Percepția creativității ca skill rezervat anumitor categorii de profesioniști nu e prea constructivă, nici în general și cu atât mai puțin în epoca tehnologiei. De aici au plecat membrii asociației CREA-EST, care organizează a doua ediție a evenimentului Rebranding Creativity, în septembrie la Cluj.
Vrem să insistăm asupra faptului că nu avem obiective de business cu acest eveniment. Rebranding Creativity s-a născut din ambiția unor oameni de a da înapoi comunității locale, de a coagula o (nouă) categorie profesională și de a contribui la poziționarea României ca hub european pentru Creativitate și Inovație.
Evenimentele de creativitate aplicată și creative problem-solving au o lungă istorie în Vest, iar Matei Schwartz și Andreea Nițoi, pe care i-am cunoscut în contextul agenției proprii cns | Creative Factory, au experimentat formatul în cadrul CREA Conference 2017 - ca participanți, dar și facilitatori ai unui workshop. Acolo au întâlnit-o și pe Iulia Lazăr (specialist în inovație în cadrul unei companii multinaționale din domeniul energiei), iar din discuție în discuție, au ajuns să pună bazele CREA-EST și să construiască un eveniment de creativitate aplicată care nu se rezumă la business, ci acoperă și educația sau inovația socială.
Anul trecut, Rebranding Creativity s-a desfășurat în București și a cuprins 18 workshopuri susținute de 15 traineri internaționali, experți în creativitate aplicată pe domeniile lor. Până acum, open call-ul următoarei ediții a rezultat deja în 10 facilitatori internaționali confirmați, motiv pentru care aplicanții români și est-europeni vor fi mai puțini.
La capitolul noutăți, Andreea și Matei ne vorbesc, între altele, despre adăugarea unui nou stream de conținut: Branding & Marketing. Alte povești din jurul primei ediții și așteptările legate de cea de-a doua, în continuare.
Background: Rebranding Creativity
Andreea: Prima conferință de acest fel — Creative-Problem-Solving Institute (sau CPSI) — a fost organizată în Statele Unite acum peste 50 de ani. Tot de peste 50 de ani există, și tot în Statele Unite, în cadrul SUNY Buffalo State College, un centru de cercetare și studiu al creativității aplicate (applied creativity and creative-problem-solving): The International Center for Studies in Creativity.
În Europa, cel mai longeviv eveniment de acest gen are deja peste 20 de ani: CREA Conference, în Italia. Iar noi am avut șansa să participăm la aceste conferințe.
Matei: Eu și Andreea chiar am avut onoarea de a fi invitați să facilităm în cadrul CREA Italia un workshop de „Creativitate Aplicată în Brand Storytelling”, acum câțiva ani.
Am inițiat asociația profesională CREA-EST și conferința „Rebranding Creativity” exact cu intenția de a introduce acest mod de abordare a creativității și în România — deci de a repoziționa brandul local al Creativității, dintr-un skill exclusivist, accesibil celor puțini („industriile creative”), într-un mod de gândire specific omului (marele nostru diferențiator, în raport cu alte viețuitoare) și o aptitudine accesibilă tuturor, antrenabilă și esențială pentru a reuși în aceste vremuri.
World Economic Forum plasează creativitatea în topul aptitudinilor necesare în piața muncii pentru a supraviețui celei de-a patra revoluții industriale.
Status după prima ediție
Andreea: Am vizat 100 de participanți în 2018 și am reușit să fim sold-out cu o săptămână înainte de eveniment. Feedback-ul participantelor și participanților a fost extraordinar — câțiva dintre ei ne-au scris chiar la o zi după, ca să ne spună cum au folosit deja unelte și metode învățate pe parcursul conferinței.
