Modelul de business al HUB7, spatiul de coworking din Alba Iulia, poate fi considerat unul unic in Romania. Poate si este, spune Dragos Medrea, care are rolul de administrator al spatiului.
Am studiat locurile de coworking existente si am incercat sa preiau ce mi s-a potrivit mie si locului. Astfel, am adaptat nevoile la plan local oferind un birou fizic fiecarui ocupant.
Hub 7 ofera un cost fix pentru posibilitatea de a sta la un birou propriu. Toate facilitatile sunt incluse. Iar lucrurile care vin contra cost sunt putine. In asta, spune Dragos, consta unicitatea modelului.
Insa inainte sa fie un spatiu unic si aglomerat, HUB7 a avut nevoie de un concept si de o strategie. De detaliile astea s-a ocupat Stories, o agentie locala de marketing. Si tot cei de acolo se ocupa in prezent si de partea de comunicare.
Cum ati inceput?
Prin anul 2012 am intalnit o persoana venita in Alba Iulia care povestea despre un spatiu de coworking dezvoltat la Bucuresti. Nu vindea, nu cerea, doar raspandea conceptul. Mi-a placut ideea, chiar daca nu o intelegeam pe deplin. La scurt timp am avut treaba la Bucuresti si l-am sunat sa-mi arate locatia.
Astfel am vazut pentru prima data [HUB-ul din Unirii, un loc plin de tineri, dinamic, unde mi-au fost prezentate locurile, cabinele telefonice, oficiu unde se intalneau toti (in fiecare joi) la happy salad (fiecare contribuia cu un ingredient pentru a prepara o salata pe care o mancau impreuna) si socializau.
Resurse si primi pasi
Am inceput in iarna lui 2017, undeva prin noiembrie-decembrie cand am cunoscut mai multi antreprenori locali, tineri si dinamici, care doreau sa faca mai multe lucruri frumoase. Aveam un spatiu de intalniri pe care nu-l foloseam si le-am sugerat sa se intalneasca in spatiul meu sa-si discute proiectele.
Dupa scurta vreme am hotarat ca este momentul sa-l pornesc oficial. Am simtit ca este cerere si am fost incurajat de multi sa creez acest HUB necesar in Alba Iulia.
Evolutia echipei
De la inceput pana acum, deciziile le-am luat doar eu. Am fost inspirat ca partea de marketing si promovare sa o externalizez catre o firma specializata cu care am colaborat foarte bine. Cred că fetele au simtit si vazut entuziasmul meu si l-au reprodus ulterior in materialele distribuite.
Pe parcurs am avut cateva colaborari cu persoane care au vrut sa dezvolte spiritul antreprenorial in comunitate si am facut impreuna cateva evenimente pe aceasta tema. Am organizat evenimente menite sa informeze tanarul antreprenor despre ce inseamna sa ai o firma si ce pasi trebuie parcursi.
Astfel am avut workshop-uri pe teme juridice, marketing, surse de finantare (banci si business angel), inclusiv un seminar de mindfulness. Ulterior am primit in custodie mai multe carti pe teme antreprenoriale cu care am creat o biblioteca antreprenoriala si pe care pot sa le inchiriez cu titlu gratuit dornicilor de astfel de informatii.
Faptul ca am fost singur a avut si plusuri si minusuri. Am reusit sa-mi implementez ideile foarte rapid si fara prea multe discutii, dar in acelasi timp am fost limitat de disponibilitatea mea.
Piata si felul in care va diferentiati in ea
Modelul creat este unul unic in tara. Am studiat locurile de coworking existente si am incercat sa preiau ce mi s-a potrivit mie si locului. Astfel, am adaptat nevoile la plan local oferind un birou fizic fiecarui ocupant.
Oferim un cost fix pentru posibilitatea de a sta la un birou propriu cu toate facilitatile. Sunt foarte putine lucruri care vin contra cost. Este singurul astfel de model din tara.
Concurenta nu este in Alba Iulia inca. La nivel national s-a dezvoltat foarte mult, au aparut foarte multe servicii care arata ca pretuim foarte mult timpul alocat lucrului, unde ne petrecem majoritatea zilei. Aceasta arata directia spre care trebuie sa ne indreptam pe viitor.
Serviciile voastre
In momentul in care am deschis HUB7 de pe strada Încoronării nr.7 (inaugurare facuta in 7 martie 2018 ora 17:00) in Romania existau 29 HUB-uri, cele mai multe fiind în Bucuresti (12 spatii). In Alba Iulia a fost primul HUB si este si la ora aceasta singurul spatiu de coworking deschis publicului.
