[Votul companiilor] Adrian Pavelescu: In momentul in care lucrurile deraiaza grav, corporatiile devin interesate sa ia atitudine

[Votul companiilor] Adrian Pavelescu: In momentul in care lucrurile deraiaza grav, corporatiile devin interesate sa ia atitudine

“Romania are nevoie de coloana vertebrala”. Acesta a fost mesajul clinicii Centrokinetic, inainte de alegerile europarlamentare din mai. Asocierea intre sanatatea individului si sanatatea societatii a fost ideea principala a campaniei, explica Adrian Pavelescu, managing director outbox, agentia care a realizat campania Centrokinetic. 

Am plecat de la ideea ca fiecare vot este esential intr-o democratie, asa cum fiecare vertebra ne sustine coloana dreapta.

Dupa vot, clinica a oferit tuturor clientilor o reducere procentuala egala cu rata de participare la vot. Reducerea nu a fost conditionata de vreo dovada a votului, ci s-a aplicat tuturor clientilor, indiferent daca au votat sau nu. ”Cu cat prezenta la vot este mai mare, toti membrii societatii sunt avantajati in aceeasi masura”, explica Adrian Pavelescu, care povesteste cum a pornit aceasta campanie, care au fost reactiile si de ce s-au implicat atat de multe companii intr-un demers de incurajare a votului.

 

Decizia de a incuraja votul

Votul este un drept pe care orice societate democratica are datoria sa il exercite. Iar cifrele pe care le-am vazut in sondajele legate de intentia de vot la europarlamentare nu pareau foarte incurajatoare: doar 1 din 4 romani declarau ca vor merge la vot, adica cea mai mica rata de prezenta la vot din Europa, pentru alegerile pentru Parlamentul European.

Evolutia din ultima perioada a mediului economic si social ne-a adus in punctul in care ni s-a parut ca orice entitate, individuala sau corporatista, care poate exercita o minima influenta civica, ar trebui sa puna un umar la corectarea traiectoriei societatii inapoi spre valorile democratiei si spre principiile unei constructii sociale normale si sanatoase. Moment in care ne-am gandit instantaneu la Centrokinetic, un client pentru care starea de bine a societatii este practic domeniul de activitate. La nivel individual, ce-i drept, dar iata ca acum si la nivel social.

Centrokinetic este o clinica medicala tanara, moderna, cu ale carei principii si valori ne intersectam si noi, in foarte multe puncte. Clinica s-a implicat in mai multe proiecte sociale, printre care si infiintarea unui ONG prin care asigura tratamentul unor persoane cu afectiuni grave si cu posibilitati financiare limitate.Un proiect pe care clinica refuza sa-l foloseasca pentru promovare, din ratiuni etice, dar pe care noi tinem sa-l mentionam in numele lor, cu speranta ca vom vedea din ce in ce mai multe initiative de implicare sociala din partea corporatiilor.

Insa campania de incurajare a prezentei la vot a avut, in mod cert, si o componenta de imagine. Ne-am dorit asocierea brandului cu valorile care inseamna ceva pentru targetul nostru. A fost practic un statement: suntem in acelasi trib cu voi, suntem in chestia asta impreuna.

Asocierea intre sanatatea individului si sanatatea societatii a fost ideea principala a campaniei, iar echipa (kudos to Sonia Ardelean, Andreea Siran, Andrei Busuioc, Viorela Delcea, multumiri Liviu Turcanu) a dramatizat superb conceptul prin elementul coloanei vertebrale, obiectul multor afectiuni medicale pe care clinica le trateaza zi de zi, dar si simbolul social pentru verticalitate, etica, principialitate, valori pe care societatea are nevoie sa le cultive, sa le promoveze si sa le demonstreze mai mult decat oricand. De aici headline-ul “Romania are nevoie de coloana vertebrala”.

 

 

Reactii

Campania a fost primita foarte bine de public, desi am promovat-o si in afara bulei agentiei si a clinicii. Promovarea Centrokinetic este in mod obisnuit localizata regional, dar campania de incurajare a prezentei la vot a fost extinsa la nivel national.