Iar cea mai frumoasă formă de feedback (cât se poate de aplicată, iată) a fost faptul că una dintre participante s-a înscris în programul european de Master of Science in Creativity and Change Leadership, dezvoltat în Olanda în parteneriat cu ICSC si SUNY Buffalo State, din SUA — ceea ce reprezintă un angajament uriaș, financiar și nu numai. A fost o surpriză foarte-foarte plăcută.
Matei: Personal, cea mai mare provocare a fost legată de faptul că locuiam în Statele Unite și angajamentele de-acolo nu mi-au permis să fiu prezent la eveniment, ori la pregătirea lui. "Soluția" au fost colegele și colegii mei și facilitatorii invitați — care au reușit să organizeze un eveniment de care să fiu extrem de mândru, chiar de la distanță.
Noutăți la Rebranding Creativity #2
Andreea: Cea mai mare schimbare din punct de vedere organizatoric este prezența în Cluj-Napoca, facilitată de parteneriatele locale cu Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai, cu Heraldist & Wondermarks/St.Brendan School of Innovation (design and logistics partners), asocierea cu Anca Rarău și Brandocracy, și (nu în ultimul rând) de către deschiderea și interesul administrației locale pentru subiectul Creativitate și Inovație.
Partenerul strategic și principal al evenimentului rămâne și în acest an RSM Romania — companie ce face parte din RSM Global, una dintre cele mai mari rețele globale de consultanță în Audit, Taxe și Contabilitate.
RSM sărbătorește în acest an 25 de ani pe piața locală și are în România ca obiectiv strategic declarat facilitarea creativității și a inovației în business (și nu numai).
Matei: La nivel de conținut, am ascultat feedback-ul participanților și am adăugat un "extra" track de Business & Leadership (cel mai popular subiect al anului trecut), dar și un track nou de Marketing & Branding — personal, sunt foarte mândru de apariția acestui track, în primul rând pentru că asta este expertiza mea, iar în al doilea rând (sau pe cale de consecință) pentru că avem norocul să avem acces la niște profesioniști uriași din domeniu.
Faptul că Elizabeth Talerman (Nucleus Strategy & School of Visual Arts NYC, ex-Harvard Business School, ex-Ogilvy, ex-Columbia University) vine în România să faciliteze o sesiune de o jumătate de zi este pentru mine un eveniment în sine — deși Elizabeth este foarte puțin sau deloc cunoscută în România (și chiar în Europa).
Track-uri de conținut
Andreea & Matei: Am vorbit puțin mai devreme despre track-ul cel nou — de Marketing & Branding.
În track-urile de Business & Leadership va fi abordat în primul rând subiectul leadership-ului creativ, cu diferite expresii ale sale (precum Dezvoltarea empatiei, Managementul diversității culturale etc.).
În track-ul de Education & Parenting, participanții vor fi expuși la (și vor învăța să aplice) diferite metodologii și unelte pentru a fi mai creativi în educație, dar și pentru a încuraja (pentru a nu bloca) creativitatea nativă a celor mici. Creativitatea stă la baza unei revoluții de catifea în educația mondială, iar noi avem ambiția să o aducem (încetul cu încetul) în centrul reformei educaționale din România.
În fine, track-ul de Life & Society va avea focus pe creativitate pentru inovație socială, sub diferite forme ale sale.
Trainerii participanți
Matei: Criteriul principal — în acest an, dar mai ales anul trecut — a fost expunerea noastră la cunoașterea/expertiza lor. Am avut onoarea să lucrez, să învăț și/sau să fiu mentorat de către fiecare dintre facilitatorii invitați la ambele conferințe.
Anul acesta, am căutat să păstrăm modelul conferințelor care ne-au inspirat, așadar am lansat un open call către comunitatea de experți globali din care facem parte. Sigur că ne-am dorit mult, și am făcut eforturi financiare pentru a-i aduce în România pe Dr. Gerard Puccio, pe Elizabeth Talerman, sau pe Tim Hurson — dar anul trecut ne-a arătat că merită tot efortul.
