarea Bauhaus, despre rolul muzeelor, despre importanța experimentelor și a deschiderii spre public. Alături de instituții din Berlin, Dessau și Weimar, trei orașe esențiale pentru școala Bauhaus, la Conferință au fost invitate să-și prezinte proiectele și White City Center Tel Aviv, Fundația Beyeler, Institutul Goethe din Atena și Asociația 37 cu proiectul Cerc Bauhaus. Discuțiile și schimburile de bune practici s-au axat pe trei direcții: Lumea digitală (educare și învățare prin tehnici digitale), Spațiul Muzeului (cum să folosim muzeul pentru a obține experiențe semnificative) și Spațiul Urban (pornind de la explorarea Casei de pe deal - Haus am Horn, care sunt metodele de chestionare ale Bauhaus-ului în viața urbană a comunităților).
Schimbul de idei și tehnici va continua în România ca parte finală a proiectului Cerc Bauhaus, care în octombrie va găzdui o serie de dezbateri și ateliere cu profesori, profesioniști culturali și artiști la care vor participa partenerii noștri de la Institutul Goethe din București, Bauhaus Archive, Muzeul de Design din Berlin și Bauhas Agenten la București, Sfântu Gheorghe și Târgu Mureș.
Proiectul beneficiază de cofinanțarea Administrației Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele sale pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Organizatori: Asociația 37, Colegiul Național “Costache Negri
Parteneri: MetruCub – resurse pentru cultură, Institutul Goethe din București, Minitremu, Magma, Asociația Reper21 – Responsabilitate Socială și Dezvoltare Durabilă
Parteneri media: Radio România Cultural, Roata Mare, The Institute