De la publicitari am primit felicitari pentru ideea de creatie in primul rand. Luarea de atitudine a fost norma intre agentii, nimic extraordinar aici.

In schimb clinica a fost aplaudata pentru atitudine, atat de clientii si partenerii clinicii, dar si si de multi oameni care au luat prima data contact cu Centrokinetic prin prisma campaniei. Ne-am bucurat si ca mesajul a fost preluat de presa generalista si de influenceri care nu doar au dat un share, ci care chiar au aratat ca le pasa, prin modul in care au scris despre initiativa.  

 

Rezultate

Pai rezultatul e public: 50% prezenta la vot :) Un rezultat la care a contribuit toata Romania, si care ne-a bucurat. Romania a demonstrat ca ARE coloana vertebrala. Cifrele campaniei au fost foarte bune, pe toti indicatorii. Nu putem sa ne batem singuri pe spate acum, dar putem mentiona ca feedback-ul clientului a fost superlativ pozitiv.

Legat de riscuri, s-a discutat probabilitatea asocierii campaniei, si implicit a brandului, cu anumite initiative politice, ceea ce nu ne-am fi dorit, deoarece campania a fost eminamente o actiune civica, de sustinere a unui demers social esential pentru democratie, a votului, indiferent catre ce spectru politic s-ar indrepta acest vot.

Am plecat de la ideea ca fiecare vot este esential intr-o democratie, asa cum fiecare vertebra ne sustine coloana dreapta. Aceasta paralela a fost transpusa intr-un mecanism care sa incurajeze in acelasi timp si prezentarea romanilor la vot, si grija fata de sanatatea coloanei vertebrale: pentru toate evaluarile de coloana vertebrala efectuate in clinica in luna iunie, dupa vot, am oferit tuturor clientilor o reducere procentuala egala cu rata de participare la vot.

Reducerea nu a fost conditionata de vreo dovada a votului, ci s-a aplicat tuturor clientilor, indiferent daca au votat sau nu. Continuand simbolistica proiectului, cu cat prezenta la vot este mai mare, toti membrii societatii sunt avantajati in aceeasi masura.

 

Impresii & concluzii

Feedback-urile pozitive pe care le-am primit de la toate nivelurile de audienta ne-au validat decizia de a initia campania si ne-au incurajat sa continuam implicarea in mod activ in sustinerea cauzelor indubitabil benefice societatii, la nivel de ansamblu sau individual.

 

Pozitia companiilor

Sunt sigur ca perimetrul strategic a fost acelasi pentru multe companii. Pe de o parte dorinta individuala de a contribui la corectarea traiectoriei economico-sociale a tarii (pana la urma companiile sunt formate din oameni, nu sunt chiar roboti), pe de alta parte, cred ca agentiile si companiile au vazut o oportunitate de imagine in a se alia cu targetul in jurul unui scop comun, de a se conecta in mod extrem de relevant cu valorile propriei audiente.

Intr-o economie libera functioneaza inca mana invizibila a propriului interes. Depinde de fiecare daca urmareste un interes pe termen scurt sau lung, daca isi delimiteaza responsabilitatea sau isi asuma un rol in perspectiva macro.

Companiile isi vor vedea de business in continuare, insa acest episod a demonstrat ca in momentul in care lucrurile deraiaza grav si incep sa ameninte principiile democratiei, deci si viitorul economic, corporatiile devin interesate sa ia atitudine. Inca timid, indraznesc sa apreciez, dar acum este validat si rezultatul pozitiv pe care il poate avea un demers de implicare civica.

 

Teama de subiecte controversate

Nu mi se pare o noutate absoluta implicarea companiilor in subiecte de interes civic. Referendumul pentru familie, din 2018, a provocat creativitatea agentiilor si am vazut multe mesaje si executii memorabile, girate de branduri puternice din Romania. Sunt sigur ca va continua acest trend.

 

Va urma?

Sigur vom continua aceasta initiativa. Alegerile europarlamentare au fost doar o prima etapa, extrem de importanta, dar nu singura. Vom pune in continuare umarul la consolidarea principiilor democratice in Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related