Păstrăm aceeași abordare și pentru trainerii/facilitatorii din România și din regiune: am lansat un open call și așteptăm propunerile de workshop-uri ale profesioniștilor regionali.
Din păcate, numărul de workshop-uri facilitate de către români/est-europeni va fi sensibil mai mic anul acesta (deci și selecția mai drastică), din cauza (sau datorită) participării în conferință a mai multor consultanți internaționali — 10 deja confirmați anul acesta, față de 6 în 2018.
Publicul: corporate, education, public sector
Andreea & Matei: Asociația CREA-EST a fost înființată cu misiunea de a forma și a coagula experți regionali în Creativitate și Inovație din aceste trei mari categorii profesionale — (1) mediul de afaceri (business), (2) mediul educațional (atât public, cât și privat) și (3) Stat (administrații locale, formatori de politici publice). Categoriile de public vizate sunt consistente cu misiunea noastră.
Anul trecut am avut peste 80% din participanți proveniți din mediul de afaceri. Restul participanților au venit din mediul educațional (privat).
Unul dintre motivele principale pentru care ne-am mutat la Cluj a fost, cum ziceam, interesul pentru eveniment arătat de către mediul educațional de Stat (nu întâmplător conferința are loc la FSEGA), dar și de către administrația locală.
Ne propunem ca în această ediție să ne apropiem de proporția ideală — 50-60% mediu de afaceri și 40-50% împărțit între mediul educațional și instituții publice.
Cum ați abordat partea de promovare?
Andreea & Matei: În primul rând, prin marketing direct. Abordăm organizații despre care știm că ar putea fi interesate, care ar putea extrage imediat plus-valoare, și le prezentăm evenimentul — atât pentru eventuale parteneriate/contracte de sponsorizare, cât și pentru a face cunoscute evenimentul și beneficiile participării.
Sigur că vom avea și o campanie scurtă de social media și PR ce va susține evenimentul (cu focus în ultima lună premergătoare), dar cea mai multă energie este consumată în eforturi de conectare directă cu părțile interesate.
Promisiunea față de publicul participant
Andreea & Matei: Rebranding Creativity va livra o nouă paradigmă de înțelegere a creativității, însoțită de metodologii și unelte specifice, ce vor ajuta la exersarea acestui mușchi esențial, așa cum spuneam, pentru a reuși în vremuri de profundă schimbare, cum sunt cele în care trăim astăzi.
La minimum, evenimentul va planta o sămânță în mințile participanților. La maximum, le va transforma viețile (în bine, vreau să cred) — așa cum s-a întâmplat cu domnișoara care a aplicat la programul de Master of Science al ICSC, despre care a aflat în urma participării la conferință.
Așteptări pentru cea de-a doua ediție
Andreea & Matei: Vrem să insistăm asupra faptului că nu avem obiective de business cu acest eveniment. Rebranding Creativity s-a născut din ambiția unor oameni de a da înapoi comunității locale, de a coagula o (nouă) categorie profesională și de a contribui la poziționarea României ca hub european pentru Creativitate și Inovație.
Obiectivul nostru este să organizăm un eveniment tot mai folositor pentru participanți și pentru regiune — dacă vom avea mai multe resurse, le vom investi în a crea o experiență mai bună (atât anul acesta, cât și în anii viitori).
Desigur că ne dorim să creștem, de la an la an, numărul participanților — avem exemplele CREA Italia sau CPSI, unde participă an de an 2-300 de profesioniști. Totuși, anul acesta (având în vedere intenția curajoasă de a muta evenimentul din București), vom fi mulțumiți dacă vom atinge numărul de 100 de participanți, la fel ca în anul trecut.
Din punct de vedere al feedback-ului și/sau experienței publicului, aderăm cu toții la școala de gândire conform căreia tot timpul e loc de mai bine — avem, deci, ambiția ca evenimentul din acest an să fie mai bun, mai util și mai plăcut participanților decât cel de anul trecut.