Spiritul antreprenorial cultivat de mic si apetitul pentru estetica l-au pus pe Raul Goada pe traseul publicitatii. In 2008, Koncept Advertising lua nastere in Cluj. Inceputurile au insemnat mai mult intermediere de productie publicitara si proiecte creative mici, realizate cu ajutorul prietenilor. Cu timpul s-a format o echipa sub convingerea ca “look alike people achieve great things together”, iar agentia a intrat si in zona serviciilor de creatie grafica si fotografie.
Koncept Advertising a lucrat pentru clienti precum Transavia, TeraPlast Group, Vitafoam Romania, Clujana si Aeroportul International Cluj, pentru acesta din urma agentia dezvoltand un proiect aniversar care marca 100 de ani de la infiintare. Iata povestea din perspectiva lui Raul Goada, General Manager & Partener Asociat la Koncept Advertising/Kadd Advertising din Cluj.
Cum inveti business? La piata cu bunicul
Acest parcurs al meu spre lumea vanzarilor se datoreaza familiei mele, in special bunicului, care ma ducea de mic cu el in piata si ii observam aptitudinile de negociator. "Orice produs din piata, oricat de bun ar fi el, trebuie negociat", asta spunea. Asa am vazut cum se intalneste cererea si oferta, cum se regleaza pretul si chiar cum se marketeaza produsele prin viu grai. Cine striga mai tare, facea vanzare mai buna.
Sunt de loc din Alba Iulia, am absolvit colegiul cu profil economic din orasul natal. Inca din liceu am castigat o afinitate fata de marketing, domeniu care parea de atunci unul interesant si cu potential, chiar daca marea majoritate a oamenilor intelegeau prin el vanzari directe.
Acasa, in vacantele de vara, vindeam organizat produse cosmetice la colt de strada, produsele unor vecini care ne improvizau o masa plianta si ne dadeau o lista cu preturi. Daca laudam produsele, le vindeam si seara incasam un comision din vanzari. Daca taceam, vindeam putin si mergeam acasa obosit si cu buzunarele goale.
Studentul activ
Facultatea am ales s-o fac in Cluj, la Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor, specializarea Marketing. Mi se parea interesant procesul prin care ajuti sa se nasca un produs/serviciu, ii cauti o piata, incerci sa-l imbraci cat mai frumos, dupa care il arunci in piata ghidandu-i pasii.
Nu m-am lepadat de spiritul antreprenorial nici in facultate, aveam putini bani de acasa pentru consum personal - cluburi, mancare, beraria de la coltul caminului etc.
Am identificat o piata, cea interna a caminului, unde erau cazati aproximativ 1200 studenti, toti cu telefoane mobile. Am descoperit un depozit ce vindea foarte ieftin baterii si fete de telefoane, apoi am inceput sa le marketez pe chat-ul intern. Am trait binisor si din asta...
Din publicitate, spre adultul antreprenor
Studentia a fost frumoasa, dar a trecut repede; astfel, in vacanta de dupa terminarea anului 4, am decis sa imi caut un job. S-a ivit ocazia sa ma angajez intr-o agentie mica la acea vreme, de 6-7 oameni, unde am invatat multe. Am ocupat functia de Account Executive si Account Manager. Dupa 3 ani am decis sa ma desprind si asa a luat nastere in 2008, Koncept Advertising.
Tin minte ca a fost o decizie foarte grea, aceea de a ma desprinde de agentia in care lucram, de prietenii pe care-i aveam acolo si de siguranta unui salariu lunar.
Piata in 2008 era una grea, am pornit la drum in moment de criza, cand pretul era cel care dicta. A fost greu sa razbatem in acel moment, dar am zis ca trebuie sa incercam si, daca reusim in criza, pe urma vom fi caliti si lucrurile vor prinde contur. Asa a si fost, dar cu eforturi.
