[Pași repezi spre industrie] Oana Oprea: Este momentul să le demonstrăm celorlalți de ce suntem mai mult decât generația Instagram și avocado toast

[Pași repezi spre industrie] Oana Oprea: Este momentul să le demonstrăm celorlalți de ce suntem mai mult decât generația Instagram și avocado toast

Cum reușește cineva să le facă pe toate? De când a intrat la facultatea de Publicitate, acum 3 ani, Oana Oprea nu s-a oprit din a mă surprinde. A fost șefă de an la facultate și a intrat în Senatul Universitar. În paralel a urmat Școala ADC și a terminat și acolo Șefă de Promoție. Primul ei contact cu industria a fost în departamentul de strategie – lucru aproape SF pentru un student în primul an. Unde mai vorbim că, de un an, lucrează în departamentul de strategie de la Jazz Communication.

Pentru cineva care nici nu și-a depus încă lucrarea de licență, Oana a adunat deja o grămadă de experiență, motivată de dorința ei de a crește câte puțin în fiecare zi. Povestea ei e povestea curajului, a implicării și a unui strop de noroc.

 

Publicitatea – o decizie ușoară

Înainte să dau la SNSPA, am făcut voluntariat în domeniu, m-am ocupat de promovarea mai multor evenimente și festivaluri, mi-am cumpărat cărți, am stalkerit oameni și agenții și eram foarte entuziasmată. Mi-am zis că e ce trebuie.

Alternativa ar fi fost Facultatea de Arhitectură, pentru care am făcut și pregătire timp de un an, dar am decis ca acest domeniu să rămână la nivel de hobby pentru o perioadă, urmând ca atunci când o sa fie momentul să încep niște cursuri și proiecte personale pe partea de design și arhitectură de interior.

În mare, am ales publicitate pentru cum îmbină partea rațională cu partea artistică. E un domeniu în care este nevoie atât de creativitate și simț estetic, cât și de o parte strategică, analitică, iar mie mi-a plăcut mereu să jonglez cu ambele. De asemenea, un alt avantaj al publicității este ocazia de a cunoaște mai multe domenii, servicii și produse, iar asta m-a făcut să mă decid mai repede, fără să simt că am omis alte oportunități.

 

Facultatea cu de toate

Perioada facultății a fost una destul de aglomerată pentru mine. Am fost șefă de an, am intrat în Senatul Universitar și am fost numai ochi și urechi ca să mă bucur de toate resursele oferite. Cred că facultatea a acoperit mai mult partea teoretică, iar partea practică am suplimentat-o activând în asociații precum PRIME, Advice și IAA Young Professionals.

Dintre cursuri, cred că cel mai mult mi-a plăcut cel ținut de Dan Petre. Se numea Introducere în Publicitate și presupunea discuții libere în care analizam campanii înscrise la festivalul de la Cannes. Mi-a plăcut pentru că analizam campaniile în profunzime și pentru că profesorul nu era doar din universul teoretic, ci activ în domeniu și era la curent cu tot ce se întâmplă, era pasionat de tehnologie și inovație.

A fost refreshing într-o programă introductivă, în care majoritatea materiilor vorbeau mai mult despre trecut, despre istoria comunicării și începutul relațiilor publice.

 

Cum învingi o program foarte teoretică

Cred că este o discrepanță foarte mare între ceea ce se învață la facultate și ceea ce se cere la job. Materiile te ajută să înveți evoluția domeniului și să îți faci o imagine de ansamblu, însă nu insistă pe skillurile și cunoștințele pe care ar trebui să le aibă un junior în publicitate.

Mare parte din vină o au universitățile, prin organizarea programei, însă și studenții ar trebui să se implice mai mult pentru a-și suplimenta informațiile. Majoritatea studenților sunt dezamăgiți de materiile prea teoretice, se plâng, se complac sau renunță, fără a căuta să își suplimenteze partea practică.

Unui proaspăt student i-aș spune să își lărgească cât de mult universul. Să nu dea vina pe facultate pentru că nu îi oferă tot ceea ce își dorește, ci să valorizeze resursele deja oferite și să se implice în cât mai multe activități suplimentare, să intre în asociații sau programe de mentorat, să participe la evenimente și conferințe de specialitate.

 

Un altfel de școală

Școala ADC a fost una dintre cele mai frumoase experiențe din publicitate. Am avut noroc de doi mentori onești și calzi: Laura Nedelschi și Liviu Țurcanu. Ne-am înțeles super, super bine, dovadă și faptul că am lucrat cu drag și am terminat Șefă de Promoție.

Cred că este o experiență care merita încercată de cei care vor să intre în domeniu. Spre deosebire de facultate, totul este practic, aplicat și cu teorie puțină și relevantă, iar spre deosebire de job, ai ocazia să vii cu idei mai curajoase, care să nu fie îngrădite de un client sau un buget anume, iar colaborarea cu mentorii este mai relaxată și mai strânsă.

 

Strategie chiar de la început

Trei ani de facultate au însemnat și trei agenții pentru mine: GMP Advertising, Porter Novelli si Jazz Communication. Ceea ce mi-a plăcut foarte mult a fost că am început cu un internship pe strategie, adica fix ceea ce îmi doream să fac în publicitate.

Majoritatea persoanelor cu care discutam erau de părere că este greu sa începi în publicitate în departamentul de strategie fără experiență de agenție și sunt de acord, nu este ușor, dar nu este imposibil. Se învață ca orice alt job. Eu am avut norocul să am o primă experiență de agenție foarte plăcută, datorita Danei Pascu, care mi-a fost mentor răbdător și m-a făcut să îndrăgesc și mai mult strategia.

De un an de zile sunt la Jazz Communication, tot în departamentul de strategie. Îmi place foarte mult ceea ce fac și simt că în fiecare zi mai cresc câte puțin. Aici am învățat cât de multilateral trebuie sa fie pregătit un strateg și că să fii junior nu este un dezavantaj, ci dimpotrivă, este un avantaj prin faptul ca aduci perspective noi, reinventezi formate și vii cu insighturi din zona de digital.

Cred ca principala provocare a fost sa găsesc un echilibru între responsabilitățile de la birou și cele de la facultate, dar am avut parte de înțelegere și cred că am reușit să îmi împart energia astfel încât să îmi fac treaba cât pot de bine în ambele locuri. Am învățat să zic “nu”, să prioritizez și să îmi las timp pentru mine.

 

Angajarea: 99% implicare și 1% noroc

A fost ușor din punct de vedere al evoluției, însă a necesitat foarte multă muncă. Am început în strategie și continui în strategie. Deocamdată, mi se pare mai avantajos în agenție, decât la client, căci am ocazia să cunosc mai multe domenii și produse.

Angajarea în industrie este foarte dificilă pentru persoanele care nu se implică practic și care nu își caută oportunități, ci doar stau să fie descoperiți. Pentru restul, e foarte ușor. Industria vă așteaptă cu mare nevoie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related