Avem avantajul unui an de experienta pe plan local, ceea ce a dus la marirea capacitatii HUB-ului de la 8 la 12 birouri dedicate. Cererea a fost destul de redusa dar constanta, cand s-a eliberat un birou acesta a fost ocupat imediat dupa.
Oferim servicii de confort pentru birouri, ceea ce include consumabilele de la multifunctionala, pana la cafea si ceai in acelasi cost redus si fix. Nu cred ca este un model foarte profitabil sau ce ar functiona neaparat in alte orase, dar este un model de business care functioneaza la noi.
Consider ca spatiile de coworkig ar trebui sa ofere servicii diverse necesare ocupantilor. Petrecem foarte mult timp la birou cu clienti sau lucrand si trebuie sa ne asiguram ca este un timp de calitate si aceasta se face prin serviciile puse la dispozitie.
Despre spatiul propriu-zis
Am inceput cu 8 birouri si am stat, primele luni, cu majoritatea goale. Am avut persoane care stateau singure in toata incaperea. Incet, am promovat ideea, am aratat comunitatii avantajele de a iesi din casa si de a munci intr-un spatiu pretabil lucrului, care poate separa viata personala de cea profesionala.
Astfel am tinut mult sa pastram sala de sedinte ca facilitate, o posibilitate ca locatarii spatiului sa emane profesionalism pentru clientii lor. Intre timp HUB-ul s-a ocupat integral, moment in care am mai introdus 4 locuri. Ne-am limitat la 4 ca sa evitam suprapopularea.
Plan tarifar si provocari de business
În urma studiilor tuturor spațiilor de coworking din Romania, am ajuns la concluzia ca sunt costuri foarte mari sa ne aliniem cu ele, astfel incat am creat un plan tarifar propriu, cat mai accesibil.
Am dorit sa avem un cost fix si cat mai multe facilitati. Nu este cel mai bun business, dar ca sa reusim sa patrundem pe piata din Alba ca primul spatiu de coworking am ajuns la €47/luna.
Dificultatile pana la momentul de fata au fost in a reusi sa expun comunitatii locale ce inseamna un spatiu de coworking, am avut mai multi clienti care au venit sa vada spatiul si a trebuit sa le explic faptul ca este un cost fix si ca toate facilitatile spatiului sunt incluse. In momentul de fata avem un grad de ocupare de aprox 60%.
Promo & comunicare
Inainte de a lansa concepul de HUB in Alba Iulia, am contactat o agentie de marketing locala (Stories) care a propus conceptul, strategia de lansare si care s-a ocupat de comunicarea de pana acum.
Odata cu lansarea oficiala am aparut in presa locala, la un post TV local si ne-am asigurat prezenta constanta in mediul online prin website si pagina de Facebook. Offline ne-am concentrat pe organizarea de evenimente destinate tuturor viitorilor sau actualilor antreprenori. Acestea erau gratuite, iar la finalul lor se desfasurau sesiuni de networking, imbogatite cu un pahar de vin :)
Lumea a aflat despre noi atat din mediul online (ads, blog, newsletters, social media), cat si prin word of mouth, dupa fiecare eveniment gratuit cu specialisti din diverse domenii. Cred ca pentru noi reteta de succes a fost împletirea online-ului cu offline-ul.
Oaspeti platitori
Avem multe persoane din domeniul IT pentru ca este cel mai facil pentru ei sa lucreze remote. Hubster-ii nostri isi mai desfasoara activitatea in vanzari, contabilitate sau media. Sunt persoane tinere care leaga repede o discutie si prietenii in oficiu la o cafea sau la fumoar.
Planuri si directii de dezvoltare
In urmatorii 2 ani dorim o dezvoltare a spatiului, precum si o eventuala mutare intr-o zona mai centrala din Alba Iulia. Orasul are perspective de crestere, prin migrarea din marile orase catre Alba Iulia. Suntem intr-o pozitie favorabila de transport, la intersectia a 2 autostrazi si intre 2 orase mari - Sibiu si Cluj Napoca.
Aceste orase au deja costuri de trai foarte mari, pe langa aglomeratia constanta. Alba Iulia este la o distanta de 30 minute de Sibiu (datorita autostrazii) si pe viitor la maximum o ora de Cluj Napoca.
O data cu dezvoltarea HUB-ului ne-am propus sa organizam spatii creative si workshop-uri. Dorim sa oferim antreprenorilor din HUB7 posibilitatea de a afla informatii specifice mediului de afaceri, dar pe langa toate acestea sa oferim accesul la zone de relaxare, precum si la o zona de alimentatie specifica mall-urilor unde pot beneficia de o alimentatie sanatoasa.