In formula de start eram doar eu si prietena mea de pe atunci, actuala sotie. Ne trezeam dimineata devreme, prea devreme ca sa ne raspunda cineva la telefon, si asteptam sa se faca 8-8.30, ca sa luam legatura cu potentiali clienti. Colaboram de pe atunci cu colegul meu de banca din generala, un artist desavarsit, cu care lucrez si acum in postura de Art Director.
Clujul a fost un magnet de la bun inceput, lucrurile se miscau altfel decat in Alba si am ales sa traiesc aici. Orasul s-a dezvoltat foarte frumos, lumea este extraordinara, iar industria de publicitate din Cluj este vocea a doua, dupa cea din Bucuresti.
Structura agentiei
Koncept functioneaza acum cu un manager general, 3 manageri de proiect/account manageri, 1 new business developer, 2 designeri, un art director, fotograf si un web designer. Ultimii doi sunt prieteni vechi cu care lucram pe proiecte punctuale si lucram bine.
Oferim servicii integrate de comunicare, folosim canale conventionale dar si mai putin conventionale si dorim sa dezvoltam intern componenta de marketing online. Lumea noastra s-a schimbat, o pondere mare a deciziilor de cumparare se face online si atunci prioritatea noastra este sa crestem credibilitatea in acea zona.
Motto-ul nostru a fost mult timp "Good ideas paired with great visuals". A fost adevarul nostru o vreme buna. Intre timp, insa, am inteles ca doar daca avem chimie buna in echipa, putem lucra impreuna; de aici, motto-ul updatat: "Look alike people achieve great things together”.
Portofoliu de clienti
Primele proiecte au fost pentru parteneri mici, restaurante, cafenele, dar in scurt timp am atras si clienti mari, cu renume national ca Transavia, TeraPlast Group, Supremia Group, Elis Pavaje, Vitafoam Romania, Eurofoam, IAC Automotive, Edy Spedition, Clujana, Aeroportul International Cluj, dar si companii de afara - Natural Java Spice, Matahari Spice USA etc.
Componenta de new business a devenit una mai usoara in ultimii ani. La inceputurile agentiei, contactarea prin mail si follow up prin telefon erau litera de lege. Acum avem cativa ani pe piata, clientii ne cauta ei, iar cei care inca nu ne cunosc, ne gasesc pe Google, cautand serviciile pe care le oferim.
Proiecte
Proiectele noastre de suflet sunt multe, printe ele amintim standuri expozitionale proiectate, construite si montate in targuri internationle, o campanie aniversara de 100 de ani pentru Aeroportul Internatonal Cluj-Napoca, o campanie aniversara de 120 ani a partenerului nostru TeraPlast si multe alte proiecte care ne-au fortat sa crestem si sa ne autodepasim.
Imi amintesc multe proiecte cu emotii, in general livrarea productiei este o problema cand deadline-urile sunt foarte stranse. Am avut situatii in care am lucrat 10-12 oameni in atelier, cot la cot, de la 7 dimineata pana la 3-4 noaptea pentru o campanie intr-un lant national de hipermarketuri, unde am realizat conceptul grafic de comunicare si implementarea proiectului.
Era vorba de un numar mare de turnicheti (acele porti de securitate decorate cu policarbonat cu autocolant printat) si aveam un termen de 5 zile. Au fost multe, dar toate au fost un succes si ne amintim de ele cu drag.
Dezvoltare
Dupa 2015, am decis infiintarea unei a doua entitati, Kadd Advertising, un IMM neplatitor de TVA, care presteaza doar servicii creative. Multe dintre companiile beneficiare nu sunt platitoare de TVA si am considerat un avantaj competitiv aceasta solutie.
Cifra noastra de afaceri a crescut in fiecare an incet, sanatos, cu pasi mici. Nu ma defineste indrazneala, de aceea am preferat intotdeauna pasii mici. Cele doua entitati insumeaza acum o cifra de afaceri de putin peste 1 milion de lei.
Viitor
Pentru Koncept Advertising, viitorul apropiat sper sa aduca membri noi in departamentele de creatie, de marketing online, o piata stabila, un atelier performant de productie publicitara si, bineinteles, clienti noi.